Fat Princess geeft een kleurrijke en bloederige twist aan het bekende Capture the Flag. Alleen dan zonder vlag, maar met een vetgemeste prinses als lijdend voorwerp. De nieuwste toevoeging aan het PlayStation Network moet met diverse modi en ondersteuning voor maximaal 32 spelers dé multiplayergame worden voor PS3-bezitters.

De opzet van Fat Princess is simpel. Je kiest een mannelijk of vrouwelijk personage en bij de start van elke ronde voor één van de vijf beschikbare hoeden, die staan voor de verschillende klassen. Zo zijn Workers goed in bouwen en het verzamelen van hout en metaal, kunnen Warriors het beste uit de voeten met een groot zwaard en halen Rangers van afstand tegenstanders neer om zo het kasteel te beschermen. Daarnaast kun je kiezen om als Priest of Mage te spelen, om respectievelijk medespelers te helen of iedereen die zo dom is om in de buurt te komen te bevriezen of in de fik te zetten.

Uiteraard heeft iedere klasse zo zijn eigen voor- en nadelen en speelstijl. Hier komt direct een euvel om de hoek kijken: de Mage, wiens aanval veel sterker is vergeleken met de andere klassen, wordt veel vaker gekozen dan de andere klassen. Het gevolg is dat de balans verloren gaat en Fat Princess zo een veredelde free-for-all deathmatch-game wordt in plaats van een coöperatieve CTF-game.

Niet altijd even geslaagd

Alle acht speelvelden, van een sprookjesbos tot piratenschip, bevatten twee kastelen die de teams moeten beschermen. De levels zijn interactief: je kunt bruggen en ladders bouwen, en stijgend water en lava zorgen voor de nodige obstakels. Daarnaast kunnen wachttorens veroverd worden om het moraal van het andere team te verlagen. Al deze beginselen worden je geleerd in de singleplayercampagne van Fat Princess, die vooral dienstdoet als tutorial.

Veel meer dan dat hoef je ook niet van de singleplayer te verwachten. Het verhaal voelt aan als een verplicht nummertje en de intelligentie van computergestuurde medespelers laat te wensen over. Hoewel het mogelijk is om commando's uit te delen, komt het er vaak op neer dat de computer stilstaat of als een kip zonder kop het vijandige kasteel bestormt. Uiteindelijk ben je genoodzaakt om zelf de zaakjes op te knappen. Online worden te kleine teams helaas ook aangevuld met bots, wat dus niet altijd even goed uitpakt.

Hack-and-slash

Online laat de game helaas meer steken vallen. Zo gaat het spel vrij snel vervelen, ondanks dat er meerdere multiplayermodi zijn, ieder met een eigen twist op het capture the flag-idee. Het grootste mankement ligt hem bij het gebrek aan tactiek. De game is leuk als een team gezamenlijk naar een doel werkt. Als de ene groep in de Rescue the Princess-modus werkt aan het vetmesten van de eigen prinses en de andere groep probeert de prinses van de tegenstander te kidnappen, dan is Fat Princess een heel gaaf spel.

Zolang iedereen samenwerkt, is Fat Princess een geweldig onderhoudende multiplayerervaring, maar wanneer iedereen voor eigen succes gaat kunnen games een uur doorgaan zonder dat er ook maar één prinses is gered of gekidnapt. En die laatste situatie zijn wij doorgaans tegengekomen. Fat Princess klinkt geweldig op papier, maar de uitwerking in de praktijk is een stuk minder. Vooral het feit dat teveel spelers online op eigen houtje spelen en dat het moeilijk is om met vrienden in hetzelfde team te strijden, gooit roet in het eten.

De game is misschien wel opgezet als een coöperatieve game, maar spelers worden niet genoeg gedreven om ook daadwerkelijk samen te werken. Hierdoor verzanden de meeste potjes in een hack-and-slash-spektakel dat niet lang genoeg interessant blijft. Met het idee achter Fat Princess zit het wel goed en misschien dat een aantal patches de komende tijd veel van de minpunten kunnen wegnemen, maar op dit moment is Fat Princess niet de teamgame die het wil zijn.