F.E.A.R. kwam in 2005 oorspronkelijk uit op de PC en werd toen door elke shooterfan in het hart gesloten. De spectaculaire slow-motion actie en het griezelige sfeertje zorgden voor een first-person shooter die zich kon meten met het allerbeste uit het genre. In 2006 volgde een zeer degelijke uitbreiding voor de PC, Extraction Point, en een port van het oorspronkelijke F.E.A.R. naar de Xbox 360. In 2007 verschijnt F.E.A.R. voor de PlayStation 3 en het is allang niet meer die briljante shooter die het in 2005 voor de PC was. De game is op de PlayStation 3 in de basis hetzelfde als op de PC en de Xbox 360. Slechterik Paxton Fettel stuurt met zijn hersenen een leger van klonen aan dat dood en verderf zaait in een gebouwencomplex. Als lid van F.E.A.R., First Encounter Assault Recon, is het je taak om Paxton Fettel uit te schakelen en een einde te maken aan deze paranormale bedreiging. Hoewel je dus lid bent van een team, worden je teammaten meteen afgeslacht en sta je er alleen voor. In vooral nauwe gangetjes mag je uitermate intelligente tegenstanders in slow-motion vol lood pompen. Dit zijn meteen de twee speerpunten van de game: de uitstekende kunstmatige intelligentie van de vijanden en de brute, slow-motion actie. Bovendien zul je diverse keren met trillende handen de controller vasthouden, want een ouderwets portie bangmakerij is ook aanwezig in deze horrorshooter. Je zou verwachten dat F.E.A.R. op de PlayStation 3, net als F.E.A.R. op de Xbox 360, een goede port is van een fantastisch spel. Dat is helaas niet het geval. Deze overzetting is namelijk zeer matig gedaan en je gaat je dan ook afvragen hoe het in hemelsnaam mogelijk is dat zo'n fantastische shooter zo verprutst is. We hebben het al eerder gezien bij ports: het fantastische Mafia op de PC, misschien wel één van de beste games ooit, dat op de consoles slechts matig scoorde. Helaas behoort F.E.A.R. op de PlayStation 3 ook in die categorie: een oorspronkelijk geweldige game die na een port slechts een schim is van zijn oorspronkelijke versie. Dat is in het geval van F.E.A.R. extra vreemd, omdat de overzetting naar de Xbox 360 wél geslaagd is. Laten we maar beginnen bij het meest opvallende: de graphics. Vanaf de eerste minuut dat je je in de spelwereld van F.E.A.R. begeeft, valt op hoe verschrikkelijk lelijk de graphics zijn vergeleken met andere next-gen games. Werkelijk alle aspecten van de graphics zijn totaal ondermaats. De textures zien er onscherp uit en lijken een lage resolutie te hebben. De belichting overtuigt totaal niet. Bovendien zien de karaktermodellen er hoekig uit, alsof ze uit veel te weinig polygonen zijn opgebouwd. Elk aspect van de graphics straalt lelijkheid uit en het mag toch wel een wonder heten dat zelfs in nauwe gangetjes waarbij er amper wat gebeurt op het scherm, de graphics nog van een dramatisch niveau zijn.Hoewel het natuurlijk niet mag, zou zo'n minpunt op zich niet eens zo heel zwaar wegen wanneer de ijzersterke gameplay nog steeds in al zijn glorie aanwezig is. Maar die gameplay wordt hevig gehinderd door de framerate. Jawel, de ontwikkelaar heeft het voor elkaar gekregen om een matig uitziende game ook nog eens te voorzien van dramatische framedrops. En de framerate is geen gezeik om iets waar je bijna geen last van hebt. Nee, je zult vaak in F.E.A.R. het beeld letterlijk schokkend zien bewegen. En niet alleen in de wat meer open ruimtes, maar ook in gangetjes waar kennelijk iets teveel objecten staan. Dit euvel is extra vervelend als je beseft dat F.E.A.R. gaat om razendsnelle actie en goede reflexen. Want zo snel reageren terwijl de framerate je tegenwerkt is natuurlijk zeer hinderlijk. Wanneer je de slow-motion gebruikt om je vijanden stijlvol neer te leggen, zul je hier niet zo'n last van hebben. Maar als je zonder die slow-motion vijanden neer moet knallen of neer moet meppen met een sputterende framerate, is dit extreem hinderlijk. Het kan zelfs voor komen dat de game niet snel genoeg reageert op het indrukken van de knoppen. Over knoppen gesproken: de besturing van F.E.A.R. is tamelijk onlogisch. Met welke knop schiet je op de PlayStation 3? Met R1 natuurlijk! Deze knop zit altijd onder je rechter wijsvinger en is de natuurlijke knop die je indrukt als je een schot wilt lossen. Niet in F.E.A.R.. Daarvoor hebben ze het briljante idee bedacht om R2, de rechter trigger, voor schieten te gebruiken. En ook al speel je de game een tijd lang achter elkaar en heb je al vele vijanden met R2 omgelegd, je drukt altijd wel een keer per ongeluk op R1 (waarmee je in F.E.A.R. je wapens wisselt) waardoor je een aantal schoten incasseert. Elke andere PS3-shooter schiet gewoon met R1, dus dit slaat eigenlijk nergens op. De besturing van zowel Call of Duty 3 als Resistance: Fall of Man is veel en veel logischer en intuïtiever. Bovendien, en dat kan liggen aan de slechte performance, bestuurt F.E.A.R. niet zo responsief als op de PC, en zelfs niet als andere PlayStation 3-shooters. Het bewegen en mikken voelt wat zwalkend aan. Of dit ligt aan het slecht draaien van de game op Sony's nieuwste console, of aan slechte optimalisering van de ontwikkelaar, is onduidelijk. Dat is ook niet relevant: het minpunt is er. Om de lijst aan minpunten maar even af te sluiten: er zit geen spraakondersteuning bij de multiplayer. Jammer, niets meer en niets minder. Het had de game sowieso niet kunnen redden. Hoewel, dat is misschien te overdreven gesteld. Want F.E.A.R. is en blijft een overzetting van één van de beste games uit 2005. De angstaanjagende sfeer, de bloedige en spectaculaire actie en de zeer slimme vijanden zitten vanzelfsprekend ook in deze versie. Natuurlijk is de no-nonsense multiplayer ook aanwezig, waarbij je lekker los kunt gaan. De standaard modi Deathmatch, Team Deathmatch en Capture the Flag zijn aanwezig op een ruim scala aan speelvelden. Het is niets anders dan je gewend bent in standaard PC-shooters, maar het zorgt zeker voor wat lekkere actie. F.E.A.R. op de PlayStation 3 biedt bovendien iets extra's: een bonusmissie waarbij je een lid bent van het oorspronkelijke Delta Force-team dat door het griezelige meisje Alma wordt afgeslacht. Ook is er een automatische shotgun aanwezig. Maar juich niet te vroeg, want deze extra's komen in plaats van de bonusmissie en het extra wapen van de Xbox 360-versie. Daarom komt deze versie van F.E.A.R. niet in de buurt van de versie op de Xbox 360 en is het slechts een wrange herinnering aan dat pareltje dat in 2005 op de PC verschijnt.