Review

F.E.A.R. (PS3)
subtitle
F.E.A.R. op de PlayStation 3 is geen geslaagde port geworden door de lelijke graphics en de slechte framerate. Omdat ook de besturing tegenwerkt, wordt een oorspronkelijk fantastische game volledig verpest. Wanneer je graag F.E.A.R. wilt spelen, neem dan zeker de PC-versie of anders de Xbox 360-versie. En wanneer je als PlayStation 3-bezitter een goede shooter wilt spelen, ga dan voor Resistance: Fall of Man en/of Call of Duty 3. Pas als je F.E.A.R. niet op andere systemen kunt spelen en uitgekeken bent op de overige shooters op de PlayStation 3, kun je erover nadenken deze aan te schaffen.
- Pluspunten
- Angstaanjagende sfeer. Brute actie. Goede kunstmatige intelligentie
- Minpunten
- Lelijke graphics. Verschrikkelijke framerate. Slechte besturing. Geen online spraakondersteuning
intro text
F.E.A.R. kwam in 2005
oorspronkelijk uit op de PC en werd toen door elke shooterfan in het hart
gesloten. De spectaculaire slow-motion actie en het griezelige sfeertje zorgden
voor een first-person shooter die zich kon meten met het allerbeste uit het genre.
In 2006 volgde een zeer degelijke uitbreiding voor de PC, Extraction Point, en
een port van het oorspronkelijke F.E.A.R. naar de Xbox 360. In 2007 verschijnt
F.E.A.R. voor de PlayStation 3 en het is allang niet meer die briljante shooter
die het in 2005 voor de PC was.
De game is op de PlayStation 3 in de basis hetzelfde als op
de PC en de Xbox 360. Slechterik Paxton Fettel stuurt met zijn hersenen een
leger van klonen aan dat dood en verderf zaait in een gebouwencomplex. Als lid
van F.E.A.R., First Encounter Assault Recon, is het je taak om Paxton Fettel
uit te schakelen en een einde te maken aan deze paranormale bedreiging. Hoewel
je dus lid bent van een team, worden je teammaten meteen afgeslacht en sta je
er alleen voor. In vooral nauwe gangetjes mag je uitermate intelligente
tegenstanders in slow-motion vol lood pompen. Dit zijn meteen de twee
speerpunten van de game: de uitstekende kunstmatige intelligentie van de
vijanden en de brute, slow-motion actie. Bovendien zul je diverse keren met
trillende handen de controller vasthouden, want een ouderwets portie
bangmakerij is ook aanwezig in deze horrorshooter.
Je zou verwachten dat F.E.A.R. op de PlayStation 3, net als
F.E.A.R. op de Xbox 360, een goede port is van een fantastisch spel. Dat is
helaas niet het geval. Deze overzetting is namelijk zeer matig gedaan en je
gaat je dan ook afvragen hoe het in hemelsnaam mogelijk is dat zo'n
fantastische shooter zo verprutst is. We hebben het al eerder gezien bij ports:
het fantastische Mafia op de PC, misschien wel één van de beste games ooit, dat
op de consoles slechts matig scoorde. Helaas behoort F.E.A.R. op de PlayStation
3 ook in die categorie: een oorspronkelijk geweldige game die na een port
slechts een schim is van zijn oorspronkelijke versie. Dat is in het geval van
F.E.A.R. extra vreemd, omdat de overzetting naar de Xbox 360 wél geslaagd is.
Laten we maar beginnen bij het meest opvallende: de
graphics. Vanaf de eerste minuut dat je je in de spelwereld van F.E.A.R.
begeeft, valt op hoe verschrikkelijk lelijk de graphics zijn vergeleken met
andere next-gen games. Werkelijk alle aspecten van de graphics zijn totaal
ondermaats. De textures zien er onscherp uit en lijken een lage resolutie te
hebben. De belichting overtuigt totaal niet. Bovendien zien de karaktermodellen
er hoekig uit, alsof ze uit veel te weinig polygonen zijn opgebouwd. Elk aspect
van de graphics straalt lelijkheid uit en het mag toch wel een wonder heten dat
zelfs in nauwe gangetjes waarbij er amper wat gebeurt op het scherm, de graphics
nog van een dramatisch niveau zijn.Hoewel het natuurlijk niet mag, zou zo'n minpunt op zich
niet eens zo heel zwaar wegen wanneer de ijzersterke gameplay nog steeds in al
zijn glorie aanwezig is. Maar die gameplay wordt hevig gehinderd door de
framerate. Jawel, de ontwikkelaar heeft het voor elkaar gekregen om een matig
uitziende game ook nog eens te voorzien van dramatische framedrops. En de
framerate is geen gezeik om iets waar je bijna geen last van hebt. Nee, je zult
vaak in F.E.A.R. het beeld letterlijk schokkend zien bewegen. En niet alleen in
de wat meer open ruimtes, maar ook in gangetjes waar kennelijk iets teveel
objecten staan. Dit euvel is extra vervelend als je beseft dat F.E.A.R. gaat om
razendsnelle actie en goede reflexen. Want zo snel reageren terwijl de
framerate je tegenwerkt is natuurlijk zeer hinderlijk. Wanneer je de
slow-motion gebruikt om je vijanden stijlvol neer te leggen, zul je hier niet
zo'n last van hebben. Maar als je zonder die slow-motion vijanden neer moet
knallen of neer moet meppen met een sputterende framerate, is dit extreem
hinderlijk. Het kan zelfs voor komen dat de game niet snel genoeg reageert op
het indrukken van de knoppen.
Over knoppen gesproken: de besturing van F.E.A.R. is
tamelijk onlogisch. Met welke knop schiet je op de PlayStation 3? Met R1
natuurlijk! Deze knop zit altijd onder je rechter wijsvinger en is de
natuurlijke knop die je indrukt als je een schot wilt lossen. Niet in F.E.A.R..
Daarvoor hebben ze het briljante idee bedacht om R2, de rechter trigger, voor
schieten te gebruiken. En ook al speel je de game een tijd lang achter elkaar
en heb je al vele vijanden met R2 omgelegd, je drukt altijd wel een keer per
ongeluk op R1 (waarmee je in F.E.A.R. je wapens wisselt) waardoor je een aantal
schoten incasseert. Elke andere PS3-shooter schiet gewoon met R1, dus dit slaat
eigenlijk nergens op. De besturing van zowel Call of Duty 3 als Resistance:
Fall of Man is veel en veel logischer en intuïtiever. Bovendien, en dat kan
liggen aan de slechte performance, bestuurt F.E.A.R. niet zo responsief als op
de PC, en zelfs niet als andere PlayStation 3-shooters. Het bewegen en mikken
voelt wat zwalkend aan. Of dit ligt aan het slecht draaien van de game op
Sony's nieuwste console, of aan slechte optimalisering van de ontwikkelaar, is
onduidelijk. Dat is ook niet relevant: het minpunt is er.
Om de lijst aan minpunten maar even af te sluiten: er zit
geen spraakondersteuning bij de multiplayer. Jammer, niets meer en niets
minder. Het had de game sowieso niet kunnen redden. Hoewel, dat is misschien te
overdreven gesteld. Want F.E.A.R. is en blijft een overzetting van één van de
beste games uit 2005. De angstaanjagende sfeer, de bloedige en spectaculaire
actie en de zeer slimme vijanden zitten vanzelfsprekend ook in deze versie.
Natuurlijk is de no-nonsense multiplayer ook aanwezig, waarbij je lekker los
kunt gaan. De standaard modi Deathmatch, Team Deathmatch en Capture the Flag
zijn aanwezig op een ruim scala aan speelvelden. Het is niets anders dan je
gewend bent in standaard PC-shooters, maar het zorgt zeker voor wat lekkere
actie. F.E.A.R. op de PlayStation 3 biedt bovendien iets extra's: een
bonusmissie waarbij je een lid bent van het oorspronkelijke Delta Force-team
dat door het griezelige meisje Alma wordt afgeslacht. Ook is er een
automatische shotgun aanwezig. Maar juich niet te vroeg, want deze extra's
komen in plaats van de bonusmissie en het extra wapen van de Xbox 360-versie.
Daarom komt deze versie van F.E.A.R. niet in de buurt van de versie op de Xbox
360 en is het slechts een wrange herinnering aan dat pareltje dat in 2005 op de
PC verschijnt.
Reacties op: F.E.A.R. (PS3)
Gielz
Hoe kunnen ze in godsnaam een game lelijke game op een "next-gen" console uitbrengen met enorme framedrops. En dat notabene op de PS3? Kanppe kerel die dat voor elkaar heeft gekregen.
Cyclonic
DeathClock
Mesijs
Reanimationist
EvilMonkey900
xBALOx
Doomdiver
anonymous
KaiZas
Het spel is wellicht even lelijk als op de twee andere computers, dus grafisch geen uitblinker. Misschien wel in 2005 (wat ik eigenlijk ook niet echt vond, maar da's mijn mening), maar niet meer anno 2007. Op de pc maakt het veel goed dat het lekker vooruit gaat, op de consoles niet vanwege het schokken, wat het sfeertje verbreekt. En wat je dan over houdt is dus een lelijk spel.
Snappie?
TeRorNL SquAd*
Dark Sepiroth
Paultjo
Gemiste kans.
Ronn
Ronn
Fl0wzor
Damn het hele jaar word je doodgegooid met die reviews van Fear ^^
Hagen
Fpsbig
Paultjo
GoGoCactus