FIFA Street | Gamer.nl

Na het basketbal en het American Football was het slechts een kwestie van tijd eer ook Europa's populairste sport in EA's welbekende 'Street'-jasje gegoten zou worden. FIFA Street is inmiddels in ons midden en laat de strikte regels van het voetbal voor wat ze zijn. Geen rode en gele kaarten, geen vrije trappen of penalty's, geen ingooi of achterbal, niets van dat alles. FIFA Street belooft supersnelle actie, vette moves en de pure fun van het straatvoetbal. Wij gingen na of het spel deze beloftes waar maakt.

FIFA Street brengt ons een behoorlijk aangepaste versie van het voetbal dat we kennen. In plaats van elf spelers per team bij het normale voetbal, bestaat elk team in FIFA Street uit een viertal spelers, één keeper en drie veldspelers. Het stadion en de groene grasmat zijn verruild voor locaties in verschillende grote steden over de gehele wereld (London, New York, Rio, Mexico-Stad, Berlijn en zelfs Amsterdam zijn van de partij), waarbij de ondergrond van beton of steen is. Het veld is een stuk kleiner dan een echt voetbalveld en is omringd door een muur. Hierdoor kan de bal niet buiten het speelveld komen en blijft het aantal dode spelmomenten beperkt. Enkel wanneer de keeper de bal heeft of wanneer er gescoord wordt, ligt het spel even stil.

Amsterdam: één van de locaties in FIFA Street.

De hoeveelheid basisbewegingen is in FIFA Street beperkt gehouden. Zo is er een knop voor een gewone pa , een hoge bal, een schot op doel en een knop om tricks mee uit te voeren. Daarnaast kun je nog een sprintje trekken met een van de schouderknoppen. Toch biedt dit beperkte arsenaal aan knopjes nog aardig wat mogelijkheden. Zo wordt de muur om het veld in FIFA Street tevens als vijfde man gebruikt. Wanneer je namelijk een pa geeft terwijl je in de richting van de muur loopt, dan zal je speler de bal via de muur naar de andere speler kaatsen. Dit kan niet alleen met de muren aan de zijkant, maar ook met de muren naast de goal. Wanneer je zelf niet de bal hebt, is het vooral doel proberen de bal van de tegenstander te onderscheppen. Ook hiervoor zijn een aantal knoppen, waarvan de grove tackle het leukst is, vooral omdat deze nooit bestraft zal worden. Tackle je echter mis, dan duurt het wel weer even voordat je speler weer op de been is.

Het belangrijkste spelelement in FIFA Street zijn zondermeer de tricks, de voornaamste manier om de bal voorbij de tegenstander te krijgen en punten te verdienen. Naast de knop die een willekeurige trick uitvoert, kun je ook gebruik maken van de trick stick, oftewel de rechter analoge stick. Elke van de acht richtingen van deze stick staat voor een ander soort trucje. Zo zorgt een duw omhoog ervoor dat je speler de bal over de tegenstander voor hem zal spelen. Wanneer je de tricks met de juiste timing uitvoert, zal je tegenstander machteloos aan de grond genageld blijven. Je dient er wel rekening mee te houden dat er ruimte is voor een bepaald trucje. Staan er immers andere tegenstanders in de weg of dichtbij genoeg om de bal te onderscheppen, dan lever je de bal in. Voor wat moeilijkere tricks kun je gebruik maken van de trick-shift knop, die je tijdens het uitvoeren van de trick in dient te drukken.

Het uitvoeren van tricks levert punten op en door meerdere tricks en hoge ballen achter elkaar aan te rijgen, maak je een combo. Combo's leveren nog weer meer punten op en vooral scoren na een flinke combo is erg lucratief. Deze punten zijn weer nodig voor een welbekend element van de Street-games van EA, namelijk de Gamebreaker. Wanneer je een bepaald aantal punten behaalt, wordt de Gamebreaker actief. Vervolgens kun je een enorm krachtig schot op doel uitvoeren, dat indien raak overigens gewoon één punt oplevert. Je dient er wel rekening mee te houden dat de keeper nog steeds een hindernis is. Schiet je de bal met je Gamebreaker echter vol op de keeper, dan ligt deze even kreupel op de grond en kun je in tweede instantie alsnog van je Gamebreaker profiteren. Toch bieden Gamebreakers in FIFA Street geen zekerheid van scoren, zoals in de NBA Street games wel min of meer het geval was.