Toen we voor de eerste keer met het Wii Balance Board aan de slag gingen, wisten we meteen dat de drukgevoelige plank nog een mooie toekomst te wachten stond. Het duurde niet lang voordat allerhande ontwikkelaars spellen aankondigden die gebruik zouden gaan maken van de populaire Wii Fit-accessoire. Het is echter Namco Bandai geworden die als eerste buiten Nintendo zelf een titel speciaal voor het Balance Board op de markt brengt: Family Ski.

Iedereen die ooit al eens op het Balance Board heeft gestaan, zal het logisch vinden dat er een spel voor verschijnt dat helemaal draait rond skiën. In Wii Fit zagen we al een treffende minigame die liet zien hoe het digitale evenbeeld van de trendy wintersport er vanaf nu moet uitzien op de Wii. Family Ski bouwt verder op die basis door de speler de kans te geven om op een wat avontuurlijkere manier de latten onder te binden. Alle activiteiten, van slalommen tot gewone tijdsritten, liggen in Family Ski verspreid over de oppervlakte van een dik besneeuwde berg. Die berg is opgesplitst in dertien verschillende parcours, elk met een andere moeilijkheidsgraad. Wil je bijvoorbeeld deelnemen aan race nummer acht, dan moet je ook daadwerkelijk naar het startpunt van die uitdaging skiën. Het aanbod aan activiteiten is aanvaardbaar en soms zelfs origineel. Zo laat men je verloren voorwerpen opsporen of moet je tussen een hele groep skifanaten al skiënd één bepaald mannetje zien te vinden voor de tijd om is. De berg waarop alle spelletjes te vinden zijn kan spijtig genoeg niet gezien worden als een kolos van een heuvel. Wat op het eerste zicht een open omgeving lijkt is met andere woorden een redelijk afgebakende sneeuwmat die je vooral de illusie van vrijheid geeft. Het skiën van de ene naar de andere plaats is redelijk saai doordat er onderweg weinig te beleven valt. Buiten wat poppetjes die regelmatig langs je op zoeven is er niets te zien, buiten dan een overvloed aan wit. Bomen bewegen niet, er vallen geen sneeuwvlokjes uit de lucht en zelfs de clichématige sneeuwbal in het gezicht blijft uit. Bovendien ziet datgene wat wel in beeld komt er gewoon erg standaard uit. Family Ski gaat grafisch niet veel verder dan de gemiddelde minigame uit Wii Fit. Belangrijker is echter of het deelnemen aan de activiteiten voor het nodige vermaak kan zorgen. Ook hier laat Family Ski ons met een dubbel gevoel achter. Je personage besturen met het Balance Board is absoluut leuker dan enkel gebruik te maken van de Wiimote en Nunchuk (al is het wel een pluspunt dat je niet verplicht een Balance Board in huis moet hebben), maar de ontwikkelaar heeft duidelijk niet alle mogelijkheden van de witte plank benut. Terwijl je gewicht van links naar rechts verschuiven resulteert in het draaien van je personage, haalt naar voren leunen of je kleiner maken niets uit. Zo zou je verwachten dat je door je gewicht meer op de voorkant van het Balance Board te laten rusten, je in het spel sneller zult gaan, net zoals dat in Wii Fit het geval is. Niets is echter minder waar. Om extra snelheid te halen moet je personage zich net als in het echt kleiner maken en naar voren leunen, maar dat doe je in Family Ski door de Wiimote en Nunchuk gelijktijdig een kwartslag te draaien en niet met de Balance Board. Je hebt beide controllers sowieso nodig om je skistokken te bedienen, maar waarom moet je die dingen ook gebruiken om je personage door de knieën te laten gaan? Het is perfect mogelijk om deze beweging te simuleren door op het Balance Board daadwerkelijk te hurken. Verder kun je je mannetje niet laten springen door, net zoals in Wii Fit, snel op en neer te bewegen met je lichaam, wat het skiën redelijk statisch maakt. Toch valt er met Family Ski wel wat plezier te beleven. Zo is het skiën (hoe laagdrempelig dan ook) wel leuk om te doen en vergt het uitvoeren van sommige opdrachten aardig wat oefening. Het door poortjes slalommen of tegen de klok racen is de eerste maal makkelijk maar wordt elke keer voelbaar pittiger. Ook krijg je aan het einde van elke activiteit punten die achteraf gebruikt kunnen worden om nieuwe uitrusting te kopen voor je Mii, mocht je ervoor kiezen om het spel met je evenbeeld te spelen. Mocht je zoals de titel van het spel aangeeft regelmatig met je hele familie achter de Wii kruipen, dan is het ook mogelijk om met maximaal vier spelers tegelijk aan de slag te gaan. De meerspelerstand laat het echter niet toe om vier Balance Boards op één Wii aan te sluiten, je vader en moeder zullen dus een Wiimote en Nunchuk in de hand moeten nemen. Of dit ervoor kan zorgen dat Family Ski langer dan een weekend in je Wii zal vertoeven betwijfelen we echter.