Fat Princess Adventures | Gamer.nl

Fat Princess Adventures | Gamer.nl

Het is alweer meer dan zes jaar geleden dat Fat Princess verscheen voor de PlayStation 3. Een kleine verrassing in zijn tijd: Fat Princess bleek een bijzonder leuke multiplayergame te zijn, waarin je met rpg-archetypes een potje Capture the Flag speelde. Maar dan met een wat gezette prinses in plaats van een ouderwetse vlag. Zes jaar later hebben we eindelijk een vervolg in de vorm van Fat Princess Adventures.

Wie een doorsnee vervolg verwacht, komt echter bedrogen uit. Fat Prince Adventures laat het competitieve stijltje van het origineel varen om plaats te maken voor een actie-rpg. Je bekijkt de gameswereld nog steeds van bovenaf, maar hakt niet langer in op andere spelers. In plaats daarvan krijg je mi ies om monsters uit te roeien en de wereld helemaal te verkennen. De oorlog tu en het rode en blauwe koninkrijk is opzij gezet om het monsterterreur te bedwingen en Great Bitten te beschermen.

Fat Prince  Adventures

De inspiratie voor Fat Prince Adventures moge duidelijk zijn: het cameraperspectief, de besturing en de manier waarop je voortgang maakt doen allemaal denken aan actie-rpg’s als Diablo 3. Je vindt gaandeweg steeds betere uitrusting en groeit in level, waardoor je personage steeds krachtiger wordt en moeilijkere uitdagingen kan aangaan.

Vier kla en

In Fat Prince Adventures hoef je geen kla e te kiezen voordat je begint met spelen. Ben je een boogschutter en wil je even als krijger spelen? Dan hoef je alleen maar een checkpoint op te zoeken. Daar ben je met een druk op de vierpuntsdruktoets gewi eld van kla e. Naast de boogschutter en krijger heb je de keuze uit een magiër of ‘Engineer’.

Mmorpg’s spelen al langer met het idee om ter plekke van kla e te wi elen, maar in actie-rpg’s is het een minder gebruikelijke functie. Bij Fat Prince pakt de toevoeging in elk geval goed uit. Na een paar uur spelen bleven we wel voornamelijk twee kla en spelen, maar door het vrije wi elsysteem hadden we deze uitgebreid kunnen uitproberen. In andere rpg’s ben je genoodzaakt nieuwe personages te maken als je eens met wat anders wil experimenteren.

Fat Prince  Adventures
Fat Prince  Adventures

Iedere kla e heeft zijn eigen uitrusting, waar je naar wi elt als je een nieuwe kla e kiest. Dat werkt prima, maar je kunt niet als magiër bijvoorbeeld de nieuwe hamer van een Engineer alvast aan je uitrusting toevoegen. Dat is pas mogelijk als je bij een checkpoint weer van kla e wi elt. Irritant, want wij vergaten geregeld dat we gloednieuwe pantsers en wapens hadden zodra we minuten later konden wi elen.

Multiplayer

Je kunt Fat Prince Adventures in je eentje spelen, maar de game is duidelijk gemaakt voor speelse ies van vier mensen, dat kan zowel online als offline. Speel je met iemand op de bank, dan beweeg je samen over hetzelfde scherm. Iets dat door de camera van bovenaf prima werkt, al vermoeden we dat de meesten de online modus zullen gebruiken. Die steekt vrij simpel maar doeltreffend in elkaar. Je kunt ervoor kiezen om iedere online speler toe te laten tot een potje, of om alleen met vrienden aan de slag te gaan.

Fat Prince  Adventures

Door de wat luchtige toon is een potje Fat Prince Adventures aanzienlijk anders dan bijvoorbeeld Diablo. Maar weinig spelers zullen samen met anderen de endgame willen uitpluizen: je gaat vooral met medespelers het verhaal door. Dat maakt Fat Prince een game die niet honderden uren leuk zal blijven - maar wel een uur of tien. Een prima downloadtu endoortje voor gearverzamelaars.

Fat Prince Adventures is nu verkrijgbaar voor PlayStation 4 via PlayStation Network.