Fifa 15 Ultimate Team (iOS) - Messi en Ronaldo in je zak | Gamer.nl

PC REVIEW - Als je gevraagd wordt om een Nederlandse gamedeveloper te noemen, zal je vermoedelijk Killzone-ontwikkelaar Guerrilla Games noemen. Toch zijn er inmiddels ook talloze andere, kleinere studios die fraaie (indie)games hebben uitgebracht. Zo brachten de afgelopen jaren ons onder andere Reus van Abbey Games, Awesomenauts van Ronimo Games en Luftrausers van Vlambeer. Met regelmaat komen er dus kwalitatief degelijke titel van Nederlandse bodem. Nieuw in dit rijtje is Amulware, dat debuteert met Roche Fusion.

Ultimate Team is de laatste jaren uitgegroeid tot het ultieme goudhaantje van Fifa. Het combineert de magische mechaniek van kaartgames en het ambitieuze werk van een voetbalmanager in een dynamische, sociale en vooral verslavende gamemodus. Dat gevoel, dat heerlijke gevoel, wanneer je eindelijk genoeg gespaard hebt om een speler als Yaya Touré aan je Premier League-team toe te voegen is een waar hoogtepunt.

Dat EA Sports ervoor kiest om op de mobiele platformen alleen Ultimate Team en Match of the Week te implementeren begrijpen we wel. Het free-to-play-model volstaat prima tu en alle andere games in de App Store en volgens EA speelde 80% tot 90% van alle gamers alleen die modi. Al lijkt dat laatste vooral te liggen aan het feit dat je in Fifa 14 extra moest betalen voor de rest. Die mogelijkheid is er nu dus niet meer. Je kan Fifa 15 Ultimate Team gratis en voor niets spelen, voor een carrièremodus moet je op de console of pc zijn.

Duim zit in de weg

Welke modus je ook kan spelen, uiteindelijk komt het toch neer op hoe lekker het balletje rolt. Conclusie: verra end goed. Voor een sportgame op een mobieltje dan. Er is een besturing ysteem dat het op touch gebaseerde systeem van Fifa 14 vermengt met ouderwetse knopjes. Zo kun je pa en, schieten en sprinten met de desbetreffende knoppen en lobjes, loopacties of lage voorzetten geven door vanaf een bepaalde knop een richting in te vegen. Daarnaast kun je ook bepaalde acties uitvoeren door bepaalde plekken op het scherm aan te raken. Als je op een tegenstander in balbezit tikt roep je bijvoorbeeld een tweede verdediger bij je en als je met twee vingers veegt kun je de mentaliteit op meer aanvallend of verdedigend zetten. Het is even wennen, maar de besturing is uiteindelijk voldoende responsief voor een gedegen voetbalervaring.

Met flink wat oefening is het dus weldegelijk mogelijk om het tiki-taka-voetbal van Barcelona te spelen. Nuance leggen in pa es en steekpa es is te doen en met een goed getimede loopactie snijd je zo door een verdediging heen. Wel is het extreem lastig om te bewegen in de kleine ruimte. Echte precieze dribbelbewegingen kun je pas uitvoeren nadat je twee keer op je joystick hebt geklikt en dat kost in menig situatie vaak teveel tijd. Daardoor is het verleidelijk om maar gewoon de sprint-knop in te houden in de hoop dat je sneller bent dan je tegenstander. En aangezien het relatief lang duurt om een speler te draaien is dat in veel gevallen ook zo. De eeuwige kritiek op de te grote nadruk op snelheid in Fifa geldt deze keer dus ook weer. In combinatie met de ietwat matige AI, zeker in de verdediging, zorgt dat voor een hoop knullig simpele (tegen)doelpunten.

Het blijft daarnaast een voorspelbaar punt van kritiek, maar de meeste telefoonschermen zijn simpelweg niet (genoeg) geschikt voor een game als Fifa. Zo zit bijvoorbeeld je duim in de weg als je wilt pa en naar een vleugelspeler die zich in één van de twee onderste hoeken van het scherm bevindt. En ook al werkt die virtuele joystick prima, je hebt nooit het gevoel van volledige controle. Ook al maakt Fifa 15 er het beste van, dergelijke kritiekpunten zitten langdurig en comfortabel plezier toch in de weg.

Muntjes grinden

Al met al kan het zeker geen kwaad om Fifa 15 een kans te geven. Het pay-2-win-principe is zeker aanwezig, maar met wat geluk, skills en doorzettingsvermogen heb je binnen enkele tientallen potjes al een elftal om trots op te zijn. Daarnaast kent Fifa 15 een optie tot het spelen van potjes via een snelle simulatie. Zo kun je je focu en op je werk als manager of lekker credits grinden door makkelijke toernooien te simuleren. Het is niet de meest nobele manier om Fifa te spelen, maar alles is geoorloofd voor die dekselse muntjes en die ultieme drang naar het binnenhalen van je favoriete spelers. Fifa 15 is op je mobieltje absoluut niet de leukste, meest comfortabele of spannende manier om virtueel voetbal te spelen, maar de Ultimate Team-modus trekt je toch telkens weer terug in de game. Dat heeft EA Sports allang door.

Deze game is gedownload uit de Canadese App Store en getest op een iPhone 5S.