Far Cry Instincts | Gamer.nl

Als je op deze recensie hebt geklikt denk je vast dat het over Far Cry Instincts gaat, de port van de PC titel Far Cry. Nou, ik heb een verra ing voor je; dat is niet zo! Toegegeven, deze recensie gaat inderdaad over Far Cry Instincts. Maar een vrijwel identieke overzetting van de PC naar de Xbox? No way. Lees snel verder om te weten wat deze game één van de beste Xbox shooters op de markt maakt.Review geschreven door XboxArena

Het is eigenlijk heel simpel, Far Cry Instincts is gewoon héél erg dik in orde. De game beschikt over alle factoren die het in mijn ogen nodig heeft. Oogstrelende graphics, een spannend, vrij lang avontuur als singleplayer, en een uitgebreide en lang houdbare modus voor meedere spelers, zowel splitscreen en via LAN als via Xbox Live.

Laten we echter beginnen bij het verhaal. Jij speelt Jack Carver, een ex-commando die tegenwoordig zijn centjes verdiend met het rondvaren van rijke toeristjes in tropische gebieden. De jongedame Val Cortez vraagt je of je haar naar het Jacutan eiland wilt brengen, alwaar zij wat fotootjes wilt schieten. Je bent er nog niet aangekomen of je boot wordt aangevallen door huurlingen in een helikopter. Je springt te water, en zwemt onder luid geschiet van machinegeweren richting het eiland. Je komt half aangespoeld bij, en wordt vanaf dan opgejaagd door de huurlingen. Jij bent de prooi, zij de jager. Of toch niet…?

Hoe dan ook, vanaf dat moment begint het spel pas echt. Door middel van je vlindermes kun je een aantal nietsvermoedende bewakers neerprikken, als je tenminste stil genoeg bent. In Far Cry Instincts zitten namelijk behoorlijk wat moment waar je stilletjes en stealthy te werk dient te gaan. Je kunt vallen plaatsen aan bomen, en door middel van steentjes lok je de huurlingen je kant op, om ze vervolgens met een ferme zwiep van de tak te zien wegschieten. Uiteraard heb je na een tijdje ook genoeg guns tot je beschikking. Zo kun je onder andere 9MM pistolen, MP5 geweren, sniperguns en zelfs raketlanceerders gebruiken om je vijanden het leven zuur te maken.

Het meest intere ante wapen ben je echter zelf. Na een uurtje of drie spelen word je gevangen genomen door de huurlingen, en spuit een knettergekke profe or iets in je. Dat je daardoor ongekend sterk wordt is voor jou een gunstige bijwerking. Vanaf dat moment kun je hekken kapot rammen, vijanden tien meter de lucht in slaan en wordt je levensmeter automatisch aangevuld. Ook komen er na verloop van tijd steeds meer bijwerkingen van het prikje tot je beschikking. Zo zul je vijanden bijvoorbeeld kunnen 'ruiken', waardoor donkere omgevingen voor jou niet altijd een probleem hoeven te zijn. Denk nou niet dat het spel er te makkelijk op wordt, want alhoewel Instincts niet een van de moeilijkste titels is, wordt het er door de komst van een aantal nieuwe vijanden niet makkelijker op.