De Nintendo DS titels die Electronic Arts tot nu toe heeft uitgebracht, waren stuk voor stuk spin-offs van hun populairste consolegames. Middels een gelijktijdige release kan de DS versie zo makkelijk meeprofiteren van de groots opgezette reclamecampagnes. Niet geheel verbazingwekkend zijn de DS titels van EA vooralsnog niet echt om over naar huis te schrijven. Ze variëren van redelijk (FIFA 06) tot matig (The Sims 2, Tiger Woods) tot superslecht (Burnout Legends, Need for Speed: Most Wanted, Marvel Nemesis). FIFA Street 2 voor de DS mag gerust in deze laatste categorie worden geplaatst.

Op het eerste gezicht lijkt FIFA Street 2 voor de DS nog wel okay. Grafisch ziet het spel er aardig uit en de meeste opties van de consoleversie, zijn ook in de draagbare versie van de partij. Zo kun je een enkele match spelen, een carrière doorlopen of in multiplayer de strijd aan gaan met één andere speler via WiFi.

De carrièremode vormt de hoofdbrok van het spel en hanteert dezelfde opbouw als de consoleversie. Je begint met het maken van je eigen speler, hoewel dit een stuk beperkter is dan op de consoles. Daarna kun je een aantal spelers rekruteren om een team te vormen en een logo voor je team maken, natuurlijk met je stylus. Om deel te kunnen nemen aan het toernooi en nieuwe locaties vrij te spelen, moet je eerst ervaring op doen in de Kickabout-mode. Daarnaast kun je andere spelers uitdagen om ze daarna aan je team toe te voegen.

Tot zover kan FIFA Street er nog mee door, maar eenmaal je aan het voetballen begint is het huilen met de pet op. Meteen de eerste wedstrijd die ik speelde werd ik al geconfronteerd met de gigantische bugs die er in de AI zitten. De computertegenstanders spelen echt compleet onlogisch en lopen continu met hun hoofd tegen de muur op. Wanneer ze aan de andere kant van het veld zijn beland, lopen ze net zo lang tegen de muur achter jou goal op, totdat jij ze onderuit haalt. Het gebeurt ook regelmatig dat ze zich tegen de zijkanten van het veld vastlopen of, gekker nog, in de hoek bij hun eigen goal.

Het dieptepunt was wel toen de keeper van de tegenstander de bal naar een van zijn medespelers uitspeelde nadat ik een goal had gemaakt. Deze medespeler was even kwijt in welke goal hij nou moest scoren, want hij liep direct met de bal zijn eigen goal in! Zo makkelijk heb ik nog nooit gewonnen in een videogame.

Wanneer je op je eigen helft in balbezit bent, zal de AI nooit een poging doen om je bal af te pakken. Wanneer je voor zijn neus stil blijft staan, gaat hij een paar meter voor je staan wachten totdat je langs hem op wilt. Ook wanneer je de bal met een sliding van de AI afpakt, zullen ze een paar seconden blijven wachten totdat jij de bal hebt opgeraapt. Ook al zijn ze al lang en breed overeind gekrabbeld! Hierdoor lijkt het soms haast een turn-based voetbalspel te worden, want de AI onderneemt pas actie wanneer jij een zet gedaan hebt.

De besturing van FIFA Street 2 is nog redelijk. Het touchscreen wordt gebruikt om de trucjes mee uit te voeren. Dit werkt overigens niet veel anders dan de analoge stick op de normale consoles, sterker nog: het touchscreen wordt zelfs als 'trick stick' aangeduid! Op het moment dat je je touchscreen aanraakt wordt er zelfs een analoge stick weergegeven die je dan met je duim kunt bedienen. Door deze naar boven te duwen speel je over je tegenstander heen, door hem opzij te bewegen maak je een zijwaartse passeerbeweging.

Je kunt in FIFA Street 2 nog steeds beschikken over een korte pass, een lob of harde pass en een schot op doel. Wil je het touchscreen niet gebruiken, dan kun je de X-knop gebruiken voor een willekeurige passeerbeweging. Het aan elkaar knopen van verschillende acties, werkt niet meer zo goed als voorheen. Zo is het niet meer mogelijk om een door jezelf omhoog gespeelde bal op de volley te nemen, deze moet je eerst weer aannemen voordat je kunt schieten. Wanneer je genoeg mooie moves gedaan hebt krijg je de beschikking over een Game Breaker, maar deze is niet veel effectiever dan een gewoon schot en mist eveneens het spektakel daarmee deze in de consoleversie wel gepaard gaat.

Grafisch weet FIFA Street 2 nog aardig te presteren. Alles is in 3D en de omgevingen zien er verzorgd uit. De animaties van de spelers laten wel wat te wensen over en de bal beweegt vrij onnatuurlijk wanneer de spelers deze aan de voet hebben, vooral wanneer er trucjes uit de mouw worden geschud.

Erger is het gesteld met het geluid. De muziek bestaat uit acht nummers van de uitgebreide soundtrack van de consoleversie en mag er op zich wel wezen, hoewel de paar nummers op den duur wel gaan vervelen. Wanneer je de muziek uitzet, blijft er een akelige stilte over. Er zijn grofweg vier geluidjes te horen tijdens het spelen, namelijk een geluidje voor een tackle, een geluidje voor een gefaalde passeeractie, een kort juichgeluidje wanneer je scoort en een vreemde toeter die klinkt wanneer je Game Breaker beschikbaar is. Commentaar schittert door afwezigheid.

FIFA Street 2 is een wanproduct dat onder geen beding in de winkels had mogen liggen. De fouten in de AI zijn zo groot, dat ze het hele spelplezier vergallen. Het is niet dat de AI alleen een beetje dom is, het is gewoon één grote bug. Je kunt opteren voor een multiplayerspelletje, maar daarvoor heb je twee exemplaren van het spel nodig en ik had er voor deze review maar één tot mijn beschikking. Maar ik kan me niet voorstellen dat je met de beperkte trucjes die je tot je beschikking hebt, wel plezier zult beleven aan een spel tegen een menselijke tegenstander. Wanneer FIFA Street 2 een auto of een koffiezetapparaat was geweest, dan was deze onherroepelijk teruggeroepen naar de fabriek. Nu zal het als game helaas gewoon in de winkel blijven liggen totdat iemand zo gek is het spel aan te schaffen. God hebbe zijn ziel!

Gameplay: 1,5 Graphics: 6,0 Geluid: 3,0 Totaal: 2,4