Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Review
Far Cry Primal

Far Cry Primal

Primitief vermaak

Geschreven door Merijn de Boer op

Conclusie

  • Het land van Oros is prachtig om te zien en zit vol met leven. De uitbundigheid beperkt zich tot de flora en fauna, want menselijke vijanden zijn schaars en de verhaallijn is dunner dan ooit. Je krijgt in Far Cry Primal vooral dezelfde actie als in voorgaande delen, wat een voor- en een nadeel is. De meest memorabele momenten zijn die waarop je het welbekende Far Cry-jachtgevoel beleeft. En omdat deze Far Cry een singleplayer-ervaring betreft, hadden we meer aandacht voor het verhaal verwacht.
    Score: 70 Goed
    • Prachtige, uitgebreide en vertrouwde wereld, bekende speelstijl, extra nadruk op gevechten van dichtbij
    • Verhaal en personages niet memorabel, belachelijk eenvoudig op Normal, enkele missies activeren moeizaam

Far Cry staat als reeks bekend om de immense open wereld, waar je als een kind in een speeltuin doorheen raast. De voertuigen zijn deze keer vervangen door dieren, de schietijzers door knotsen en speren. Op een sterkere nadruk op gevechten van dichtbij na, is er op het gebied van actie niet veel veranderd. Het zal fans aanspreken, maar ook de volgende vraag doen stellen: is Far Cry Primal exact dezelfde game met een nieuw sausje?

Laten we meteen met de deur in huis vallen en die vraag beantwoorden: ja. Far Cry Primal is een echte reskin, oftewel een game waarbij het raamwerk nauwelijks is aangepast en vrijwel alleen textures en tussenfilmpjes zijn vervangen. Bij verhaalgedreven games valt een voortzetting van dezelfde gamestijl minder op, bij Far Cry wél omdat het narratieve element sterk is verminderd door de jaren heen. In Far Cry 4 was het minder storend omdat die game nog innoveerde, nu we bij deel vijf zijn aanbeland werkt het flinterdunne verhaal in het nadeel.

Far Cry Primal

Jagen en verzamelen

Far Cry Primal speelt zich af in de middensteentijd, oftewel de tijd van de jager-verzamelaars. Je speelt als Takkar van de Wenja-stam, een groep die elkaar is kwijtgeraakt in de uitgestrekte wereld. De Wenja leven met nog twee rivaliserende stammen in een immens gebied met bossen, valleien en bergketens: het fictieve Oros in Centraal Europa. Aan jou de taak om sleutelpersonen uit de stam bij elkaar te brengen, een jaaggebied te claimen en eventuele competitie uit te schakelen. Dat is het verhaal in een notendop, verder dan die samenvatting gaat het ook eigenlijk niet.

In de introductie, die ook als tutorial geldt, maakt Takkar kennis met een sabeltandtijger en diens slachtoffer, verzamelaar en kruidenspecialiste Sayla. Na haar redding krijg je de taak om kruiden te verzamelen, want Sayla is gewond en bovendien veel te druk met het arrangeren van afgehakte oren aan een ketting. Terwijl je dat beeld even laat inzinken loop je de grot – die tevens de basis voor een nieuw Wenja-dorp vormt – uit.

Omdat je uiteraard geen camera tot je beschikking hebt, ben je volledig afhankelijk van je zintuigen. Far Cry Primal vervangt de hittedetectie van camera’s met Takkars jachtinstinct, dat je met een druk op een knop activeert om sporen van dieren en planten te zien. Dieren laten een hittespoor achter, planten en ingrediënten krijgen in de speciale kijkmodus een heldere kleur. Het taggen van vijanden is vanuit het jachtinstinct niet mogelijk, maar daarvoor zijn later in het spel originele oplossingen beschikbaar.

Far Cry Primal
Far Cry Primal
Far Cry Primal

Met de eerste verzameltochten, bedoeld om de tent van Sayla en de grot van Takkar te upgraden, is de parallel met vorige Far Cry-delen goed zichtbaar. Radiotorens en klokkentorens zijn vervangen met kampen en vreugdevuren. De vuurtorens steek je van dichtbij aan met een brandend wapen of van een afstandje met een brandende pijl. Bij het ontdekken en innemen van deze plekken ontstaan snelreispunten (zoals je die kent uit de serie), met deze keer voorraadzakken in plaats van verkooppunten voor wapens. Het maken en verbeteren van wapens doe je door te jagen op dieren en het verzamelen van ingrediënten, wat plezierig doch vaak vermoeiend blijkt. Je moet namelijk een groot deel van Oros verkennen om zeldzame ingrediënten te vinden. Zonder voertuigen.

Snel zelfvoorzienend

De verhaallijn duwt je zelden een richting in, met uitzondering van de eerste paar missies. Sayla sluit haar verhaallijn af met de opdracht om een zoekgeraakte sjamaan te vinden, die vervolgens de belangrijkste rode draad van het verhaal introduceert. Takkars initiatie als beast master brengt vaart in het verhaal, hoewel de nieuwigheid er snel vanaf is. Sjamaan Tensay leert je allereerst met een psychedelisch visioen hoe je een uil inzet als verkenner. Hierna is het tijd voor het temmen van een wolf, om deze voor je te laten vechten. Na de korte lessen probeer je de nieuwe krachten een uurtje of wat uit, waarbij Takkar al snel machtig aanvoelt in de wereld van Oros.

Het vliegen met de uil voegt behalve een lekkere vliegervaring weinig toe. Met een simpel commando zweef je over de bossen, vlaktes en bergruggen en tag je naar hartenlust vijanden of moeilijk te spotten ingrediënten. De uil werkt goed als je wapens nog geen tag-upgrade hebben, hierna wordt het dier ofwel overbodig of te sterk. Bij het temmen van roofdieren voltrekt zich een vergelijkbaar (luxe)probleem. Kleinere dieren zoals wolven raak je kwijt als ze worden neergesabeld door plaatselijke tijgers, grotere dieren zijn niet kapot te krijgen. Tem je een tijger of leeuw, dan houden andere dieren afstand en vormen vijandige stammen vrijwel geen enkele bedreiging meer.

Far Cry Primal

Zodoende is Oros na een uur of vijf al niet meer gevaarlijk op moeilijkheidsgraad Normal, temeer omdat controleposten en kampen zelden goed zijn verdedigd. Van versterkingen merk je bar weinig als je roofdier twee à drie vijanden per halve minuut verslindt, terwijl je zelf hier en daar bijennesten en vuurbommen in de richting van bepantserde vijanden gooit. Aanvankelijk dachten we dat de bijen als afleiding bedoeld waren, tot we merkten dat ze enorm veel schade aanrichten. Het vrijspelen van nieuwe vaardigheden, verkrijgbaar via nieuwe Wenja-specialisten, voelt door de kracht van de basisuitrusting snel onbelangrijk. Zoektochten naar belangrijke personages, variërend van jagers tot knotsgekke uitvinders, onderneem je dan ook vooral omwille van het verhaal. Elke teruggevonden Wenja verweeft Tensay in een vertelling, die zich als wisselende introductiefilm afspeelt voor elke nieuwe speelsessie.

Op zoek naar drijfveren

Naast Tensay en Sayla verzamel je een vijftal bonte Wenja, die een plek krijgen in het basiskamp met een eigen hut. Is de hut gebouwd, dan verschijnen nieuwe missies die de personages een beetje uitdiepen. De verhalen tonen vooral de specialiteit van de stamleden, dat weer effect heeft op de beschikbare vaardigheden in je skilltree. De verdeling van nieuwe kunsten over specialisten is origineel en maakt tientallen speelstijlen mogelijk; van klimmen met een werphaak tot het ontwikkelen van chemische bommen. Wel is het jammer dat de hoofdmissies op enkele uitzonderingen na niet veel vaardigheden vereisen.

En stap je na een indrukwekkend geanimeerd filmpje de wereld in om een opdracht van een belangrijke Wenja te vervullen, dan valt de eenvoud van enkele missies tegen. De overtuigend klinkende dialogen eindigen namelijk vaak met de woorden ‘nu heb ik een tas vol ingrediënten nodig’, wat anticlimaxen oplevert. We missen de mystieke lading die de vorige twee delen wisten mee te geven aan de wereld. Met name voor de lange, barre tochten verwacht je toch wel een lonende beweegreden. In de meeste gevallen blijven deze uit.

Far Cry Primal
Far Cry Primal

Primitief vermaak

Toch is Far Cry Primal vermakelijk, op de primitieve manier die we waarderen in de reeks. Het veroveren van een basis geeft nog steeds een goed gevoel en dankzij tientallen zijmissies is er elke honderd meter wel iets te doen. De missies waarin je stamleden redt of dieren verjaagt houden je uren bezig, het verzamelen van ingrediënten levert mooie panorama’s op. Op een missende activering van een aantal missies na, krijg je gedurende het leeuwendeel van de opdrachten de actie die je van Far Cry kent en verlangt voor de kiezen. Vernieuwend of bloedstollend is het echter nooit.

De spaarzame momenten waarop Far Cry Primal schittert ervaar je tijdens conflicten met grote groepen vijanden. Met wapens zoals knotsen en speren zijn er spannende man-op-man-gevechten, met de boog is de jacht op afstand weer erg vertrouwd. Lig je tijdens een missie op het randje van een afgrond om een gebied te inspecteren, dan voelt de game als vanouds. Met de basis van Far Cry is weinig mis, het is dan ook vooral het gebrek aan een gedegen verhaal dat de game doorsnee maakt.

Het temmen en gebruiken van dieren voegt gelukkig iets toe, want samen met een wolf, tijger of bruine beer een basis aanvallen is een stuk leuker. Een dorp binnenstormen met een knuppel in de hand en een tijger naast je levert meeslepende momenten op, die je als beast master geroutineerd uitvoert na verloop van tijd. Wel zijn het deze en bovenstaande kortstondige actiemomenten die de hoogtepunten vormen in de twintig tot dertig uur speeltijd.

Far Cry Primal

Far Cry op de waakstand

Er zijn dertien hoofdmissies in Far Cry Primal, die de verhalen van alle Wenja-stamleden kort maar krachtig uiteenzetten. Je speelt de missies in een gewenste volgorde, wat niet altijd goed uitpakt. Het is bij enkele missies onduidelijk hoe je ze activeert, waardoor je constant heen en weer rent tussen tenten om opdrachten te scoren of om te vragen of er nog klussen zijn. In een poging om je de hele wereld te tonen, sturen de missiemakers je ook nog eens naar de verste uithoeken van Oros. Na een tocht van een uur, die niet in te korten is vanwege een vaste route, is de teleurstelling groot als een gevecht niet memorabel is. Zonder veel te verklappen over de vijanden, komt geen personage qua agressie of uitbundigheid in de buurt van Vaas uit Far Cry 3. Climaxen, schrikmomenten of bijzondere wendingen in de verhaallijn zijn er nauwelijks.

Het landschap speelt een grotere rol in Far Cry Primal. Gras wuift zachtjes in de wind, bloemen staan er fleurig bij en de ijzige kou in de bergen is bijna voelbaar. Vooral de bomen zien er indrukwekkend uit, met name als het zon- of maanlicht er tussendoor schijnt tijdens een van je vele wandelingen. Oros is een wereld die je razendsnel ontdekt en waardeert, waarbij het spijtig is dat de dreiging zo snel verdwijnt. Met een twintigtal zijmissies en dertien hoofdmissies op te teller sloten wij de verhaallijn af in vijfentwintig uur. Takkar was al na tien uur spelen onschendbaar en overschakelen naar een hogere moeilijkheidsgraad leverde niet de gewenste uitdaging op. Wel blijft de wereld toegankelijk na het afsluiten van het verhaal, zodat Oros een uur of tien extra je speeltuin is.

De tochten door Oros, het maken van je eigen wapens en de kortstondige jachtpartijen vormen de sterkste punten van Far Cry Primal. Nu zijn dit de vaste componenten die alle games in de reeks zo vermakelijk maken, zodat de game nooit meer wordt dan dat: ouderwets, simpel vermaak.

Far Cry Primal is vanaf 23 februari beschikbaar op PlayStation 4 en Xbox One en komt op 1 maart op op pc uit. Deze recensie is gebaseerd op de PS4-versie van de game.

Dit artikel delen:

Lees meer

Niet alle landen hebben officiële licentie in Euro 2016-dlc voor PES 2016 Zomerse taferelen met Hitomi in Dead or Alive Xtreme 3
83

Reacties op: Far Cry Primal

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • xsuperaim

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    7, vrij magertjes word uit de budgetbak vissen zoals verwacht.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Vogeltje

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    Zoveel potentie en toch zo jammerlijk uitgevoerd. Het temmen van dieren, het vervangen van technieken naar een andere naam/skin (instinct en kampvuren), het jagen wat ongelooflijk makkelijk is tegen dieren die veel gevaarlijker waren voor de mens dan ooit tevoren. Ik vind de setting echt geweldig, maar deze zaken zijn zo jammer. Maar je bent alsnog een almachtig mens zij het met prehistorische wapens.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Grohe

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    Magertjes spel dus weer idd. Goede, kritisch en evenwichtige review weer, props. Gamer.nl is goed bezig.

    Uit de budgetbak halen en dan met wat trainers aan spelen. Zo deed ik dat met fc4 tenminste. Kwam niet verder dan de helft omdat verhaal me totaal niet kon boeien.

    Die hallucinaties kennen we nu wel trouwens, nogal afgezaagd. Die gebruiken ze alleen maar om potholes aan elkaar te lijmen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • pepsi

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    @Grohe Pas op he, je mag niks negatiefs meer zeggen over deze game want dan krijg je weer een hele shitstorm aan fanboys over je heen. Idem met AC.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Grohe

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    @pepsi ,
    lol! Idd, kritiek op een Ubisoft game en je krijgt er gratis portie haat en gezeur erbij ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    Een 7 daar doe ik het voor.

    Overigens word dit de eerste FC titel voor mij die ik in de maand van de release koop.

    Overigens vind ik een 7 niet mager. Was op school altijd blij als ik voor Nederlands net aan een 7 kreeg.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Mrhotshot85

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    @coola Het laagste cijfer dat ik de laatste weken voorbij heb zien komen op Gamer.nl is een 6,5… dus een 7 is voor deze termen niet zo denderend meer hoor.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Wormpaul

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    @coola Dat komt omdat de review wereld compleet scheef is, een 7 is bijna het absolute minimum wat je krijgt als een spel werkt / het doet / iets van gameplay heeft.

    Alle spellen die ook maar beetje beter zijn dan middelmatig krijgen vaak al een 8 of hoger, blijft het zo vaag & scheef vinden maar zo is de wereld van het reviewen gegroeid al sinds het bestaan van de PU en dus lees ik een 7 voor mij persoonlijk als een 5.5.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Mrhotshot85

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    @Wormpaul Dat dus!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    @Wormpaul

    Dat kan je doen.

    Ik merk juist dat ik bij de meeste review sites persoonlijk 0,5 of 1 punt er bij kan optellen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Grohe

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    @Wormpaul,
    Idd. Een 7 voor een AAA titel is eigenlijk teleurstellend. Cijfers in gamewereld werken zo omdat de reviewers meestal ook game liefhebbers zijn en daardoor een game sowieso al waarderen. Maar daardoor ontstaat er wel inflatie in cijfers. Een 7 in gamewereld is een 5,5 in schoolwereld. Tel daarbij de hoge verwachtingen en dan stelt Primal eigenlijk gewoon teleur.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MerijndeBoer

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    @Grohe Je slaat de spijker op z'n kop…voor een groot deel. AAA-ontwikkelaars maken bovengemiddeld vermakelijke games, wetende dat ze miljoenen verliezen als een game minder dan een 7 scoort - en eigenlijk met een 7 ook al. Van een van de grootste ontwikkelaars verwacht je meer, waarbij 'gewoon vermakelijk' aan de teleurstellende kant is. In de recensie ben ik streng maar rechtvaardig als ik zeg dat er wel degelijk vermaak is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    @MerijndeBoer

    Je bent idd streng maar rechtvaardig.

    En door dat je zegt dat er wel degelijk vermaak is vind ik het al reden genoeg om de game te kopen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    @Wormpaul

    PU was dat niet het kinderblaadje onder de gamers ?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • G.T

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    @coola

    Dude serieus, je hebt zowat dezelfde antwoord op insidegamer.nl gestopt.. dail back the ignorant fanboism!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    @G.T

    Niks fanboyims en ignorant aan mijn posts

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Wormpaul

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    Mooie review maar ik was hier helaas al bang voor, deeltje 4 nog niet gespeeld omdat het voor mij al teveel voelde als de delen ervoor en deze kan ik die reden dus ook weer overslaan.

    Als Ubisoft echt gaat vernieuwen / innoveren in hun spelseries stap ik wel in bij die delen, ook als ik dan nog een generatie consoles moet wachten. Hetzelfde trucje keer op keer herhalen zonder enige vorm van uitdaging of verassing doet het niet meer voor mij…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • garciagarcia

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    Ik lees een redelijk negatieve review en dan toch nog een 7? Een 7 is in schooltermen een ruim voldoende, maar zo klinkt de game niet. Ik lees constant weinig vernieuwing en zeker niet beter als FC3 of FC4.

    Jammer, ik wilde de game een kans geven. Maar heb nog niet echt veel positieve reviews gevonden. Ik haal de game over een tijdje wel op als de prijs wat is gezakt, want stiekem wil ik wel paar uurtjes jagen xD

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Mrhotshot85

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    @garciagarcia Precies het euvel waar ik op gamer.nl tegenaan loop. Ik vind dat ze echt wel wat kritischer met cijfers om mogen gaan. De meest mediocre games krijgen hier gewoon een 8/8,5. Dat vind ik best wel bezwaarlijk te noemen. Al leg ik de cijfers altijd naast me neer en lees letterlijk wat er staat en daar bouw ik mijn eigen score op. Die 10 die Bioshock Infinite van gamer.nl kreeg heeft het van mij ook zeker niet gehad.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    @Mrhotshot85

    Niet vergeten de 10 die MW2 kreeg van GNL :D.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.