Farming Simulator 15 - Geen tijd voor boerengrappen | Gamer.nl

PC REVIEW - Als je gevraagd wordt om een Nederlandse gamedeveloper te noemen, zal je vermoedelijk Killzone-ontwikkelaar Guerrilla Games noemen. Toch zijn er inmiddels ook talloze andere, kleinere studios die fraaie (indie)games hebben uitgebracht. Zo brachten de afgelopen jaren ons onder andere Reus van Abbey Games, Awesomenauts van Ronimo Games en Luftrausers van Vlambeer. Met regelmaat komen er dus kwalitatief degelijke titel van Nederlandse bodem. Nieuw in dit rijtje is Amulware, dat debuteert met Roche Fusion.

Ken je die grap van de boer die Grand Theft Auto aan het spelen was? Die bestaat helemaal niet. Boeren hebben namelijk geen tijd om te gamen. Wie boer wil zijn, kan maar beter zijn consoles en pc’s op zolder zetten, want een boer ben je voor het leven, 24 uur per dag, 7 dagen per week. Zelfs in Farming Simulator 15. Letterlijk.

Mocht je niet weten wat Farming Simulator 15 precies inhoudt, geen paniek. De game borduurt rustig verder op de erfenis van zijn voorgangers en kent in zijn kern een hele simpele opzet: een boerderij runnen van A tot Z. Wil je graan of aardappelen oogsten? Ga je gang. Ben je meer een boer van de koeien en kippen? Koop ze en ga mest rijden tot de zon ondergaat. Hoef je verder geen andere games te spelen, besluit dan gewoon om alles te verbouwen en te telen en ga helemaal los in één van de twee open werelden die de game rijk is. Om uiteindelijk de grootste agrariër van de streek te worden.

Geen grap

Bovenstaande klinkt voor sommigen mi chien als een grap, maar deze simulator is een serieuze zaak. Wij haalden in de review van Farming Simulator 13 al aan dat de game een indrukwekkende fanbase kent en als warme broodjes over de toonbank vliegt. De mogelijkheid om in alle rust je land te bewerken, heeft op veel gamers blijkbaar een hele goede uitwerking. Sterker nog, wij behoren ook tot die groep. In ieder geval tot op zekere hoogte.

Farming Simulator 15

Ergens halen wij heel veel voldoening uit het op en neer rijden op een akker terwijl we de grond omploegen, zaden planten en tarwe oogsten. Dit is ook het onderdeel waarin de game eenzaam schittert aan de top, niet in de laatste plaats omdat er weinig concurrenten zijn. Met een veelvoud aan tractoren, oogstmachines, bosbouwapparatuur (nieuw voor de reeks) en een veestapel kent de game een grote variëteit aan werkzaamheden die je op je eigen tempo mag uitvoeren. Er is geen deadline, behalve die van gewa en die tijdig geoogst moeten worden, dus je mag echt op ieder moment bepalen wat je doet, hoe je dat doet en waar je dat doet. Als je tenminste de knaken hebt om het juiste apparatuur aan te schaffen.

En precies op dat punt komt er een stukje uitdaging om de hoek kijken. De game voorziet in heel veel voertuigen en werkzaamheden, maar daar moet wel eerst voor gewerkt worden. Afhankelijk van de gekozen moeilijkheidsgraad begin je met een bepaalde hoeveelheid geld en grondstoffen die je kunt verkopen voor geld. Dat is echter bij lange na niet voldoende om direct te beginnen met een carrière in de bosbouw of biogas-industrie. Beiden een tak binnen de landbouw die substantieel meer geld opleveren dan het oogsten van graansoorten. Om echt ten volle te genieten van deze game zal er dus flink verbouwd moeten worden voordat je echt kunt doen waar je zin in hebt. De game kent overigens geen einde of doelen, behalve dan de lo e mi ies die je om de zoveel tijd kunt starten, waardoor doelstellingen vooral door jezelf gesteld moeten worden.

Farming Simulator 15

Echter blijkt al snel dat doelstellingen ook helemaal niet nodig zijn. Voordat iets daadwerkelijk geld oplevert, moet je behoorlijk wat werk verrichten. En niet alle handelingen zijn uit te voeren door in te huren hulpen. Je zult nog altijd bezig zijn met het op en neer rijden van en naar je akkers voor het vervoeren van graan of mest. Maar hier wringt ook een beetje de schoen. Hoe rustgevend we het ook vinden om land te bewerken of bomen om te zagen, taken kunnen ook saai en traag zijn. Zoals gezegd kun je hulp inhuren die verder gaan met het inzaaien met een veld of iets dergelijks, maar een simpele opdracht geven om een lading te lo en bij één van de vele punten in de wereld is niet mogelijk. Hierdoor ben je vooral heel veel door de wereld aan het rijden, wat juist het saaiste gedeelte van het spel vormt. Ook het legen van een oogstmachine valt onder de categorie saai, maar ook deze taak moet je toch echt handmatig doen.

Boompje komt om zijn loontje

Gelukkig is de meest uitdagende taak, bomen zagen, helemaal handmatig te doen. Dit nieuwe onderdeel is zonder twijfel een goede toevoeging, omdat bomen zagen en ze laden en lo en bijzonder moeilijk is. De machinerie die je moet bedienen is redelijk complex en ook de bomen zelf laten zich niet eenvoudig rondslingeren. Helaas moeten we hier ook bij opmerken dat de physics van de bomen zeker niet uitmuntend is, waardoor je soms uit pure frustratie maar weer een paar rondjes aardappelen oogst.

De game is overduidelijk tot stand gekomen met Duitse grundlichkeit, want de makers gaan ver in het zo natuurgetrouw mogelijk weergeven van het boerenleven. In zowel de handelingen die je moet verrichten om je land te bewerken, als de details van de voertuigen. Helaas is de omgeving nog steeds het kind van de rekening en ziet die er in vergelijking met jouw landbouwvoertuigen een stuk minder mooi uit. Maar wat eigenlijk het meeste steekt en vooral heel tegenstrijdig is, is het gebrek aan een goede besturing (en physics) van de voertuigen. Of je nu een oplegger vol met graan vervoert of achter het stuur van een gigantische oogstmachine zit, de voertuigen blijven soms rare bewegingen maken. Nou hebben we zelf nog nooit achter het stuur van een tractor gezeten, maar we kunnen ons maar moeilijk voorstellen dat zo’n gevaarte af en toe als een losgeslagen koe over de weg zwabbert. En datzelfde geldt dus ook voor boomstammen die soms meer weg hebben van stuiterballen dan een kilo’s dood hout.

Farming Simulator 15

Toch blijft onze klaagzang van korte duur, want zodra we weer rustig in onze tractor zitten om het volgende veld te voorzien van een mooi nieuw laagje suikerbieten, zijn we onze problemen alweer vergeten. En we zijn niet alleen, want zodra we online gaan staan er genoeg spelers te popelen om ons een handje te helpen met onze boerderij. Gratis. Want wie zichzelf toevoegt aan een bestaande boerderij verdient geen rooie cent. Alleen als de host geld aan je overmaakt, houd je er iets aan over. Waarom we je dit vertellen? Omdat het tekenend is voor het plezier dat veel gamers beleven aan Farming Simulator. Ze vinden het zo leuk, dat ze zonder er zelf beter van worden, bereidt zijn om een ander te helpen. Zie je het al voor je in Call of Duty? Spelers die al hun experiencepunten aan een ander geven, omdat ze het al leuk genoeg vinden om mee te doen? Dat zou pas een grap zijn.