EA Sports dekt wel zo'n beetje alle grote sporten die er zijn, en Knockout Kings was tot twee jaar geleden de naam van hun reeks boksgames. De serie verkocht de laatste jaren echter wat minder en was aan een frisse beurt toe. Dus besloot EA Sports een compleet nieuwe boksgame van de grond af aan te ontwikkelen, voorzien van een nieuwe naam. Dit werd Fight Night, en met editie 2004 bewijst EA Sports maar weer eens dat ze heer en meester zijn op het gebied van sportgames.

De grote verbetering van Fight Night 2004 ten opzichte van de concurrentie zit hem in de besturing. Terwijl andere boksgames niet veel meer zijn dan beat 'em ups met bokshandschoenen, weet Fight Night 2004 de sport eindelijk realistisch neer te zetten. Dit is te danken aan de nieuwe besturing, die van EA de naam Total Punch Control heeft gekregen. Dit wil zeggen dat je slaat met je rechter thumbstick. Door bijvoorbeeld de thumbstick naar rechtsboven te drukken deel je een rechtse stoot uit. Maak je een kwart cirkel van rechts naar boven dan doe je een rechtse hoek en draai je ongeveer een halve cirkel dan maak je een rechtse uppercut. Deze analoge besturing is ook doorgevoerd bij het blocken en het ontwijken. Terwijl je de rechter shoulderbutton/trigger ingedrukt houdt kun je met de rechter thumbstick hoog en laag blocken, maar ook linksboven, rechtsonder; je begrijpt het wel. En wanneer je de linker shoulderbutton/trigger ingedrukt houdt kun je met de linker thumbstick bukken, naar achter en opzij leunen, en kun je in feite je hele bovenlichaam in de rondte draaien om de tegenstander te verwarren.

Deze grote variatie aan bewegingen zorgt ervoor dat de gevechten er eindelijk realistisch uitzien, in tegenstelling tot veel andere boksgames. Boksen is geen kwestie van simpelweg klappen uitdelen, maar juist veel verdedigen, je kansen afwachten en de aanvallen van je tegenstander counteren. En daar leent deze besturing zich uitstekend voor, waardoor een realistische manier van vechten aangemoedigd wordt. Sterker nog, 'button bashen' word je in deze game juist moeilijk gemaakt. Zo kun je bijvoorbeeld de controls wel veranderen zodat je met de normale knoppen kunt slaan, maar wordt de hoeveelheid moves en combo's die je dan hebt beperkter. Ook heb je een stamina-meter, die leegloopt wanneer je veel aanvalt en hoe lager deze staat, hoe minder krachtig de aanvallen worden. De aanvallen van een button basher worden op deze manier vanzelf minder effectief. Bovendien zal een goede speler alles makkelijk kunnen blocken en is hersenloos op de knoppen rammen dus niet aan te raden.

Dit is misschien gelijk een nadeel voor mensen die verwachten een simpel potje te knokken zonder na te denken. Deze game is namelijk niet makkelijk. Het Total Punch Control systeem vereist in het begin flink wat gewenning en haalt een hoop vaart uit het spel, omdat het tijd kost om bepaalde slagen uit te delen. Dit is dan misschien een stuk realistischer, maar zal niet voor iedereen zijn weggelegd.