Fantastic 4 | Gamer.nl

Na het uitstekende The Chronicles of Riddick en niet onverdienstelijke titels als Batman Begins, Spongebob: The Movie, Spider-Man 2 en Lego Star Wars, dachten we even dat het ooit nog goed zou komen met de filmgames. Activision brengt echter Fantastic 4 op de markt om ons eraan te herinneren waarom we altijd zo sceptisch tegenover dit soort spellen stonden.

Fantastic 4 is een franchise die enorm veel potentieel heeft om een goed spel te worden. Het spel draait, evenals de film en de stripboeken waarop die film weer gebaseerd is, om een viertal astronauten, wie tijdens een ongelukje in de ruimte in superhelden zijn veranderd. Elk van de vier heeft andere krachten toebedeeld gekregen, die elkaar behoorlijk aan lijken te vullen. Zo heeft Mr. Fantastic (Reed Richards in het echte leven) de gave gekregen om zich uit te rekken, kan Invisible Girl (Sue Storm) onzichtbaar worden, is Human Torch (Johhny Storm) expert in alles wat met vuur te maken heeft en beschikt Thing (Ben Grimm) vooral over brute kracht.

Potentieel verknald

Helaas heeft Activision, of beter gezegd ontwikkelaar 7 Studios, de mogelijkheden die deze vier karakters kunnen bieden, op geen enkele manier benut. Het probleem is namelijk dat je altijd met een bepaald karakter op stap gaat, voor wie een bepaald deel van het spel specifiek ontworpen is. De speciale gaven worden dan ook alleen op vaste, gescripte plaatsen gebruikt. Er verschijnt een icoon op de grond waar je de kracht kunt gebruiken en dient, nadat je er precies goed bovenop staat, een knop in te drukken om je krachten te activeren.

Er zijn wel momenten dat je meerdere karakters tegelijk kunt besturen, maar dit zijn nagenoeg altijd gevecht ituaties. De karakters die door de AI overgenomen worden, zullen altijd bij je in de buurt blijven. Ingenieuze puzzels waarbij de mogelijkheden van de verschillende karakters, in de stijl van de kla ieker The Lost Vikings, echt tot hun recht komen, zijn niet aanwezig. Wat het spel wel biedt, is een strikt lineaire aaneenschakeling van kamers, waar je wat robots, mensen en monsters uit de weg moet ruimen totdat je verder kunt naar het volgende vertrek.

Besturing

Op zich is een dergelijke opzet niet meteen een probleem, het maakt het spel namelijk vrij makkelijk toegankelijk voor welke speler dan ook. Het probleem met Fantastic 4 is echter dat de gevechten totaal niet leuk zijn. Het is vrij onduidelijk wanneer je klappen precies aankomen, omdat de detectie van de botsingen tu en objecten erg onnauwkeurig is. Ook bij obstakels in de omgeving heeft men er heel ruim omheen een onzichtbare muur geplaatst, waardoor je jezelf regelmatig vastloopt in de omgeving. De paar combo's die je hebt, zijn moeilijk uit te voeren en het lock-on systeem, waarmee je een bepaalde vijand in het vizier kunt houden, werkt omslachtig.

Ook de camera werkt niet mee in de gevechten en springt van hot naar her. Je kunt hem enigszins bijsturen maar dit gaat erg grof en onnauwkeurig. Verzet vervolgens een paar stappen en de camera gaat gezellig weer terug in zijn oude positie. Wanneer de camera helemaal drama is, is bij de gelukkig zeldzame springonderdelen in het spel. Het springen is in Fantastic 4 sowieso een geval apart, omdat karakters altijd een vaste afstand vooruit springen. Je hebt in de lucht totaal geen controle over de sprong, al kun je je personage tijdens de springanimatie wel om zijn as bewegen.

Fantastic 4 kent naast de singleplayercampagne die in een zevental uurtjes uit te spelen is, ook de nodige coöperatieve multiplayermogelijkheden. Zo is de hele singleplayercampagne met zijn tweeën te doorlopen. Wanneer er om verhaaltechnische redenen geen andere held aanwezig kan zijn, heeft men vaak een leuke oplo ing gevonden om toch een tweede speler deel te kunnen laten nemen, bijvoorbeeld in de vorm van een hulprobot. Ondanks dit ene positieve puntje, is de coöperatieve mode niet veel leuker dan spelen in je eentje. De camera heeft het namelijk nog moeilijker om beide spelers in beeld te houden en je kunt maar een klein eindje uit elkaar lopen, wat veel frustratie op wekt.

My eyes, my ears!

Ook audiovisueel maakt Fantastic 4 weinig indruk. De graphics zijn rommelig, sfeerloos en onverzorgd, de karaktermodellen bevatten weinig detail en ze animeren ook nog eens houterig. Een dichte jungle wordt weergegeven door twee groene muren waarop behang met boompjes motief geplakt is, wat men vervolgens met één of twee uitstekende takjes probeert weg te werken. Het geluid is van ongeveer eenzelfde niveau. Voice-acting is afwezig, of je moet het simpelweg oplezen van tekst, onder acteren verstaan.

Met Fantastic 4 is er eindelijk weer een ouderwets slechte filmgame op de markt gekomen. We waren bijna gaan denken dat filmgames garant staan voor kwaliteit, maar Activision waarschuwt ons op tijd. Het spel is inspiratieloos, onafgewerkt en kent fouten in de besturing, de camera en de spelopbouw, die jaren geleden al uit den boze waren. Het spel mag dan Fantastic 4 heten, het woord Fantastic is wel het laatste wat in je opkomt, wanneer je deze marteling ondergaat.

Gameplay: 3,0Graphics: 4,5Geluid: 5,0Totaal: 3,8