FIFA 06 | Gamer.nl

Elke herfst een nieuwe FIFA, het is zo'n lekker zekerheidje in het leven. Sinds 1993 bombardeert EA Sports ons ieder najaar al met een voetbalgame en ook 2005 is geen uitzondering op de regel. Na de geslaagde First Touch feature van vorig jaar, ligt de focus in FIFA 06 op de term Totaal Voetbal. Of het spel de levensvisie van Rinus Michels weet te vertalen in een smakelijke voetbalgame, lees je in de review.

Hoewel we de vergelijking liever vermijden, kunnen we met FIFA 06 voor onze neus niet anders. Waar we het over hebben? De immer gaande oorlog tu en FIFA en Pro Evolution Soccer. Het zijn voornamelijk de Pro Evo fans die FIFA wel kunnen schieten. FIFA is “te gemakkelijk”, “veel te voorspelbaar” en “totaal niet realistisch”. In dat laatste hebben de fans sowieso gelijk: FIFA draait niet om realisme, maar om fun. Het is, hoewel daar dit jaar ietwat verandering in is gekomen, een arcade game, die door iedereen gespeeld moet kunnen worden. Toch trekt ook EA Sports zich de kritieken aan en heeft het in FIFA 06 stiekem behoorlijk wat eigenschappen gekopieerd van Konami's dynamische voetbal Mekka. De besturing is grotendeels overgenomen van Pro Evolution Soccer, de gameplay is afhankelijker van de condities gemaakt en het geheel neigt steeds meer naar een realistische voetbalgame.

Desondanks blijft FIFA 06 gewoon lekker FIFA. De animaties zien er gladjes uit, het visuele vlak is weer top notch en ook de commentatoren en andere randgeluiden klinken enorm sfeervol. Het rondspelen van de bal voelt soepel aan, al blijft het vervelend dat spelers altijd tijd nodig hebben om de bal onder controle te krijgen. Je kunt pas een actie ondernemen als een speler ook echt door de computer aangewezen is als 'balbezittende', wat in scrimmages tot vervelende situaties kan leiden.

Het creëren van kansen en het scoren van doelpunten is in FIFA 06 op veel meer manieren te bereiken. Waar je in de vorige FIFA's nog wel eens het gevoel kreeg dat alles al vanaf kiet af aan vast stond, bepaal je in FIFA 06 in grote mate zelf wat je allemaal uithaalt. De diverse acties lopen goed in elkaar over en het geeft FIFA zowaar een realistisch tintje. Helemaal in de richting van Pro Evolution Soccer gaat de game echter niet, daar lange pa es over tachtig meter op de stropdas mogelijk blijven. Kijken we naar het tactische plaatje, dan vallen de puzzelstukjes behoorlijk goed op z'n plaats. Spelers lopen lekker vrij, staan positioneel goed en het grote gat dat in vorige FIFA's vaak op het middenveld viel, is gedicht. Wel irriterend zijn de spitsen, die in balbezit vaak geen raad weten met hun loopacties. Resultaat is dat ze negen van de tien keer verticaal kruisen, zonder dat dit ook maar enig nut heeft. Een loopactie in de diepte zou beter zijn.

Het Off the Ball systeem is in FIFA 06 definitief over boord gegooid. De First Touch van FIFA 2005 is nog wel van de partij en werkt ook in deeltje 06 prima. In onze zoektocht naar patronen, de vorige FIFA's stonden er bol van, vonden we weinig aanknopingspunten, een absoluut pluspunt. Op de lagere niveaus is de voorzet vanaf de zijkant enorm gevaarlijk, maar speel je op Profe ional of hoger, dan zul je behoorlijk creatief moeten zijn om je spelers in scoringspositie te brengen.

Toch ontkomen we er niet aan en aantal minpunten op te noemen. De AI blijft zo nu en dan wispelturig en maakt de meest bizarre acties. Kijk niet op van hoge ballen over vijf meter en dat soort zaken, want de meest vreemde besli ingen worden genomen. Ook lijken de keepers soms over bovennatuurlijke gaven te bezitten als ze weer eens een poeier uit de kruising pakken. Eveneens vervelend is de mislukte steekbal. De steekbal over de grond komt haast nooit aan en je forceert jezelf hierdoor om zelfs over een luttel aantal meters de bal hoog voor de speler uit te spelen. Zo zijn er nog wel meer dingen die ietwat op de zenuwen werken, maar eerlijk is eerlijk: de gameplay is echt verbeterd en je zult behoorlijk wat plezier hebben tijdens het spelen van FIFA 06.

De aankleding van het spel is zoals we van FIFA gewend zijn: strak. De menustructuur is helder, de vormgeving oké en de muziek fenomenaal. EA Trax heeft voor FIFA diep in de buidel getast en levert klasbakken als Bloc Party, LCD Soundsystem en Manda Diao op de soundtrack. Ook leuk zijn de audiofragmenten welke in de menu's afgespeeld worden. Het BBC commentaar tijdens een aantal van de meest fabuleuze doelpunten aller tijden wordt lukraak in de menu's ten gehore gebracht. Het voetbalgevoel wordt hiermee nog meer tot leven mee gewekt.

Het enorme aantal modes maakt FIFA tot een Totaal voetbalpakket. De manager mode gaat niet heel diep, maar levert meer fun op dan de gemiddelde competitie. Daarnaast is de Lounge mode een geweldige verzamelplek voor een aantal stevige potjes multiplayer. Door de aparte beloningen voor hoge kla eringen, welke niet alleen bepaald wordt door het aantal punten, maar ook door zaken als aantal gele kaarten, meeste doelpunten en langste tijd zonder doelpunt, blijft de competitie fris en fruitig. Een absolute aanrader voor een avondje partygamen. Daarnaast is FIFA 06 tevens online te spelen op de Playstation 2 en Xbox.

FIFA 06 is een honderd procent verbetering ten opzichte van FIFA 2005. EA Sports heeft goed gekeken naar de facetten die FIFA zijn smoel geven en deze lichtelijk in een Pro Evolution Soccer jasje gehesen. Feit blijft dat FIFA een arcade game is, die de werkelijkheid wel in het zicht houdt, maar deze niet centraal stelt. Met alle licenties in de pocket, een groot scala aan modes en goed behapbare gameplay, scoort FIFA 06 absoluut niet slecht. Gewoon een lekkere, leuke semi-realistische voetbalgame, punt uit.

Gameplay: 7,5 Graphics: 8,5 Geluid: 8,5 Totaal: 8,0