Farming Simulator 2013 voor PS3, Xbox 360 | Gamer.nl

De eerste en laatste herinnering aan het boerenleven bestaat voor deze redacteur uit een hevige regenstorm, een land vol hooibalen en een boer in paniek. Het schijnt niet goed te zijn voor hooi om lang in de regen te liggen, omdat voeding toffen dan uitspoelen en het hooi nóg langer moet drogen. Dat klinkt logisch, maar is allesbehalve leuk als je door je vader achter het zesde deel van Commander Keen wordt weggeplukt. “Kom op jongen, we moeten buurman Eerd even helpen met het hooi.” “Moet dat?” “Wel als je vandaag nog spelletjes wilt spelen.” Potjandikkie wat speelde het lekker met de kletterende regen tegen het keukenraam.

In Farming Simulator 2013 verwacht je mi chien dit soort noodoproepen, want het is tenslotte een simulatiegame. Wij kregen tu en het zaaien en oogsten door echter wat vreemdere verzoekjes, die varieerden van het maaien van een golfbaan tot het ophalen van pinda’s voor een ontsnapte olifant. Laten we echter beginnen bij de normale dagelijkse beslommeringen op ons digitale boerenbedrijf.

Farming Simulator 2013 PS3

Grondbeginselen

Net als bij de pc-versie van Farming Simulator 2013 schuif je in de bestuurder toel van diverse landbouwvoertuigen, op zoek naar velden om te cultiveren, dieren om (van) te houden en gewa en om een slaatje uit te slaan. Bij het boerenbedrijf spelen ook financiën een grote rol en het is belangrijk om een deel van je opbrengsten te besteden aan het terugbetalen van de lening aan je bank.

De rest van de opbrengst investeer je in machines, boerenknechten en nieuwe velden die je zelf inzaait en oogst. Tijdens je carrière is het belangrijk om je te specialiseren: welke gewa en kweek je, bij welke veldafmeting zet je een boerenknecht in – om zelf mi ies aan te nemen – en wat heb je nodig om die absurde mi ies tot een goed einde te brengen? Het lijkt bij zowel Hagenstedt (de Europese boerderij) als Westbridge Hills (de Amerikaanse variant) alsof het dorp je nodig heeft voor elk agrarisch wi ewasje. In de mi ies schuilt echter een belangrijk actie-element bij het anders zo rustige, eenzame boerenberoep. Je kunt alle afleiding gebruiken.

Farming Simulator 2013 PS3

Voorlader drie dagen vast om lantaarnpaal

...is de hoofdkop in deze editie van de Hagenstedtse weekendkrant. Wat een toestanden ontstaan er wanneer je een precisiemi ie moet uitvoeren! Op een voorlader met palletvork rijden is al geen pretje, maar met zoveel informatie op het scherm (waarvan je veel niet kunt uitzetten) verdwijnt soms je vork inclusief gammele pallet onder de tractorinformatie, waardoor je zomaar om een lantaarnpaal zit gevouwen met je splinternieuwe palletvork. Ook de PDA met kaart en weersverwachting staat vaak in de weg en je dient vijf keer te klikken op het linkerpookje (L3) om deze uit te zetten. Zit je met een voertuig vast om een lantaarnpaal of achter een hekje dan stuur je deze gelukkig terug naar de boerderij met de reset-functie.

De besturing van Farming Simulator 2013 is overigens prima en de knoppen op de DualShock 3 worden goed benut. Je krijgt uitgebreide uitleg bij het gebruik van de controller, hoewel de teksten op het scherm niet altijd goed leesbaar zijn. Zwarte tekst verschijnt in elkaar gedrukt op een grijze achtergrond, waardoor het niet altijd fijn voelt voor de ogen. Wat bovendien opvalt aan de PS3-versie is het ontbreken van de vibratiefunctie tijdens het rijden over hobbels of omgeploegde velden. Laten we eerlijk zijn: de consoleversie zou echt baat hebben bij dit soort details, al zou het maar zijn om te compenseren voor ontbrekende onderdelen ten opzichte van de pc-versie. Want dat zijn er nogal wat.

Farming Simulator 2013

Verschil van dag en nacht

Een rondje Farming Simulator 2013 is veel leuker met meerdere personen en hier laat het spel e entiële steken vallen. Er zit geen multiplayer in de PS3- of Xbox 360-versie, noch is er coöp in het verschiet. Het is niet alleen leuker maar tevens efficiënter om samen het land op te gaan, waarbij de één bijvoorbeeld oogst met de Fahr M66 terwijl de ander het opvangt in een aanhanger achter een puike Deutz. De makers lijken op de singleplayermodus te vertrouwen.

Maar deze volstaat niet, temeer doordat er nóg een e entieel onderdeel van het plezier ontbreekt: mods. In vrijwel alle simulatoren van ontwikkelaar Giants maken de mods de spellen en dit keer zijn de uitbreidingen in geen graanvelden of boerenwegen te bekennen. Geen nieuwe landbouwwerk- of voertuigen, geen nieuwe weides om overheen te jakkeren en dus een flinke beperking op het gebied van speelbare kaarten. We moeten het hier doen met één Europese en één Amerikaanse boerderij.

Met het gemis van die e entiële onderdelen letten we wat scherper op andere details. Giants adverteert bijvoorbeeld met een dynamische dag- en nachtcyclus, maar deze beperkt zich tot het zien opkomen van de zon of het zaaien van een veld onder de volle maan. Op je PDA is het ‘s nachts gewoon zonnig en ook winkels zijn niet geplaagd door tijd: ze zijn altijd open. De aandacht voor grafische details ontbreekt bij veel gelegenheden en tijdens eenzame uren in de tractor ga je hier toch meer op letten.

Het is duidelijk dat Giants met Farming Simulator 2013 een graantje wil meepikken van de consolemarkt, maar zonder multiplayer en mods is het spel gebrekkig. Wil je optimaal genieten van de reeks, dan kun je Farming Simulator 2013 downloaden voor pc of zelfs de mobiele variant proberen (€ 1,- voor Android, € 1,79 voor iOS). Deze versies zijn gebaseerd op Farming Simulator 2012 en wél echt geoptimaliseerd voor Android, iOS, 3DS en PS Vita. Op consoles is het spel gekortwiekt en blijft er niet genoeg speelpret over om een aankoop te rechtvaardigen.