Guess who's back, back again. EA Sports is back, tell a friend. Net zoals ieder jaar komt ook eind 2002 de grootste sportgames ontwikkelaar weer met haar reeks spellen aan, dit maal voorzien van het cijfertje 2003. Eén van deze games is FIFA 2003, waarin het sleutelbegrip 'vernieuwing' is. Maar hé, lopen ze dat daar bij EA Sports ons niet al jaren te vertellen? Note: de tekst die op de eerste pagina's staat is geschreven over de PC, we hebben echter ook een kijkje kunnen nemen naar de GC versie, welke op de laatste pagina kort besproken wordt door Douwe.

De beginselen van de game die EA Sports nu aan ons voorstelt, werden al een hele tijd geleden gelegd. In 1993 maakte het publiek kennis met de eerste FIFA game, genaamd FIFA International Soccer. Na deze DOS game kwam FIFA 96, een spel dat op z'n zachtst gezegd revolutionair was. FIFA 97 was meer een stap terug dan vooruit, iets wat nummer 98 weer totaal goed maakte. Ook 99 viel in de smaak, terwijl 2000 & 2001 meer goedkope uitbreidingen van de 99 versie leken. Met FIFA 2002 zette EA Sports een goede stap in de richting en werd ons beloofd dat 2003 op dit succes zou voortbouwen.

We hebben nu in een rap tempo zo'n beetje alle FIFA games besproken, los van de wereld beker uitbreidingen. Uit deze korte samenvatting kan je al vrij snel de conclusie trekken dat we vooral de laatste jaren teleurgesteld zijn door de sportontwikkelaar. Het is dit jaar dan ook erop of eronder, óf we krijgen een game die ons aanstaat, óf de ontwikkelaar heeft het voor altijd bij ons gedaan. De verwachtingen zijn dan ook hooggespannen, zeker omdat er vorig jaar nog hoger van stapel is gelopen dan de jaren ervoor: FIFA 2003 zou vernieuwend worden. EA Sports heeft dan ook goed naar de fans geluisterd en het spel totaal aan de wensen van deze groep aangepast. Er werd vooral om realisme gevraagd, de vorige FIFA games waren volgens de volgelingen veel te arcadish, het speltempo lag te hoog en er kon niet realistisch een man uitgespeeld worden. In deze review nemen we eens een kijkje of de oren van de ontwikkelaar groot genoeg zijn geweest en of de kritiek ook daadwerkelijk verwerkt is.