FIFA 14 voor PlayStation 4 en Xbox One | Gamer.nl

Voetbal is een sport waarin haat en liefde dicht bij elkaar liggen. We zitten vloekend voor de tv als Veltman een rode kaart krijgt en een penalty veroorzaakt, maar 45 minuten later springen we een gat in de lucht na een overwinning van Ajax op Barcelona. FIFA herbergt datzelfde contrast. De ene keer vloeken we als een verdediger niet springt, de andere keer juichen we als een aanvaller een bal in de kruising knalt.

FIFA 14

Meer controle

In elke FIFA game lijkt wel een ‘foutje’ te zitten waar we maar geen vat op krijgen. In FIFA 13 was dat de snelheid, in FIFA 14 lijkt dat de kopbal en de steekpa door de lucht. In het echt doen we dergelijke dommigheden graag af met ‘de charme van het voetbal’, maar in FIFA is dat het resultaat van onjuiste balans- ook al heeft dat gebrek aan controle ook zeker zijn charme. Met de next gen-versies kan EA behoorlijk schaven aan dergeijke knulligheden. Is dat gelukt?

De Ignite-engine zorgt ervoor dat de beoogde gameplay van FIFA 14 stukken beter uit de verf komt. Animaties lopen soepeler, spelers begrijpen beter wat er op het veld gebeurt en verdedigers gaan eindelijk met zijn allen de lucht in bij een hoge voorzet. Je hebt ook meer controle over de spelers. Je kunt net wat gerichter dribbelen om zo bij een speler weg te komen en kunt net op het laatste moment je been uitzetten om je tegenstander uit balans te brengen.

FIFA 14

Lust voor oog en spel

De animaties onderstrepen die geboekte vooruitgang. Spelers bewegen vloeiend en natuurlijk over het veld en opvolgende acties worden veel realistischer aan elkaar gelinkt. Omdat de overgang tu en twee animaties sneller plaatsvindt, ligt het tempo een kleine beetje hoger. In FIFA 14 maakte je wel eens mee dat een speler als het ware om een bal danste, terwijl je eigenlijk alleen wilde draaien. Die irritatie is met het snellere schakelen van spelers verdwenen.

De belangrijkste wijziging is dat spelers niet alleen realistischer bewegen, ze gedragen zich ook geloofwaardiger. Spelers anticiperen beter op elkaars aanwezigheid en gebruiken hun lichaam op een intuïtieve wijze. Zo zie je Walcott echt om een boomlange verdediger heen springen als hij wegsprint en gooit Alex zijn lichaam tu en de bal en de aanvaller om diezelfde aanvaller te vertragen. FIFA 14 zit vol met dergelijke details die een wedstrijd authentiek en levendig doen ogen en spelen.

Goals voelen bovendien beter dan ooit. Op de huidige generatie kon je al schitterend scoren, maar op de nieuwe consoles zijn goals nog overtuigender geanimeerd. Of het nou een stiftje is, een krullende geplaatste bal of een ziedend schot; elke goal vormt een overtuigende climax op een opgebouwde aanval.

FIFA 14

De twaalfde man

De next gen-consoles luiden het afscheid in van het pixelpubliek. Jarenlang zorgden de tweedimensionale toeschouwers ervoor dat een schitterende goal of een historische overwinning nooit de gewenste emotionele feedback kreeg gaf. Op de Playstation 4 en de Xbox One oogt FIFA 14 in ieder geval veel authentieker en krijgen individuele wedstrijden veel meer betekenis. Dat komt ook door de nieuwe default camera, die met een iets lager blikveld ook telkens het publiek in beeld brengt.

Daartegenover staat nog steeds het tergende, amateuristische commentaar van Evert ten Napel en Youri Mulder. Zet daarom gelijk het commentaar op Engels, want daarin wordt nu een stuk beter gereageerd op de context en het verhaal van een wedstrijd.

Op het veld hebben de graphics twee gezichten. Aan de ene kant oogt FIFA 14 van een afstand veel scherper, kleurrijker en gedetailleerder. Hetgeen ook versterkt wordt door de sublieme animatie en grappige details zoals een ballenjongen of opvliegend gras. Aan de andere kant verdwijnt een hoop grafische magie als de game inzoomt. Spelers staren namelijk nog steeds met een lege blik voor zich uit. De gezichtsemoties zijn geforceerd en ongemakkelijk. Vooral het juichen na een goal blijft een technisch rommeltje dat nooit de daadwerkelijke impact van een goal representeert.

FIFA 14

Onbegrijpelijk

Met betere gameplay en een beter uiterlijk zou je zeggen dat FIFA 14 op de next gen-consoles een simpel sommetje is. Kijk je puur naar lo taande wedstrijden, dan is dat mi chien ook wel zo. Helaas ligt het ingewikkeld. EA Sports heeft een aantal conce ies gemaakt die op een onbegrijpelijke wijze een hoop spelplezier weghalen. Zo bevat FIFA 14 op de Playstation 4 en Xbox One geen toernooimodus en geen mogelijkheid tot lokale co-op in Seasons en Ultimate Team , terwijl beide opties zelfs al in FIFA 13 zaten. Tel daarbij op dat de carrièremodus nog steeds verpest wordt door het transfersysteem en je hebt qua mogelijkheden een zeer ouderwetse FIFA-game.

Desalniettemin blijft FIFA 14 een verademing op de next gen-consoles. Het is niet de meest indrukwekkende launchgame of de grootste evolutie binnen het genre, maar FIFA 14 belichaamt de kracht van echt voetbal en zet die lijn op de next gen-consoles enkel sterker door. FIFA 14 blijft een heerlijke game om op te vloeken als spelers weer tegenelkaar botsen, als een aanvaller niet op tijd loopt of als een scheidsrechter een vreemde besli ing maakt. Maar tegelijkertijd heb je ook bewondering voor de schitterende doelpunten, de enorm gevarieerde gameplay en het heerlijke tempo. Het is enkel jammer dat EA Sports ons gelegenheid blijft geven om over details te vallen. Dat verdient de krachtige basis van FIFA 14 namelijk niet.

Deze game is getest op de Playstation 4