Escape From Durgesh Prison is de eerste grote dlc die verschijnt voor Far Cry 4 sinds de release eind vorig jaar. Als onderdeel van een groter dlc-pakket in de vorm van de welbekende Season Pass, heeft Escape From Durgesh Prison de schone taak om te laten zien dat de dertig euro die gamers voor de Season Pass betalen welbesteed gaat zijn. Hetzelfde geldt voor de tien euro die je betaalt voor de losse versie van deze dlc.
Echter viel direct na de vrijgegeven trailer van vorige week op dat Escape From Durgesh Prison helemaal niks met Durgesh Prison te maken heeft. Nadat we zelf aan de slag gingen in de dlc werd dat vermoeden bevestigd. Waarom we hierover beginnen? De titel, bijvoorbeeld. En omdat we stiekem toch hoopten op een paar missies in en rondom Durgesh Prison. In het origineel behoorden de missies bij deze beruchte gevangenis namelijk tot de betere van de game, niet in de laatste plaats omdat je tijdens deze missies niet direct de beschikking krijgt over je wapens.
Het ontbreken van wapens in Escape From Durgesh Prison is de enige overeenkomst met de Durgesh Prison-missies uit het origineel. In de kern is het de bedoeling dat je ‘ontsnapt’ uit de handen van Yuma, in de open wereld van Kyrat. Je speelt dus niet tussen krappe gevangenismuren, maar gewoon tussen bossen en bergen. Je start de dlc als aparte modus vanuit het menu; de dlc staat in principe los van de campagne in de singleplayermodus. Al kun je Escape From Durgesh Prison, net als het origineel, zowel in je eentje of in co-op spelen.
Gyrocopters en Permadeath
De eerste keer dat je de Escape From Durgesh Prison opstart, begin je met slechts een wingsuit en klimuitrusting. De rest zul je bij elkaar moeten sprokkelen. Je doel is om binnen een bepaalde tijd (je kunt extra tijd verdienen door karmapunten te scoren of missies te voltooien) bij een bepaald punt zijn, waar je vervolgens wordt opgehaald door een helikopter. Pagan Min maakt je al vrij snel duidelijk dat het geen zin heeft om direct naar het ophaalpunt te gaan. De tegenstand die je daar gaat vinden is veel te zwaar om zonder de juiste wapens en uitrusting te lijf te gaan. Die nieuwe uitrusting en wapens verdien je door in de wereld om je heen missies te voltooien of ze toevallig ergens tegen het lijf te lopen. Bovendien leveren sommige missies diverse bonussen op voor de laatste ‘ophaalmissie’, waarbij je moet denken aan extra stationaire wapens, meer kogelvrije vesten, gyrocopters of een overvloed aan explosieve vaten.
Addertje onder het gras is de alom gevreesde permadeath. Iedere keer wanneer je sterft, vervallen alle voltooide missies en zul je dus weer opnieuw moeten beginnen om de diverse bonussen vrij te spelen voor die laatste, cruciale missie. Al snel krijg je de indruk dat Escape From Durgesh Prison wel eens een pittige uitdaging kan worden, mede dankzij de tijdslimiet die ervoor zorgt dat je niet alle bonussen kúnt vrijspelen.
Helaas beperkt de hoge moeilijkheidsgraad van de dlc zich echter tot de losstaande missies in de dlc. Voor de rest verzandt de dlc al snel in een soort grind-festijn waarbij je bij iedere poging probeert zoveel mogelijk wapens, skillpoints en craft-items te verzamelen. Dat heeft weer alles te maken met het feit dat je alle items en vaardigheden wel mag behouden wanneer je sterft, wat de permadeath-opzet weer gedeeltelijk teniet doet. In plaats van dat je bij iedere speelbeurt moet bedenken wat je vrij gaat spelen of op welke manier je Yuma gaat aanpakken, is het vooral zaak zoveel mogelijk punten en crafting-items te scoren zodat je die de keer daarop kunt gebruiken. Net zo lang tot je sterk genoeg bent om die laatste missie te voltooien. Heb je dat eenmaal gedaan, dan probeer je het een nog een paar keer om zo hoog mogelijk in de leaderboards te geraken.
Goed en fout
Escape From Durgesh Prison doet een paar dingen goed, maar ook een paar dingen fout. De missies die je moet volbrengen zijn, zowel in je eentje als in co-op, best uitdagend. Vooral als je vanwege de tijdsdruk kiest voor een meer frontale aanval. De hoeveelheid vijanden die dan uit alle hoeken tevoorschijn komen, is een stuk groter dan in missies van Far Cry 4 zelf. Bovendien zorgt de tijdsdruk er mede voor dat de actie zich telkens op rap tempo aandient en je zelf ook veel actiever op zoek gaat naar missies.
De dlc an sich brengt echter niets nieuws en er is dus ook geen nieuwe content, in de vorm van een nieuw gebied of nieuwe wapens, toegevoegd. Escape From Durgesh Prison zou net zo goed een modus kunnen zijn zoals we die al tegenkomen in de Arena. De dlc biedt meer van hetzelfde, alleen een beetje sneller. Met de kanttekening dat je bij iedere poging dus constant dezelfde missies aan het doen bent.
Reacties op: Far Cry 4: Escape from Durgesh Prison - Ontsnapt niet aan de middelmaat
Wormpaul
Niet als losse DLC en al helemaal niet voor een bedrag van 10 euro wat imo (te)veel geld is voor deze makkelijke uitbreiding!
ShadowX
Ben namelijk pas begonnen aan het spel dus zou leuk zijn als ik dit kan spelen tijdens de verhaal lijn.
razzie10
sickpuppy
SuCCeSSoR
[CyW]-=BigBear=-
mcbrew
Yeah
Al die games zijn zo repetitief dat ik het na een kwartier al door heb en me begin te ergeren zodat ik gewoon de verhaallijn mis en de fun eraf is.
Kan me er eens iemand uitleggen waarom dit nodig is?
Avioto
[CyW]-=BigBear=-
Ik denk dat je gewoon teveel speelt en daardoor verzadigd raakt als je je eraan gaat ergeren.. Sla een gameserie dan gewoon eens een paar delen over.. Zal je zien dat je het over een tijdje misschien wel weer leuk vind.. Of leer de sfeer en setting van zo'n game meer te waarderen i.p.v. je alleen maar blind te staren op de gameplay.. De sfeer en setting in Unity zijn geweldig (imho), zo mooi dat ik er afentoe gewoon doelloos in rond loop.. Dat "truukje" met immersion in de gamewereld kent de GTA serie ook heel goed..
Yeah
Ik kijk enorm uit naar the division, maar ben bang dat de game van hetzelfde bedje ziek zal zijn :(
Kan ook zijn dat men verwachtingen misschien te hoog zijn voor ik aan een Ubi game begin.
Moet wel zeggen dat Ubi games grafisch wel dik in orde is, toch 1 pluspunt :p
The Scratcher