FIFA 07 (DS) | Gamer.nl

Geen nieuwe FIFA-game zonder mensen die lopen te klagen dater zo weinig veranderd is sinds het vorige deel. En dat heeft dan meestalbetrekking op de consoleversies van de game, waar vergelijken met de NintendoDS-versie wereldschokkende aanpa ingen in zijn doorgevoerd. FIFA 07 op deNintendo DS is namelijk vooral dezelfde game in een nieuw doosje, met enkeleminimale aanpa ingen en up-to-date teams en competities. An sich is FIFA 07 voor de DS overigens best een degelijkegame, als we de geschiedenis buiten beschouwing laten. Het spel biedt allecompetities en teams die je ook in zijn grote broer kunt verwachten. DeNederlandse Eredivisie is ook van de partij, onze nationale ploeg schittert netals in de consoleversie door afwezigheid, waarschijnlijk omdat de oude lullenvan de KNVB weer dwars lagen. Het spel is volledig in 3D en loopt grafisch bestsoepel, al valt het detail in close-up vanzelfsprekend wat tegen. Het Engelsecommentaar bij de wedstrijd is mi chien wat beperkt, maar weet ervoor te zorgendat deze ‘kleine FIFA’ toch aardig wat beleving in zich heeft. Het spel kent een carrièremode waarin je een team in zoweldoor de nationale competitie als de beker moet zien te loodsen. Dit zijnbehoorlijk wat wedstrijden, maar de uitdagende opzet zorgt ervoor dat het nietbijzonder snel gaat vervelen. Je krijgt extra punten als je bijvoorbeeld de nulweet te houden of met drie punten voorsprong weet te winnen, wat het toch netwat aantrekkelijker maakt om je best te doen. Nieuw in FIFA 07 (zowaar, ietsnieuws) zijn de trainingen, die je om de vier wedstrijden kunt doorlopen. Denkbijvoorbeeld aan oefeningen om te pa en, schieten en penalty’s tegen tehouden. Dergelijke minigames zaten weliswaar al in een vorige versie van FIFA,maar zitten nu meer geïntegreerd in de competitie zelf. Als je meer dan driepunten scoort op een onderdeel, dan zal je speler in kwaliteit toenemen. So far so good, ware het niet dat al het bovenstaande ook inFIFA 06 aanwezig was. Aan het voetballen zelf is weinig veranderd. De tactischeopties op het onderste scherm zijn nog steeds even beperkt en nutteloos, debesturing is identiek, de AI laat nog steeds dezelfde steekjes vallen. Het is,op elk moeilijkheidsniveau dan ook, doodeenvoudig om vrijwel continu inbalbezit te blijven en met de renfunctie hol je moeiteloos van de middenstipdwars door de verdediging heen. De AI tegenstander zal nauwelijks kansenkrijgen, maar verzilvert ze wel vrijwel allemaal.  Het commentaar is weliswaar sfeervol, maar precies identiekaan die in FIFA 06 en de World Cup-editie waar we van de zomer mee opgezadeldwerden. ‘Goal keepers don’t get as much praise as goal scorers, but theyshould’, op een gegeven moment weet je zelfs te voorspellen welkcommentaarzinnetje op welk moment wordt ingezet. Wat nieuwe zinnetjes, vooralbij de normaliter wat zeldzamere uitspraken, waren welkom geweest. De up-to-date-heid van de competities valt overigens ook eenbeetje tegen. Bepaalde transfers die wel in de consoleversies van FIFA 07aanwezig zijn, ontbreken nog in de DS-versie. Gewoon Ooijer bij PSV dus, VanBommel bij Barcalona, Kuyt bij Feyenoord, en Charisteas bij Ajax. Maar buitendeze last-minute transfers lijkt alles wel redelijk in orde. Een nieuwe optie in FIFA 07 is de mogelijkheid je eigenclublied te maken. Je kunt hierbij zelf een sampletje inzingen om er vervolgenseen paar trommeltjes en toeters onder te plaatsen. Keuze in toonhoogte heb jeniet, waardoor je clublied eigenlijk vooral heel droog en hol klinkt. Demogelijkheid klinkt mi chien leuk, maar het is echt op de meest voor de handliggende manier in het spel verwerkt. Het mag soms wel iets meer zijn dan dat.Het liedje zal gespeeld worden wanneer je met je club gescoord hebt en kan ookvia het touchscreen geactiveerd worden. Naar het schijnt heeft het invloed opde motivatie van je tegenstander. Het grootste probleem van FIFA 07 moet echter nog genoemdworden. EA heeft het namelijk aangedurfd om een van de leukste opties van FIFA06 uit het spel te halen: single-card multiplayer! Blijkbaar heeft menuitgerekend dat je met dual-card multiplayer meer exemplaren van de gameverkoopt, maar ik hoop oprecht dat ze het tegenovergestelde bewerkstelligen. Nate hebben bewezen dat de game prima via download play gespeeld kan worden, iser geen geldig excuus meer om die optie niet in het spel te implementeren.EA flikte het ook al met het World Cup-misbaksel van dezomer en krijgt nu opnieuw strafpunten voor deze uiterst dubieuze keuze. Omdatwe niet zo heldhaftig waren om zelf maar een tweede exemplaar van het spel tekopen en het ondanks de minimale verandering niet backwards compatible is metFIFA 06, kunnen we verder over de multiplayer dan ook geen oordeel vellen.Een second opinion van FIFA 07 voor de DS lees je in deze review van Willem.