Farming Simulator 2013

De strijd om de beste boerderijsimulator wordt in 2012 uitgevochten door Agricultural Simulator en Farming Simulator. Zoals Call of Duty en Battlefield of FIFA en Pro Evolution Soccer elkaars gamerivalen zijn, vechten beide simulatiegames om de meest realistische benadering van het boerderijleven. Hiermee doelen de games niet op het typische leven van boer Aad uit Boer Zoekt Vrouw die constant elastiekjes om bloemen wikkelt, maar het leven van de hardwerkende agrariër die van zijn boerderij een uitgedacht, effectief en soepel werkproces probeert te maken.

Het is knap dat dergelijke simulatiegames, die veelal in Duitsland worden ontwikkeld (Farming Simulator 2013 kent zelfs een eigen Duitse server, naast één voor Europa en de rest van de wereld), zo’n grote fanbase voor zich weten te winnen. Om een indruk te geven: Farming Simulator 2013 is nu al vaker over de toonbank gegaan dan Medal of Honor: Warfighter. Het succes van Farming Simulator 2013 en soortgelijke simulatiegames is dat je in alle vrede en rust kunt spelen. Je hebt geen harde deadlines, belangrijke gamedoelen of tijdsgebonden missies. Het is in de game grotendeels genieten van het boerenleven, zolang je maar genoeg geld in het laatje brengt om de boerderij draaiende te houden.

Gewassen, gewassen everywhere

Maar hoe verdient een boer zijn geld? Met een beetje zaaien, langgerekt in de hangmat liggen en wachten tot zijn gewassen volgroeid zijn? Nee! In Farming Simulator 2013 moet alles tot in de puntjes worden uitgewerkt: je moet zaden kopen, verschillende tractors ,opzetstukken en aanhangers gebruiken en de gewassen uiteindelijk verkopen. Dat klinkt gemakkelijk, maar voor elke activiteit heb je verschillende handelingen. Als je graan verbouwt, moet je eerst de velden ploegen, daarna de zaden instrooien en de gewassen goed laten groeien door ze te besproeien met water en meststof. Bij sommige gewassen is het nodig om met een cultivator het onkruid te verwijderen. Als je nagaat dat het bij een gemiddeld veld zo’n tien minuten duurt om één keer te bewerken, kom je er al snel achter wat het geheim – en voor velen ook de grootste ergernis - van de game is.

Farming Simulator 2013 neemt zijn tijd. De game komt veel langzamer op gang dan de gemiddelde simulatiegame en je koopt de eerste tien uur echt geen tien andere stukken grond. Om je niet met al het werk te belasten, heb je de mogelijkheid om werknemers in te huren die automatisch taken uitvoeren of zich bezighouden met de punten die jij aangeeft. De werknemers zijn enorm belangrijk voor je boerderij, want het oogsten van graan moet door twee personen worden uitgevoerd: de één oogst het graan en de ander rijdt met een tractor met grote aanhangbak ernaast om al de oogst te verzamelen.

Farming Simulator 2013

Een boer werkt door

Als je niet van huis uit een boer bent of geen ervaring hebt met boerderijsimulators, kan Farming Simulator 2013 een beetje overweldigend overkomen. Dat probeert de game te verdoezelen door hulpblokjes weer te geven die je kunt activeren door er naartoe te lopen. Deze blokjes missen helaas vaak belangrijke informatie. Zo zeggen ze dat je een op een veld gewassen kunt verbouwen, maar vergeten ze te zeggen hoe je dit doet. Of ze zeggen dat je de verbouwde gewassen kunt verkopen, maar laten het ‘waar’ vervolgens in het midden.

Als je na wat zoeken en speuren de goederen in het dromerige Zwitsers dorpje hebt verkocht, kun je geld aan nieuwe velden of hulpmiddelen besteden. Een groot veld kost echter al gauw 100.000 euro en daar moet je flink wat aardappelen voor oogsten. Het is dus beter om eerst meer geld te steken in snellere en krachtigere tractors, efficiëntere hulpmiddelen of een extra werknemer. Daardoor wordt het tempo waarmee gewassen worden verbouwd flink opgeschroefd. Dat betekent wel dat er ook meer werk aan de winkel is. Wanneer het nacht is, doe je gewoon de koplampen van je tractor aan.

<3 tractors

Omdat je bijna 95 procent van het spel in een tractor doorbrengt, ga je echt van die voertuigen houden. Ze hebben grote banden, maken flink wat lawaai en halen maximaal zo’n vijftig tot zestig kilometer per uur De tractors in Farming Simulator 2013 zijn echt om te smullen zijn. De kleine details van merken als het populaire Deutz-Fahr tot het dure Lamborghini zijn tot in de puntjes uitgewerkt, maar ook de handelingen die aanhangers of andere werktuigen uitvoeren, zien er goed uit. Zo geeft het bemesten van de gewassen, dat eruit ziet alsof een mistgordijn over het veld neerdaalt, je een extra bevredigend gevoel.

De goede graphics gelden helaas niet voor de spelwereld van Farming Simulator 2013. De huizen lijken van karton en de bomen bestaan uit pixels die je één voor één kunt tellen. Alsof de game je wil ontmoedigen enkele honderden meters van je velden af te wijken. Dan mag het boerse werken op de velden soms een streling voor het oog en de geest zijn, het rijden door het landschap van Farming Simulator 2013 herinnert je eraan dat de rest van de game een vrij karige, typisch Duitse simulatiegame is.

Farming Simulator 2013

Rust en uitdaging in Farming Simulator 2013

In tegenstelling tot de grote concurrent Agricultural Simulator 2012 kun je Farming Simulator 2013 ook online spelen. En hoe. De servers zitten veelal bomvol, zijn goed bereikbaar en het samen runnen van een online boerderij geeft echt een nieuwe dimensie aan de game. In de Nederlandse server speelde ik met drie eveneens Nederlandse die-hard Farming Simulator 2013-fans – wat op zich al heel fascinerend is – die mij heel behulpzaam de fijne kneepjes van het boerderijsimulatievak uitlegden. Dat kan via de chat, maar twee van de drie spelers zaten op TeamSpeak om lekker over de groei en verkoop van de gewassen te ouwehoeren.

Als je een online game speelt, krijgt alleen de maker van het potje het geld binnen dat wordt opgehaald. Je bent als medespeler dus echt aan het helpen om zijn of haar boerderij succesvol te maken. Als iemand zich niet gedraagt, kan de maker van de game de speler van de server verbannen. Dat maakte ik met mijn ogen mee toen ik op een Duitse server - vol gezonde Nederlandse Duitserhaat - met een snelle tractor keihard tegen een aanhanger vol met balen graan reed. De netjes opgestapelde graanbalen lagen wild over het veld verspreid. Ik zag enkele seconden later weer het beginscherm van de game. Totally worth it.

Toen ik aan een speler uit de Nederlandse server vroeg waarom hij de game zo veel speelde, antwoordde hij: “Omdat het mij rust geeft en tegelijkertijd uitdaagt.” Een helder antwoord. Farming Simulator 2013 heeft iets magisch voor degenen die houden van simulatiegames en het boerderijleven, nog eens extra aangewakkerd door de constante stroom aan nieuwe mods voor Farming Simulator 2013. De verkopen beweren dat die groep ook erg groot is. Of het van Farming Simulator 2013 ook een fantastische game maakt: dat vind ik niet. Maar het is begrijpelijk dat vele spelers honderden uren steken in een game die rust geeft, uitdaagt en nooit ophoudt. 

Farming Simulator 2013 is getest op een Intel Core i7 3770K, ASUS Sabertooth Z77, SSD, 16GB RAM en GTX 690 4GB.