FIFA 2004 | Gamer.nl

Al sinds 1993 komt de Canadese divisie van EA Sports ieder najaar met een nieuwe FIFA op de proppen. Dit jaar is het al weer de beurt aan de 10e game (uitbreidingen niet meegerekend) in de serie; FIFA 2004. De game bouwt verder op het vernieuwde concept van FIFA 2003 en wordt nieuw leven ingeblazen door features als het Off the Ball Control systeem en de Carrière mode. Of dit de gameplay ook daadwerkelijk verbeterd heeft lees je in de review.

In Europa is de FIFA serie verreweg de best verkopende game van EA Sports. Voetbal leeft in Europa en de jeugd wil maar al te graag met hun favoriete team of sterspeler(s) digitaal een balletje trappen. FIFA richt zich dan ook op alle typen gamers, maar moet de euro's vooral binnenhalen door de casual gamers tot aankoop te verleiden. De harde kern van de gamecommunity is minder makkelijk tevreden te stellen en dat weet EA Sports dondersgoed. Zoals gezegd was FIFA 2003 voor deze groep een goede stap in de richting, maar liet de AI van de tegenstanders en medespelers nog zeker wat te wensen over.

Om deze 'wat slechtere' AI te compenseren komt men dan ook met het Off the Ball Control systeem. Door middel van een druk op de L2 knop is het mogelijk een aanvaller onder controle te nemen en deze zelf vrij te lopen. Op papier zit het systeem goed in elkaar, alleen de realiteit leert ons dat het gebruik ervan minder makkelijk werkt. Omdat je naast de man aan de bal nu ook een speler zonder bal controleert, gaat het overzicht vrij snel verloren. In plaats van de man aan de bal let je veel meer op de vrijlopende speler, wat weer veel balverlies oplevert. Lukt het je echter toch om na een aantal uur je ogen op beiden spelers gericht te kunnen houden dan werkt het systeem wel erg bevredigend. Het geeft echt een goed gevoel om een verdediger om de tuin te leiden, een gat in te duiken en de bal tegen het net te rammen.

Kanttekening bij het systeem blijft wel dat het eigenlijk een wanoplo ing voor een probleem van EA Sport is. Zou de ontwikkelaar namelijk je medespelers zo programmeren dat ze wel alle ruimtes in duiken en zich slimmer gedragen, dan zou een dergelijk systeem niet eens nodig geweest zijn. Daarnaast wordt het door het Off the Ball Control systeem nu toch echt zo'n beetje onmogelijk om op de PC fatsoenlijk met je toetsenbord te spelen. Je hebt eenmaal twee thumbsticks nodig om de beide spelers te controleren en zonder Off the Ball Control spelen maakt het scoren, zeker op hogere niveaus, zeer lastig.

Naast het Off the Ball Control systeem is op voetbalgebied ook het kopsysteem weer teruggezet naar de manier waarop dit gebeurde in de delen voor '03. Dit betekent dus dat je gewoon weer kopt met de pa , lange bal en schot knoppen, in plaats van met de dieptepa knop, wat een stuk lekkerder werkt. In dode spelsituaties heeft EA Sports ook het één en ander veranderd. Corners kunnen op vier verschillende manier genomen worden (indraaiend 1e paal, indraaiend 2e paal, indraaiend midden en hard), waarna je een speler kiest en deze vrij moet zien te lopen om tot een kopbal of schot te komen. Het vrije trappen systeem is lichtjes aangepast: het is nu mogelijk de bal curve mee te geven en het is lastiger de bal precies in 'het groene vakje' (de plek voor een optimaal schot) te plaatsen, wat een wat realistischere aanpak van de werkelijkheid oplevert.