Family Ski | Gamer.nl

Toen we voor de eerste keer met hetWii Balance Board aan de slag gingen, wisten we meteen dat dedrukgevoelige plank nog een mooie toekomst te wachten stond. Hetduurde niet lang voordat allerhande ontwikkelaars spellenaankondigden die gebruik zouden gaan maken van de populaire WiiFit-acce oire. Het is echter Namco Bandai geworden die als eerstebuiten Nintendo zelf een titel speciaal voor het Balance Board op demarkt brengt: Family Ski.

Iedereen die ooit al eens op hetBalance Board heeft gestaan, zal het logisch vinden dat er een spelvoor verschijnt dat helemaal draait rond skiën. In Wii Fit zagenwe al een treffende minigame die liet zien hoe het digitaleevenbeeld van de trendy wintersport er vanaf nu moet uitzien op deWii. Family Ski bouwt verder op die basis door de speler de kans tegeven om op een wat avontuurlijkere manier de latten onder te binden.Alle activiteiten, van slalommen totgewone tijdsritten, liggen in Family Ski verspreid over deoppervlakte van een dik besneeuwde berg. Die berg is opgesplitst indertien verschillende parcours, elk met een anderemoeilijkheidsgraad. Wil je bijvoorbeeld deelnemen aan race nummeracht, dan moet je ook daadwerkelijk naar het startpunt van dieuitdaging skiën. Het aanbod aan activiteiten is aanvaardbaar ensoms zelfs origineel. Zo laat men je verloren voorwerpen opsporen ofmoet je tu en een hele groep skifanaten al skiënd éénbepaald mannetje zien te vinden voor de tijd om is. De berg waaropalle spelletjes te vinden zijn kan spijtig genoeg niet gezien wordenals een kolos van een heuvel. Wat op het eerste zicht een openomgeving lijkt is met andere woorden een redelijk afgebakendesneeuwmat die je vooral de illusie van vrijheid geeft. Het skiën van de ene naar deandere plaats is redelijk saai doordat er onderweg weinig te belevenvalt. Buiten wat poppetjes die regelmatig langs je op zoeven is erniets te zien, buiten dan een overvloed aan wit. Bomen bewegen niet,er vallen geen sneeuwvlokjes uit de lucht en zelfs de clichématigesneeuwbal in het gezicht blijft uit. Bovendien ziet datgene wat welin beeld komt er gewoon erg standaard uit. Family Ski gaat grafischniet veel verder dan de gemiddelde minigame uit Wii Fit.Belangrijker is echter of het deelnemenaan de activiteiten voor het nodige vermaak kan zorgen. Ook hier laatFamily Ski ons met een dubbel gevoel achter. Je personage besturenmet het Balance Board is absoluut leuker dan enkel gebruik te makenvan de Wiimote en Nunchuk (al is het wel een pluspunt dat je nietverplicht een Balance Board in huis moet hebben), maar deontwikkelaar heeft duidelijk niet alle mogelijkheden van de witteplank benut. Terwijl je gewicht van links naar rechts verschuivenresulteert in het draaien van je personage, haalt naar voren leunenof je kleiner maken niets uit. Zo zou je verwachten dat je door jegewicht meer op de voorkant van het Balance Board te laten rusten, jein het spel sneller zult gaan, net zoals dat in Wii Fit het geval is.Niets is echter minder waar. Om extrasnelheid te halen moet je personage zich net als in het echt kleinermaken en naar voren leunen, maar dat doe je in Family Ski door deWiimote en Nunchuk gelijktijdig een kwartslag te draaien en niet metde Balance Board. Je hebt beide controllers sowieso nodig om jeskistokken te bedienen, maar waarom moet je die dingen ook gebruikenom je personage door de knieën te laten gaan? Het is perfectmogelijk om deze beweging te simuleren door op het Balance Boarddaadwerkelijk te hurken. Verder kun je je mannetje niet latenspringen door, net zoals in Wii Fit, snel op en neer te bewegen metje lichaam, wat het skiën redelijk statisch maakt.Toch valt er met Family Ski wel watplezier te beleven. Zo is het skiën (hoe laagdrempelig dan ook)wel leuk om te doen en vergt het uitvoeren van sommige opdrachtenaardig wat oefening. Het door poortjes slalommen of tegen de klokracen is de eerste maal makkelijk maar wordt elke keer voelbaarpittiger. Ook krijg je aan het einde van elke activiteit punten dieachteraf gebruikt kunnen worden om nieuwe uitrusting te kopen voor jeMii, mocht je ervoor kiezen om het spel met je evenbeeld te spelen. Mocht je zoals de titel van het spelaangeeft regelmatig met je hele familie achter de Wii kruipen, dan ishet ook mogelijk om met maximaal vier spelers tegelijk aan de slag tegaan. De meerspelerstand laat het echter niet toe om vier BalanceBoards op één Wii aan te sluiten, je vader en moederzullen dus een Wiimote en Nunchuk in de hand moeten nemen. Of ditervoor kan zorgen dat Family Ski langer dan een weekend in je Wii zalvertoeven betwijfelen we echter.