Fibble: Flick 'n' Roll | Gamer.nl

Fibble: Flick 'n' Roll | Gamer.nl

Over smaak valt te twisten, maar je kunt moeilijk beweren dat de hoofdpersoon van dit avontuur een charismatische persoonlijkheid is. Fibble heeft een goedkope uitstraling en doet denken aan de duizenden shovelwaretitels in de App Store. Mario en Sonic hoeven zich in ieder geval geen zorgen te maken over deze onopvallende bruine boon met spierwit gebit en zwevende wenkbrauwen. Fibble stort neer met zijn ruimtescheepje, crasht in een eengezinswoning en wil zich een uitweg creëren door zich als een bal op te rollen en geluidjes te produceren van het niveau Teletubby.

Vanaf dit punt wordt het beter. De magere uitstraling van de hoofdpersoon doet namelijk niet af aan de kwaliteit van het spel. Sterker nog, de rest van de game bruist af en toe van het speelplezier. Het basisconcept is simpel en kun je omschrijven als een combinatie van knikkeren en minigolf. Fibble rolt zich op tot een bal, je schiet hem af op een Angry Birds-achtige manier en probeert al rollende het einddoel te bereiken. Onderweg stuit je op muntjes, snelheidstegels, schakelaars, terugverende muren en andere obstakels en hulpmiddelen. Er wordt erg goed gebruik gemaakt van hoogteverschillen: soms val je ergens af, moet je een aanloop nemen om ergens om te komen of rol je juist snel van een helling.

Hulp uit de ruimte

De korte, op zwaartekracht gebaseerde levels zijn op zich al geinig om te spelen, maar het wordt pas echt leuk als je hulp krijgt van je ruimtevrienden. Aan het begin van een level krijg je een aantal van deze hulptroepen, die je daarna op aangegeven plekken in het speelveld plaatst. Zo is er een groene worm met drie ogen die een putdeksel omhoog duwt als je het scherm aanraakt, om je bijvoorbeeld naar een hoger platform te brengen. Er is ook een personage dat je oppakt en heen en weer slingert, en een personage dat je een versnelling geeft om bijvoorbeeld een helling op te kunnen.

Vooral Docto is een grappig wezentje. Deze inktvis met een blauw pakje, een monocle en een metalen grijpklauw pakt je beet, draait rond en kan je in elke hoek weer loslaten. Je zet hem op een kruising om van richting te kunnen veranderen. Deze personages op de goede plek zetten is niet genoeg. Nadat je Fibble hebt laten rollen, moet je de elementen op de juiste manier zien te gebruiken door het scherm aan te raken. Zo kun je Fibble een klein duwtje in de goede richting of juist een enorme snelheidsboost geven, wat je op een heel andere locatie in het spel kunt doen belanden. De timing is dus e entieel: je zet de personages met speciale krachten eerst op de goede plek en zorgt dan dat je Fibble precies naar de goede plekken leidt. Overigens is het de bedoeling dat je uitvindt welke positionering de ontwikkelaars voor ogen hadden; zelf experimenteren is er niet bij.

Klein maar fijn

Fibble mag dan als personage geen hoogtepunt zijn, de omgevingen in zijn spel doen het een stuk beter. Deze zijn gedetailleerd en lijken met veel liefde te zijn gemaakt. De trajecten doen denken aan de look van Micro Machines, waarin ook werd ingezoomd op alledaagse voorwerpen, waardoor een surrealistische sfeer ontstaat. Fibble rolt en stuitert langs plakken kaas, trillende wekkers, enorme dartboards en bewegende speelgoedfiguurtjes. Het is een trucje dat vaak genoeg is gebruikt, maar door de fraaie levels en de aantrekkelijke tekenstijl van Fibble ogen de omgevingen allesbehalve middelmatig. Vooral knap is hoe de ontwerpers zoveel details en diepte in het spel hebben verwerkt, maar toch de levels overzichtelijk genoeg hebben gehouden om zonder problemen te spelen.

Snel klaar

Zonder verra end of vernieuwend te zijn, slaagt Fibble er in om je een paar uur te vermaken met leuke puzzels. Technisch gezien ziet de game er redelijk goed uit en de ontwerpen van de speelvelden zijn vaak best goed. Minpunten zoals een nietszeggende hoofdpersoon en redelijk lange laadtijden vormen een kleine smet, maar doen weinig af aan het speelplezier. Vooral het gebruik van de hulppersonages en het levelontwerp dragen bij aan een leuke ervaring. Wel moet opgemerkt worden dat je vrij snel door de beperkte hoeveelheid levels heen bent. Als je alle geheime sleutels wilt halen en in elk level de drie te behalen sterren wilt verdienen, ben je iets langer bezig. Fibble is een aangenaam puzzelspel dat wellicht met gratis updates een iets langer leven beschoren is.

Deze game is getest op iPhone