Fifa 16 Ultimate Team (iOS)

Van paradepaardje tot lastpost

Geschreven door Bas Bastiaans op

• <p>Het is verrassend genoeg een waar genot om FC Barcelona-achtige combinaties op je iPhone te toveren. Beter voetbal ga je dan ook nergens anders vinden op je mobiele apparaat. Jammer genoeg maakt EA Sports van Ultimate Team een onoverkomelijke rommel die nergens motiveert om een sterrenteam te bouwen.</p>
    Score: 60 Oké
    • Speelt lekker weg, grafisch indrukwekkend, mogelijkheid wedstrijden te simuleren
    • Menustructuur vreselijk traag, geen mogelijkheid om offline snel een potje te spelen, wedstrijdbeloningen zijn te laag
Ondergetekende is verkocht aan Ultimate Team. Al jarenlang. Complete selecties worden wekelijks verhandeld en altijd wordt de transfermarkt afgestruind naar koopjes. Weinig geeft meer voldoening dan na lang sparen genoeg muntjes te hebben voor een zeldzame Aubameyang-kaart met een dribbelstatistiek van 88.

Goed, dat is de console-versie van FUT. EA Sports weet als geen ander dat ieders favoriete modus ook hun grootste schatkist is. Desondanks voelt Fifa 16 nergens als een vehikel voor microtransacties; de uitstraling blijft voornamelijk sympathiek. De mobiele versie, daarentegen, riekt wel naar een ordinaire geldtrekker. Zolang het de spelervaring niet in de weg zit is dat geen al te groot probleem, maar dat doet het helaas wel.

Het grootste probleem is dat de economie op de transfermarkt nu al naar de knoppen is. De verhouding tussen wat je verdient en wat spelers of pakketjes kosten ligt veel te ver uit elkaar. Zo is een wedstrijdbonus ongeveer 200 muntjes terwijl een gouden pakketje al 10.000 muntjes kost. Het gevolg is dat spelers voor belachelijk hoge prijzen op de transfermarkt staan. Zo is de gemiddelde prijs voor een middelmatige speler als Adebayor al gauw 9000 muntjes. Dat nodigt vanaf begin af aan al niet uit tot sparen, hetgeen de verslaving op de console-versie juist voedt.

Geen Van der Wiel meer

Het is jammer dat Ultimate Team een ietwat grimmige context vormt voor een voetbalgame die voor mobiele standaarden uitstekend in elkaar zit. Zo responsief als de console wordt het nooit, maar het gevoel van controle is onder smartphone-voetbalgames ongeëvenaard. In vorige edities draaiden spelers zeer traag om hun as en was het makkelijker om maar zo snel mogelijk naar de goal te rennen, maar Fifa 16 heeft echt ‘voetballen’ hoog in het vaandel staan. Of in ieder geval: daar lijken de gameplay-verbeteringen op te wijzen.

De bal rondpassen en openingen vinden zijn uiteindelijk weldegelijk de beste manieren om een goal te maken. De besturing en de kunstmatige intelligentie zijn er ook op toegepast dat de fijnste uitdaging vooral op het passen ligt. Met de juiste timing en gevoel kun je met je rechterduim alle passjes geven die je ook op de console zo vaak gebruikt. Tevens is de kunstmatige intelligentie van verdedigers ook dusdanig verbeterd dat ze op logische momenten druk zetten en bijsluiten waar dat nodig is. Zo’n diepgaand effect als op de console-versie heeft dat niet, maar het voegt logischerwijs weldegelijk iets toe aan de gameplay dat verdedigers niet meer als kip zonder kop verdedigen.

Goede game, verkeerde modus

Al met al is Fifa 16 Ultimate Team een prima voetbalervaring in een vervelend jasje. De gameplay zou veel beter tot zijn recht komen in offline wedstrijden, een carrièremodus of losse toernooien, niet in de modus waar de game nu omheen is gebouwd. Ultimate Team is in potentie een fantastisch concept, maar de trage menu’s, ongezonde transfermarkt en trage progressie maken het vooral een last. Zelfs al kent de modus weldegelijk interessante toevoegingen, zoals de mogelijkheid om wedstrijden te simuleren of om wisselspelers in te wisselen voor betere spelers.

Met Dungeon Keeper bewees EA ook al dat het de balans tussen free-to-play en pay-to-win nog niet doorheeft op de iPhone. Het feit dat er in Fifa 16 op iOS ook pakketjes zijn die alleen maar met microtransacties aan te schaffen zijn, bewijst dat EA Sports zijn eigen portemonnee verkiest boven een gezonde transfermarkt. Dat doet Fifa 16 in dit geval helaas veel te veel schade toe.

Fifa 16 is getest op een iPhone 6S. De game is ook verkrijgbaar voor Android.

Volkswagen POLO R in WRC 5 Star Wars: Battlefront-bèta tot en met morgen verlengd
0