Fight Night Round 3 (PSP) | Gamer.nl

Toen ik een Xbox 360 had aangeschaft, waren de eerste beelden die ik zag de demo van Fight Night 3. Terwijl je denkt naar een filmpje te kijken, moet de besturing al overgenomen worden. Prachtige graphics die aangeven waarom het een nieuwe generatie consoles is. Toen Fight Night 3 voor de PSP in de brievenbus lag was het even schrikken. Houdt het spel zich ook staande op een handheld, of gaat Fight Night Knock Out door de afwezigheid van grafische schoonheid en een ander controleschema?Round 1

De PSP versie van Fight Night Round 3 is een soort combinatie van het tweede en derde deel in de Fight Night serie. Qua uiterlijk en speelbaarheid lijkt het voornamelijk op het tweede deel, terwijl de aankleding qua menu’s en muziek gelijk is aan deel drie. Het is echter niet zomaar een kopie van deel twee, want EA heeft wel weer zijn best gedaan om er voldoende extra’s aan toe te voegen.

Fight Night 3 bevat een uitgebreide carrièremode waarmee je een eigen gecreëerde bokser aan de overwinning kunt helpen. Je kunt een vooropgestelde boksheld kiezen, om zijn carrière nog eens dunnetjes over te doen op je eigen manier, maar je kunt ook een hele eigen bokser maken. Hiervoor heb je uiteraard weer de beschikking over verschillende statistieken waarmee je alles naar eigen wens kunt vormen. Met je gekozen vechter kun je contracten aannemen en je langzaam omhoog werken in de ranglijsten. Uiteraard kun je naast de carrière ook lo e gevechten aangaan en is het spel uitermate geschikt voor multiplayer.

Round 2

De inhoud van Fight Night 3 is op de PSP prima in orde, maar het is de gameplay waar het spel nog een aantal steekjes laat liggen. De Fight Night games op de consoles waren uniek, omdat ze uitermate goed gebruik maakten van de twee analoge sticks. Op de PSP heb je uiteraard maar één analoge stick, en dat merk je.

De standaard aanvallen zijn vrijwel gelijk gebleven, maar wanneer je bijvoorbeeld een uppercut wil maken moeten er meerdere knoppen tegelijk ingedrukt worden. De speciale aanvallen zijn weer te vinden op de D-pad. Het vecht lang niet zo natuurlijk als met een controller en voelt wat onhandig aan.

Round 3

Grafisch ziet Fight Night 3 er goed uit. De animaties zijn soepel en de wonden zijn mooi gemaakt. Je kunt overigens tu en de rondes door die wonden verzorgen via een minigame. Een welkome afwi eling van de gevechten, maar gelukkig ook te vervangen door de computer. Qua muziek en geluidseffecten is er weinig op het spel aan te merken, en hoewel de commentatoren zich vaak herhalen, weten ze genoeg te zeggen tijdens het vechten.

And the winner is..

Fight Night Round 3 heeft de overgang naar de PSP prima doorstaan. Fans van de serie zullen moeten wennen aan de nieuwe controls, die soms vrij onhandig aanvoelen. De kwaliteit van de Fight Night games op de consoles wordt niet geëvenaard, maar het is nog steeds een zeer degelijke boksgame. Op het audiovisuele vlak is het spel van goede kwaliteit en ook biedt het genoeg gameplay om heel wat uren weg te spelen. Niet alleen in de singleplayer, maar ook om andere vrienden in elkaar te rammen met de multiplayer.