Far Cry 4: Escape from Durgesh Prison - Ontsnapt niet aan de middelmaat | Gamer.nl

PC REVIEW - Als je gevraagd wordt om een Nederlandse gamedeveloper te noemen, zal je vermoedelijk Killzone-ontwikkelaar Guerrilla Games noemen. Toch zijn er inmiddels ook talloze andere, kleinere studios die fraaie (indie)games hebben uitgebracht. Zo brachten de afgelopen jaren ons onder andere Reus van Abbey Games, Awesomenauts van Ronimo Games en Luftrausers van Vlambeer. Met regelmaat komen er dus kwalitatief degelijke titel van Nederlandse bodem. Nieuw in dit rijtje is Amulware, dat debuteert met Roche Fusion.

Escape From Durgesh Prison is de eerste grote dlc die verschijnt voor Far Cry 4 sinds de release eind vorig jaar. Als onderdeel van een groter dlc-pakket in de vorm van de welbekende Season Pa , heeft Escape From Durgesh Prison de schone taak om te laten zien dat de dertig euro die gamers voor de Season Pa betalen welbesteed gaat zijn. Hetzelfde geldt voor de tien euro die je betaalt voor de lo e versie van deze dlc.

Echter viel direct na de vrijgegeven trailer van vorige week op dat Escape From Durgesh Prison helemaal niks met Durgesh Prison te maken heeft. Nadat we zelf aan de slag gingen in de dlc werd dat vermoeden bevestigd. Waarom we hierover beginnen? De titel, bijvoorbeeld. En omdat we stiekem toch hoopten op een paar mi ies in en rondom Durgesh Prison. In het origineel behoorden de mi ies bij deze beruchte gevangenis namelijk tot de betere van de game, niet in de laatste plaats omdat je tijdens deze mi ies niet direct de beschikking krijgt over je wapens.

Het ontbreken van wapens in Escape From Durgesh Prison is de enige overeenkomst met de Durgesh Prison-mi ies uit het origineel. In de kern is het de bedoeling dat je ‘ontsnapt’ uit de handen van Yuma, in de open wereld van Kyrat. Je speelt dus niet tu en krappe gevangenismuren, maar gewoon tu en bo en en bergen. Je start de dlc als aparte modus vanuit het menu; de dlc staat in principe los van de campagne in de singleplayermodus. Al kun je Escape From Durgesh Prison, net als het origineel, zowel in je eentje of in co-op spelen.

Gyrocopters en Permadeath

De eerste keer dat je de Escape From Durgesh Prison opstart, begin je met slechts een wingsuit en klimuitrusting. De rest zul je bij elkaar moeten sprokkelen. Je doel is om binnen een bepaalde tijd (je kunt extra tijd verdienen door karmapunten te scoren of mi ies te voltooien) bij een bepaald punt zijn, waar je vervolgens wordt opgehaald door een helikopter. Pagan Min maakt je al vrij snel duidelijk dat het geen zin heeft om direct naar het ophaalpunt te gaan. De tegenstand die je daar gaat vinden is veel te zwaar om zonder de juiste wapens en uitrusting te lijf te gaan. Die nieuwe uitrusting en wapens verdien je door in de wereld om je heen mi ies te voltooien of ze toevallig ergens tegen het lijf te lopen. Bovendien leveren sommige mi ies diverse bonu en op voor de laatste ‘ophaalmi ie’, waarbij je moet denken aan extra stationaire wapens, meer kogelvrije vesten, gyrocopters of een overvloed aan explosieve vaten.

Addertje onder het gras is de alom gevreesde permadeath. Iedere keer wanneer je sterft, vervallen alle voltooide mi ies en zul je dus weer opnieuw moeten beginnen om de diverse bonu en vrij te spelen voor die laatste, cruciale mi ie. Al snel krijg je de indruk dat Escape From Durgesh Prison wel eens een pittige uitdaging kan worden, mede dankzij de tijdslimiet die ervoor zorgt dat je niet alle bonu en kúnt vrijspelen.

Helaas beperkt de hoge moeilijkheidsgraad van de dlc zich echter tot de lo taande mi ies in de dlc. Voor de rest verzandt de dlc al snel in een soort grind-festijn waarbij je bij iedere poging probeert zoveel mogelijk wapens, skillpoints en craft-items te verzamelen. Dat heeft weer alles te maken met het feit dat je alle items en vaardigheden wel mag behouden wanneer je sterft, wat de permadeath-opzet weer gedeeltelijk teniet doet. In plaats van dat je bij iedere speelbeurt moet bedenken wat je vrij gaat spelen of op welke manier je Yuma gaat aanpakken, is het vooral zaak zoveel mogelijk punten en crafting-items te scoren zodat je die de keer daarop kunt gebruiken. Net zo lang tot je sterk genoeg bent om die laatste mi ie te voltooien. Heb je dat eenmaal gedaan, dan probeer je het een nog een paar keer om zo hoog mogelijk in de leaderboards te geraken.

Goed en fout

Escape From Durgesh Prison doet een paar dingen goed, maar ook een paar dingen fout. De mi ies die je moet volbrengen zijn, zowel in je eentje als in co-op, best uitdagend. Vooral als je vanwege de tijdsdruk kiest voor een meer frontale aanval. De hoeveelheid vijanden die dan uit alle hoeken tevoorschijn komen, is een stuk groter dan in mi ies van Far Cry 4 zelf. Bovendien zorgt de tijdsdruk er mede voor dat de actie zich telkens op rap tempo aandient en je zelf ook veel actiever op zoek gaat naar mi ies.

De dlc an sich brengt echter niets nieuws en er is dus ook geen nieuwe content, in de vorm van een nieuw gebied of nieuwe wapens, toegevoegd. Escape From Durgesh Prison zou net zo goed een modus kunnen zijn zoals we die al tegenkomen in de Arena. De dlc biedt meer van hetzelfde, alleen een beetje sneller. Met de kanttekening dat je bij iedere poging dus constant dezelfde mi ies aan het doen bent.