Family Guy: The Quest for Stuff - Verheft wachten tot een kunst | Gamer.nl

De humor in Family Guy is niet aan iedereen besteed. Daar zijn de grappen soms te grof/racistisch/seksistisch/dom (doorhalen wat niet van toepa ing is) voor. Toch kan de serie ook hilarisch zijn en zitten er afleveringen tu en die gewoonweg briljant zijn uitgewerkt. Een iOS-game over Family Guy schrijven we daarom niet per definitie af. Al is de subtitel: “The Quest for Stuff’ niet heel hoopgevend. Het klinkt namelijk teveel als een zoektocht naar… niks eigenlijk.

Family Guy: The Quest for Stuff komt uit de stal van Tinyco én Fox — ook de eigenaar van The Simpons. Waarom we je dit vertellen? Omdat diegene die The Simpsons Tapped Out! op iOS hebben gespeeld waarschijnlijk 99% van de tijd een sterk déjà vu-gevoel zullen ervaren. The Quest for Stuff is over de gehele linie namelijk een kopie van de Simpsons-game en doet nergens ook maar enige moeite om dat te verbergen. Vaak kregen we het gevoel dat de complete basis van de game hetzelfde is gebleven en dat de makers alleen wat andere skins hebben toegevoegd.

Vanaf hier is de wachttijd vier uur

Dat laatste hebben ze overigens wel goed gedaan, want de vertaling van de tv-serie naar de iOS-game is keurig. De gebouwen in de game lijken als twee druppels water op de tv-versies en wie de serie volgt zal dan ook veel herkennen — aan de allerkleinste details is gedacht. Uiteraard maakt de humor ook de overstap naar je iPad waardoor je heel af en toe het idee hebt daadwerkelijk naar de tv-serie te kijken. De makers hebben er echter voor gekozen om het gros van de dialogen tu en de personages zonder gesproken tekst te houden, waardoor heel veel aan je eigen fantasie wordt overgelaten. Een gemiste kans, want nu we de game wat langer hebben gespeeld, kunnen we stellen dat meer authentieke dialogen het algehele niveau van de game zeker omhoog hadden gekrikt.

Family Guy: The Quest for Stuff

Family Guy: The Quest for Stuff is onderaan de streep namelijk helemaal geen fijne game om te spelen. Het concept, een freemium simulatiegame waarbij je een stad opbouwt, helpt daar ook niet direct aan mee. Zoals we al bij Simpons Tapped Out! en andere genregenoten zagen, is het vaak lang wachten op het completeren van gebouwen en wordt er op een agre ieve manier duidelijk gemaakt dat je door echt geld uit te geven véél sneller klaar bent. Gelukkig vonden we de balans tu en wachten of geld uitgeven én de opbouw in de game van goedkopere (lees: snel gebouwde) naar duurdere (lees: langzamer gebouwde) huizen in Simpons Tapped Out! nog wel te pruimen.

Vanaf hier is de wachttijd drie uur

Family Guy: The Quest for Stuff haalt echter het bloed onder onze nagels vandaan door al vanaf de eerste minuut jou een uur te laten wachten voor er wat gedaan kan worden. Alleen al een simpele handeling voor een personage uitvoeren, duurt meestal een uur of zelfs het zesvoudige hiervan. Gebouwen plaatsen kost mogelijk nog meer tijd en dat dus al zodra je de game opstart. Niks even inkomen, gewoon keihard wachten óf betalen. Want de game kent geen scrupules wat betreft het vragen om echt geld uit te geven. Zo krijg je na een half uur spelen al een opdracht om 4,99 euro uit te geven voor een aantal gouden schelpen (het equivalent van echt geld in de game en het betaalmiddel waarmee je de timers laat verdwijnen).  De opdracht verdwijnt echter nooit uit je opdrachtenlijst, maar blijft constant in je ooghoek branden tot je de aankoop doet.

Daarnaast kent de game veel opdrachten waarbij je meerdere personages nodig hebt of gebouwen die je alleen met schelpen kunt kopen. Stewie is dan niet te beroerd om te vermelden dat je met een paar schelpen de opdracht direct voltooit. Dat gebeurt op een leuke manier, maar het gebeurt zo vaak dat je al snel doorhebt dat Seth Macfarlane op zoek is naar zijn eindejaarsbonus.

Family Guy: The Quest for Stuff

Vanaf hier is de wachttijd twee uur

Nu zijn wij niet te beroerd om geld uit te geven aan een goede game — een gerechtvaardigd aankoopbedrag voor wat uurtjes spelplezier leggen we graag neer. En dat geldt zeker als we  extra in-app aankopen moeten doen om wat vlotter door een game te komen of extra content te unlocken. Maar waar we niet van houden is veel geld betalen om iets te mogen bouwen en vervolgens tegen de volgende boodschap van een volgende in-app aankoop aan te lopen en alsnog uren te moeten wachten voor het volgende gebouw klaar is. Iets waar we bij Family Guy: The Quest for Stuff eigenlijk iedere twee minuten mee geconfronteerd worden.

Zoals gezegd zou de zo kenmerkende humor uit de tv-serie veel goed kunnen maken, maar die humor is zo dun bezaaid en zo slecht uitgewerkt binnen het flinterdunne verhaaltje dat we eigenlijk nooit schaterlachend van de bank afrolden. De geinige Facebook look-a-like Facespace en de belachelijke kostuums zorgen voor de incidentele glimlach, maar verder is de game vooral een lange lijdensweg van heel veel wachten op… niks eigenlijk.