Fifa 15 - Topclub met verkeerde aankopen | Gamer.nl

PC REVIEW - Als je gevraagd wordt om een Nederlandse gamedeveloper te noemen, zal je vermoedelijk Killzone-ontwikkelaar Guerrilla Games noemen. Toch zijn er inmiddels ook talloze andere, kleinere studios die fraaie (indie)games hebben uitgebracht. Zo brachten de afgelopen jaren ons onder andere Reus van Abbey Games, Awesomenauts van Ronimo Games en Luftrausers van Vlambeer. Met regelmaat komen er dus kwalitatief degelijke titel van Nederlandse bodem. Nieuw in dit rijtje is Amulware, dat debuteert met Roche Fusion.

De eerste wedstrijden in een nieuwe Fifa zijn altijd onwennig. Er is namelijk weinig voor nodig om de gewoontes die al een jaar zijn vastgeroest, te ontregelen. Een wendbare speler die zich 180 graden omdraait met een trucje, een verdediger die wegglijdt, een bal die net even anders zwabbert als je op de kruising mikt. Het zijn de minimale aanpa ingen die elke Fifa kent en die je na anderhalve dag ook weer voor ‘normaal’ neemt.

Fifa 15

Gouden pik

De eerste grote verbetering treffen we aan onder de lat. Nieuwe animaties en een verbeterde kunstmatige intelligentie zorgen ervoor dat de doelman eindelijk echt een heldenrol kan vervullen, of je doelman nou Diederik Boer of Manuel Neuer heet. Keepers duiken spectaculair richting de bal, gebruiken hun voeten slim om een lage bal weg te werken of zien pardoes een schot door hun poortje glippen. Want juist omdat keepers het in zoveel gevallen goed doen, lijken hun blunders ook realistischer. Daardoor hadden wij er ook meer vrede mee als we eens een goal om de oren kregen. Een goal is namelijk minder vaak te wijten aan de doelman en vaker te danken aan de kwaliteit van de aanvaller. Ook als we zelf scoren, voelt dit bevredigender, omdat we er meer voor uit de kast moeten trekken. Gewoon keihard uithalen is niet meer genoeg.

Gelukkig biedt Fifa 15 een hele rits aan nieuwe tactische oplo ingen. De onduidelijke looplijnen en work rates waarvan de effecten na al die jaren nog steeds schimmig zijn, laten we achter ons. In Fifa 15 is het mogelijk elke speler een individuele opdracht mee te geven. Zet Robben bijvoorbeeld als schaduwspits achter Van Persie en geef hem de opdracht ‘Drift Wide’. De rappe Bedumer zal Van Persie links én rechts voorbij streven, precies zoals we dat op het WK zagen.

Fifa 15

Of geef je spelverdeler een vrije rol achter je spitsen, terwijl je je controleurs instrueert altijd defensief te blijven spelen. Het is zelfs mogelijk je centrumverdedigers de opdracht te geven als breekijzer voorin te gaan spelen als vlak voor tijd nog een achterstand op het scorebord staat. Ook nieuw zijn een extra aanvallende en verdedigende teamtactiek waarmee je het doel van je tegenstander als een gek kunt bestormen, of je eigen poeltje potdicht gooit. De effecten van deze extra strategieën hebben veel impact en kunnen een wedstrijd doen kantelen, zo hebben we meerdere keren zowel offline als online gemerkt. Gecombineerd met de nog altijd aanwezige Custom Tactics is er ontzettend veel mogelijk en met een beetje getweak heeft in Fifa 15 iedereen een gouden pik.

Cornervlaggen en houten klazen

En als dan alles op zijn plaats valt en je gewi elde spits vlak voor tijd de winnende goal maakt, is het wel zo lekker om naar de cornervlag te rennen en deze een beuk of vliegende trap te verkopen, één van de nieuwe, meer sfeervolle toevoegingen in Fifa 15. Helaas pakken andere aanpa ingen op dit vlak minder goed uit. Dynamisch wordt in beeld gebracht hoe verdedigers de keeper op de borst kloppen na een geslaagde redding of hoe een neergehaalde speler boos verhaal haalt. Maar terwijl tijdens de wedstrijden animaties erg vloeiend in elkaar overgaan, loopt het hier ontzettend houterig. Een speler krabbelt overeind, schiet in de frustratieanimatie en wordt en pa ant nog even aan de kant geduwd door de scheidsrechter, die met een vermanende beweging aan komt stormen.

Ook dat spelers nog altijd voor geen meter lijken, helpt niet echt. En dan doelen we niet alleen op de gezichten. Spelers zouden in Fifa 15 ‘atletischer’ moeten zijn, maar zijn in de praktijk allemaal anabooltjes. Vriendelijke jochies uit de Eredivisie die net komen kijken zijn vaak al even breed als een kooivechter als Ron Vlaar. Overigens is Vlaar zo’n beetje de enige Nederlands international die nog een beetje lijkt, want EA is zo trots op hun Barclays Premier League-licentie, dat alle andere competities weinig aandacht krijgen. In de Eredivisie (inclusief net vertrokken spelers als Blind en De Vrij) lijkt sinds het pensioen van Ajacied Christian Poulsen helemaal niemand meer op zijn evenbeeld en is hooguit te constateren dat een speler ‘blond’ of ‘donker’ is. Ook in andere competities zien we veel spelers al edities lang onveranderd. Dat is natuurlijk al jaren zo, maar als resoluties en framerates hoger worden en camera’s vaker gericht worden op de spelers om zo sfeer te creëren, moeten animaties, gezichten en tatoeages wel mee evolueren. Dat is niet het geval, waardoor menig ‘sfeerbeeld’ in Fifa 15 erg knullig overkomt.

Fifa 15

Fifa Ultimate Team en Seasons

Grote vernieuwingen wat betreft online functionaliteiten blijven in Fifa 15 uit. Seasons blijft verslavend maar is niets nieuws en Fifa Ultimate Team is eigenlijk alleen maar een klein beetje bijgeschaafd door de toevoeging van wat nieuwe tactische tools als leenspelers en conceptteams en de mogelijkheid om vriendschappelijke seizoenen te spelen. Mi chien wel de grootste vernieuwing is dat wij sinds de game in de winkel ligt geen problemen ondervinden als we online een potje voetballen; dat is andere jaren weleens anders geweest.

Fifa 15 overtreft dan ook zonder meer zijn voorganger. Met de toernooien, carrièremodus, Be a Pro, (op dit moment) goed werkende online Seasons en Fifa Ultimate Team heeft Fifa 15 ongelooflijk veel te bieden. Bovendien zijn potjes in iedere modus nog spannender dan voorheen dankzij de slimmere keeper en nieuwe tactische mogelijkheden. Maar als EA écht sfeervolle wedstrijdregistraties wil neerzetten, zal het volgend jaar definitief iets moeten doen aan de animaties en gezichten.

Deze recensie is gebaseerd op de PlayStation 4-versie van de game.