Far Cry Instincts Predator | Gamer.nl

Toen Far Cry in 2004 op de PC uitkwam, liet het spel een verpletterende indruk achter. De gamer werd gedropt in gigantische gebieden vol met water, stranden en intens sfeervolle jungles. Eind 2005 kwam het spel ook richting de Xbox in de vorm van Far Cry Instincts, grafisch mi chien wat minder indrukwekkend dan de PC-versie, maar alsnog een dijk van een game. Ubisoft probeert hetzelfde trucje nu ook op de Xbox 360, met een veredelde conversie van Instincts. Met een extra campaign, opgepoetste graphics en een betere mapeditor moet Far Cry Instincts Predator ook 360-bezitters verleiden tot de tropen van Far Cry.

Heel Far Cry Instincts is naar de Xbox 360 geport, dus dan blijft de vraag in hoeverre Ubisoft de moeite heeft gedaan om er nog wat extra's van te maken. Het resultaat is helaas erg matig, want er valt weinig vernieuwends op te merken. Het grootste verschil moet de kwaliteit van het water zijn en daardoor blijven we nog achter met de minpunten die de Xbox-versie al kende. Zo groeien de onzichtbare muren als bomen uit de grond, is de AI van de vijanden erg twijfelachtig en zijn de voertuigen nog steeds niet ideaal te besturen.

Niet getreurd, want al zijn die minpuntjes niet verbeterd, het blijven maar kleine minpuntjes. Het feit is dat Far Cry Instincts een zeer goed spel was op de Xbox en de overgang naar de Xbox 360 verandert hier niets aan. De ogen zijn natuurlijk gericht naar de volledig nieuwe campagne, dat de naam Evolution met zich meedraagt. Een pijnlijke besli ing voor die gamers die het spel al op de Xbox gespeeld hebben, de Evolution campagne is alleen te spelen als je de Insticts campagne uitgespeeld. Voor nieuwelingen in de serie geen probleem, maar voor de rest erg jammer.

Verhaal

In de Far Cry games maken we kennis met Jack Carver, een bootverhuurder in het zonnige Micronesië. In Instincts begint de ellende allemaal wanneer een mooie journaliste Jack inhuurt om naar een eiland te varen, waar ze een aantal foto's kan schieten. Wanneer de dame weg is om het eiland te verkennen en Jack net een dutje doet op zijn boot, schrikt hij wakker. Een aantal helikopters slingeren om zijn boot en voor hij er erg in heeft ontploft de hele boel en is het zaak om naar het vaste land te zwemmen om daar dekking te zoeken voor het kogelgekletter. En zo begint een avontuur vol sluipen en moorden in de jungle. Hierbij speelt de omgeving een grote rol, daar je deze in je voordeel moet gebruiken door vallen te zetten en de vijand op onverwachte momenten te treffen.

Al snel wordt Carver echter gevangen genomen en krijgt hij een goedje ingespoten waarmee hij bijzondere dierlijke krachten krijgt. Deze Feral powers draaien de rol van jager en prooi geheel om en voor je het weet ben je een sterke krijger die met gemak vijanden door de lucht doet vliegen met een klap van de vuist. De nieuwe campagne Evolution speelt zich af na het verhaal van Insticts, dus met al je Feral powers nog intact. Een nieuw verhaal, een nieuw avontuur, een nieuwe.. vrouw.

Ook in Evolution krijgt Jack weer te maken met een vrouw waarmee alle ellende begint. In een bar, waar hij de herinneringen aan zijn vorige avontuur wegdrinkt, wordt hij verleid door een mooie dame. Wanneer ze in bed zijn beland heeft de verleidster echter wel een klus voor Jack, want ze heeft een stel handen nodig om wat dingen te tillen. En daar begint weer de narigheid van een heel nieuw avontuur.

Evolution is niet een volledig nieuw spel, maar echt puur een nieuwe campagne, een uitbreiding. De sfeer is hetzelfde, de graphics en gameplay onveranderd. Evolution biedt ook lang niet zoveel gameplay als Instincts. Toch zit de uitbreiding weer solide in elkaar en geeft het meer van hetzelfde, wat helemaal geen straf is.

Gameplay

Als Jack zijn ongewenste dierlijke krachten nog niet bezit, moet hij voornamelijk gebruik maken van stealth. Daar is voldoende mogelijkheid voor op de eilanden van Far Cry. Tu en het struikgewas en de bomen ben je goed uit het zicht van de vijanden en met geluidsdempers en sniperrifles kun je onhoorbaar en onzichtbaar te werk gaan. Ook kun je vallen zetten bij bomen en door steentjes te werpen de aandacht van de vijand trekken, zodat die zo je val in komt lopen.

Wanneer je eenmaal de Feral powers onder controle hebt, verandert het spel plots in een wild actiespel. Wilde aanvallen zorgen voor snelle gameplay, maar dit zal ook nog regelmatig afgewi eld worden met wat stealth, als je bijvoorbeeld weer eens een sniperrifle op kunt pakken. De overige afwi eling zit in de besturing van verschillende voertuigen over land of over de zee. Deze voertuigen bestuur je vanuit het eerste persoons aanzicht, waardoor je ondertu en ook nog kan schieten. Een leuk gezicht, maar het werkt lang niet zo goed als het klinkt. Zo is het besturen van de voertuigen al een hel in de jungle met al die bomen, het goed richten en schieten is meestal volstrekt onmogelijk.

De vijanden in Far Cry lijken regelmatig slim te reageren op jouw acties, maar toch laat de AI veel steken vallen. Meer dan eens dienen ze gewoon als schietvoer als ze als een kip zonder kop rondrennen. Je kunt vaak gewoon blijven wachten in een hoekje totdat er een rijtje vijanden langs is gekomen die je één voor één neerhaalt.

Far Cry begint erg voorzichtig en langzaam raak je gewend aan het bestaan in de jungle en de stille manier waarop Jack zijn vijanden omlegt. Dan vindt er de plotse verandering plaats van de nieuwe krachten en het spel verandert in een wild actieavontuur. Door de vele afwi eling in het spel, blijft Far Cry constant boeien. De verhaallijnen van Instincts en Predator zijn mi chien wat flauw, maar de gameplay maakt dit meer dan goed.