Review
Fallout 76

Fallout 76 is in zijn kern kapot

Online spelen levert meer problemen dan plezier op

Geschreven door Lars Cornelis op

Conclusie

Fallout 76 is in zijn kern kapot. Niet omdat er niet genoeg aandacht of tijd besteed is aan de ontwikkeling – hoewel de bugs weldegelijk talrijk zijn – maar omdat de focus ligt op de verkeerde elementen. Er zijn te veel compromissen gesloten om een spelwereld te creëren die altijd en alleen online speelbaar is, waardoor juist de leukste aspecten van Fallout verloren zijn gegaan. Daar veranderen zelfs patches van 50 GB niets meer aan.
5
Score
50
Score: 50
  • Pluspunten
  • Survivalmechaniek zorgt voor meer uitdaging
  • Minpunten
  • Levenloze spelwereld, altijd online brengt meer hinder dan voordeel, bugs, rare items vergrendeld achter microtransacties
Een gebrek aan ambitie kunnen we Fallout 76 niet verwijten. Een gebrek aan speelbaarheid en simpelweg plezier wel. Dit is wat er gebeurt als een ontwikkelaar alleen maar bezig is met de vraag of ze iets kúnnen doen, in plaats van te bedenken of ze wel het zouden móeten doen.

Fallout 76 is namelijk het eerste deel in de serie dat altijd en alleen online speelbaar is. Ambitieus, maar die fundamentele verandering heeft er ook toe geleid dat Bethesda flink wat heeft moeten aanpassen aan de bekende formule van Fallout. Met een deel van de aanpassingen komt de ontwikkelaar nog enigszins weg, maar onder de streep wegen de baten simpelweg niet op tegen de lasten.

Net als bijna iedere Fallout-game, begin je in een veilige, ondergrondse bunker, een Vault, waar jij als een van de weinige mensen een nucleaire holocaust hebt overleefd. Terwijl je in de andere games daarna altijd op ontdekking gaat door deze verwoeste, retrofuturistische wereld waar beschaving met vallen en opstaan weer opkrabbelt, beland je in Fallout 76 in een verlaten, haast spookachtig West-Virginia waar bijna geen mens meer te vinden is.

Fallout 76
Fallout 76
Fallout 76

Dooie boel

Verhalend wordt weliswaar verklaard waaróm West-Virginia alleen nog maar bevolkt wordt door mutanten en robots, maar dat doet niets af aan het feit dat de wereld van Fallout 76 erg leeg aandoet. Er zijn geen menselijke nederzettingen en quests krijg je voornamelijk via audiologs of berichten op computerterminals.

Bethesda lijkt zelf ook te beseffen dat dat het bemoeilijkt om de wereld op een logische manier te ontdekken en werpt daarom veel zijmissies voor het gemak maar in je schoot. Loop je langs een gebouw waar iets te doen is, dan verschijnt er direct een questmarker die je daarop wijst. Zelf op ontdekking gaan, wat normaal in Fallout via environmental storytelling heel erg wordt aangemoedigd, is nauwelijks meer nodig.

De afwezigheid van andere zinvolle personages verstoort ook de economie van Fallout 76. Waar je in het verleden op een logische manier via quests bottlecaps (geld) of items verdiende en daarmee dan weer broodnodige zaken als gezuiverd water en RadAway tegen stralingsziekte kocht, krijg je nu na het voltooien van quests automatisch een hele zwik items in je inventaris.

Daarnaast verliest Fallout door de afwezigheid van menselijke personages simpelweg heel veel van zijn charme. Omdat veel communicatie via audiologs gaat is het eenrichtingsverkeer. Je kunt niet meer reageren en dus ook veel minder invulling geven aan de rol die je speelt. Behulpzaam zijn, een klootzak spelen of zelfs in de huid van stripboekenheld Silver Shroud kruipen? Vergeet het maar. Zelfs radio dj’s – of je ze nou haatte of niet – wisselen de plaatjes niet meer af. Het maakt van Fallout 76 een behoorlijk zielloze ervaring.

Fallout 76

Samen de Apocalyps tegemoet

Nou moet je een game natuurlijk beoordelen om wat ‘ie wel is en niet om wat ie niet is, maar Fallout 76 geeft bar weinig terug voor al die verloren facetten die Fallout 3, New Vegas en 4 juist definieerden. De grote vernieuwing is dat je in een online wereld speelt, samen met andere mensen. Met maar 24 spelers tegelijkertijd in één wereld is de kans dat je elkaar tegenkomt echter klein, zeker bij gebrek aan centrale nederzettingen die als hub dienst doen. De meeste spelers gaan volledig hun eigen gang.

Soms wordt er naar elkaar gezwaaid, in een enkel geval geschoten. Elkaar doodmaken levert echter maar een paar bottlecaps op, terwijl je het risico loopt al je Junk (waar je nieuwe items mee maakt) kwijt te raken. Elkaar uitmoorden is dus allesbehalve lucratief en gebeurt zelden. Het gebeurde ons (iets) vaker dat we kortstondig een team vormden met wildvreemden, hoewel die samenwerkingsverbanden sporadisch vruchtbaar bleken.

De plot van Fallout 76 mag dan summier zijn, het loopt wel als rode draad door je avontuur. Als iemand op een heel ander punt in het verhaal zit, kan samenwerken tot rare situaties leiden. Wij sloegen bijvoorbeeld een heel deel van de main quest over doordat we een stukje meewandelden met een groepje Duitsers, die wat verder in het verhaal waren. Je deelt een wereld, maar toch niet.

Samenspelen met je eigen vrienden werkt daarom een stuk beter, zeker als je dan samen afspreekt om bijvoorbeeld op zoek te gaan naar zijmissies in plaats van elkaars hoofdverhaal in de war te schoppen. Fallout 76 kent geen verschillende klassen zoals veel andere online rpg’s, dus verwacht niet dat je elkaar echt aanvult, maar samen in Power Armors een bende Super Mutants oprollen voelt weldegelijk goed, zeker wanneer iemand opeens een Fat Man uit zijn broekzak tovert en een Mini Nuke rondslingert. De lollige kant van Fallout komt zeker tot zijn recht met vrienden.

Het is echter moeilijk te begrijpen dat Bethesda zóveel heeft opgeofferd voor die paar sporadische momenten dat samenspelen echt voor iets unieks zorgt. Een eenvoudige drop-in drop-out multiplayermodus, zoals in games als Far Cry, had waarschijnlijk evenveel bewerkstelligd zonder de noodzakelijke opofferingen. Nu ondervind je vooral hinder van het altijd online zijn.

Fallout 76

Microtransacties in Fallout 76

Fallout 76 bevat microtransacties. Met de zogenoemde Atoms kun je in de Atomic Shop extra outfits, meubels voor je kamp of zelfs poses voor de fotomodus en emotes aanschaffen. Vooral dat laatste is een beetje raar, want waarom moet ik omgerekend drie euro betalen om met een gebaar iemand uit te kunnen nodigen om te koken of te vragen om drinken? Hoewel je Atoms ook verdient via quests en extra uitdagingen, en dus niet alleen met echt geld kan kopen, blijft het merkwaardig om zulke basale dingen op deze manier te ontgrendelen.

Zwevend hoofd

Want buiten de inhoudelijke concessies die gemaakt zijn om een online spelwereld te maken, zijn er ook veel technische opofferingen gemaakt. Altijd online spelen heeft merkbare consequenties voor de laadtijden en stabiliteit van het spel. Opstarten duurt lang, bij onderhoud is Fallout 76 onspeelbaar en er is lang niet altijd een driedubbele nucleaire explosie voor nodig om het spel te laten crashen.

Pauzeren kan niet en bij gebrek aan veilige havens, zoals menselijke nederzettingen, sluit je dus het liefste het spel af als je alleen maar even koffie gaat halen of naar het toilet moet. Zelfs je map raadplegen zorgt er voor dat het hele spel enkele seconden bevriest. Veel van deze zaken zien we ook bij andere games die altijd online zijn, en het is ook niet per definitie erg - mits je er tenminste een toffe ervaring voor terug krijgt. Dat is bij Fallout 76 niet het geval.

Daar bovenop wordt Fallout 76 geplaagd door andere bugs die niet per se aan de internetverbinding liggen. We zijn op vijanden gestuit die ineens met geen mogelijkheid schade konden oplopen, zagen objecten net boven de grond zweven, hebben een tijdje gespeeld als rondvliegend hoofd omdat onze outfit extreem traag inlaadde en de framerate hakkelt als je alleen maar springt.

Bugs van deze aard zijn niet vreemd voor de serie, met als belangrijk verschil dat we ze daar voor lief namen omdat het verder zo leuk was om met onze virtuele knapzak op avontuur te gaan door die prachtige dystopie. Op die goodwill kan Fallout 76 niet rekenen en dan wordt ineens pijnlijk zichtbaar hoe de techniek rammelt en kraakt.

Fallout 76

Overleeft ternauwernood

Fallout 76 is daardoor een bittere pil voor Fallout-fans, maar dat betekent niet dat de game helemaal waardeloos is. Als survivalgame is het spel best interessant. De nadruk ligt in dit deel veel meer op overleven. Je krijgt bijvoorbeeld honger en dorst en kan ziek worden van bedorven eten, iets dat in andere Fallout-games hooguit een rol speelde in aparte Survival-modi.

Hoewel je via quests veel noodzakelijke items verdient, is geld over het algemeen wel schaarser. In een winkeltje nog even wat Stimpacks of RadAways inslaan is dan ook minder vanzelfsprekend. Dat soort items moet je dus veel meer in de gigantische spelwereld gaan zoeken, als een echte overlever. Reken er niet op dat je medespelers je aan eten of medicijnen helpen, want waarom zouden ze? Je bent veel meer op jezelf aangewezen.

De sporadische momenten dat Fallout 76 wél indruk maakt, ontstaan dan ook wanneer je als een soort Chuck Noland uit Cast Away maniakaal lacht als je met je laatste middelen water kookt of een maaltijd weet te maken van gemuteerde kakkerlakken die je even daarvoor kapot hebt geslagen. Of wanneer je met je Junk jouw eigen basiskamp verder uitbouwt, iets dat net even wat lekkerder werkt dan in Fallout 4.

Het zijn die momenten dat bijna alle elementen van Fallout 76 wél in elkaar klikken. Overleven in deze onvergefelijke wereld legt nog net wat meer de nadruk op hoe vernietigd de wereld van Fallout is, zonder voortdurend te ginnegappen over colamerken en de Amerikaanse consumptiemaatschappij. De vraag blijft echter: waarom moet ik daar in vredesnaam aldoor voor online zijn?

Fallout 76 is nu verkrijgbaar voor pc, Xbox One en PlayStation 4. Voor deze review is gespeeld op een PlayStation 4 Pro.

Laatste reviews:

Dit artikel delen:

Lees meer

Eerste Xbox-achievement voor Red Dead Online behaald Square Enix legt handelsmerk voor Parasite Eve vast
62

Reacties op: Fallout 76 is in zijn kern kapot

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Th00mz

    • 26 november 2018 10:09
    Goede review, en wat een slechte game. En microtransacties? Kom op zeg. Pleur op.
    Ik lees in de review niets over de Graphics, die vind ik echt zo ongelooflijk lelijk en oud. Zoiets houdt mij constant bij de Fallout games vandaan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • theGrimm

    • 26 november 2018 10:15
    Jammer dat fallout 76 ondermaats is, dan maar over een jaartje met alle patch en updates en upgrades etc spelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ksmai

    • 26 november 2018 10:28
    @theGrimm Nog even wachten en de game is 20 euro waard of gratis op PSN en XBox gold. Dan kun je later alle updates mee pakken en heb je geen 60 betaald voor een early acces titel

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • LarsCornelis

    • 26 november 2018 10:27
    @Th00mz ik heb zelf geen moeite met de graphics. Bepaalde lichteffecten en de schaal van de wereld zijn een flinke stap vooruit voor Bethesda. Na Battlefield V is dit echter wel even slikken ja, maar persoonlijk kan ik nog steeds goed opgaan in die postapocalyptische setting. Ware het niet voor de sloot aan andere minpunten…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • rkantjo

    • 26 november 2018 14:11
    @LarsCornelis lars ff serieus,werd je het op een gegeven moment niet zat met die fetch quests? ben benieuwd:D

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • El Ninjo

    • 26 november 2018 10:37
    Ik heb de game cadeau gekregen, heb altijd veel plezier met Bethesda games gehad. Ik doe hem niet van de hand, maar wacht nog even met spelen totdat Bethesda er iets moois van gemaakt heeft, die hoop heb ik wel in ze.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Battlestar28

    • 26 november 2018 13:13
    @El Ninjo
    Ze kunnen er niet ineens een SP van maken vol NPC en quests. Het blijft kaal.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • KingofHearts045

    • 26 november 2018 10:53
    Hou me wel bij the evil within van Bethesda jammer want ik had gehoopt dat dit groot zou worden..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheHatedOne

    • 26 november 2018 10:52
    Even een paar puntjes van mijn zijde:
    - Tot nu toe alleen een bug gehad dat een power armor niet despawnde als iemand het op pakte.
    - Graphics zijn oud maar zeker niet zo lelijk als mensen beweren, alles op ultra maakt de wereld best mooi.
    - Tot op heden heb ik altijd wel een aantal mensen zien rondlopen dus zo leeg dat je zo goed als niemand tegenkomt klopt niet. (leuke aan dit gedeelte is dat de review zich hierin ook tegenspreekt.)
    - het grootste punt wat me hekelt aan deze review is toch wel de micro transacties, boven in de summary staat dat er rare items zitten vergrendeld achter deze transacties. tot op heden buiten wat cosmetic items en emotes niets tegengekomen. plus het feit dat atoms gewoon ingame verdiend kunnen worden. dit zelfde systeem zat ook in destiny 2 dus ik zie het probleem niet.

    Tot op heden 50u+ in de game zitten en bevalt nog steeds prima

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • LarsCornelis

    • 26 november 2018 11:06
    @TheHatedOne Tof dat je je wel vermaakt met deze game! Het wereldje is en blijft ook sfeervol. Wat microtransacties betreft: het stuit mij een beetje tegen de borst dat iets basaals als een emote vergrendeld is, ook met de wetenschap dat je de Atoms in-game kan verdienen. Dat je een Nuka Cola- of VaultTec-themed Power Armor op die manier vrijspeelt kan ik nog mee leven, dat is echt een extraatje, maar een aantal items voelen nu erg triviaal, alsof ze uit iedere categorie maar een greep hebben gedaan om in de Atomic shop te zetten zodat die gevuld is. Het zijn geen noodzakelijke items dus ik voel me ook niet gedwongen of verleid om er geld aan uit te geven, maar het is meer een rare sprong, alsof Bethesda zelf ook niet goed wist wat ze nou eigenlijk in die shop wilden zetten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • EdwinS

    • 26 november 2018 11:23
    @LarsCornelis Zo raar is dat van die emotes toch niet? Monster Hunter World doet het ook en zo zijn er nog vele meerdere.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • rkantjo

    • 26 november 2018 14:06
    @TheHatedOne best mooi? kom op zeg,als je dit best mooi vind,wat is dan horizon zero dawn,red dead 2 en vooruit witcher 3,en dan name toussaint?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheHatedOne

    • 26 november 2018 14:58
    @rkantjo Ik heb niet gezegd dat het de mooiste game is die bestaat.
    Maar de graphics storen mij niet zal ik het zo dan zeggen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 26 november 2018 21:48
    @rkantjo Er zit nog een heleboel tussen de mooiste, en lelijk. Niet iedereen denkt zwart/wit

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sander999

    • 26 november 2018 11:36
    Fantastisch hoe dat inhalige Bethesda het deksel op de neus krijgt met deze slechte cashgrab.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 26 november 2018 11:50
    Wel mooi om te zien dat er dus toch mensen zijn die zich wel degelijk vermaken met deze game net zoals ik.
    Om toch kritisch te blijven en niet over te komen als een bepaalde ubisoft liefhebbende mede gamer wil ik toch ook even mijn minpunten aangeven die ik tot nu toe ervaren heb.
    - Als je met iemand anders samen speelt loop je mekaar eigenlijk vrij vaak in de weg. Er kan maar 1 iemand tegelijk gebruik maken van een quest target, of een crafting station. De ander moet op dat moment wachten. Ook in combat is t vaak vrij irritant als de ander net voor je gaat staan.
    - Als je een teamgenoot bij je hebt die in level veel hoger is dan jij, zorgt dit er voor dat er ook vijanden spawnen van zijn of haar level. Jij als lagere speler kan hier niet zoveel tegen inbrengen en moet dus vertrouwen op je sterkere teamgenoot om dit te overleven.
    - Als je een kamp hebt opgebouwd, en je logt de volgende keer in en komt op een andere server terecht waar iemand anders reeds een kamp heeft op de plek waar jij stond, dan is jouw kamp weg. Je kan het kamp wel kosteloos en bijna met een druk op de knop weer opbouwen, maar je moet wel een andere en wellicht minder ideale lokatie zoeken.

    Verder wil ik wel zeggen dat ik het gezeur over graphics echt onzin vind. Uiteraard is het geen RDR2, maar het is ook een heel andere game. De graphics zijn zeker voldoende.

    Speel het gewoon zelf en oordeel zelf. En ondanks dat het de fallout naam draagt is het wel echt een ander soort game, dus stap er niet in met de verwachting fallout 5 te gaan spelen. Dit is NIET fallout 5. Het heeft meer gemeen met een game als day z of zelfs Rust.

    De game zou van mij geen 5 hebben gekregen maar een 7. Verre van perfect, nog veel ruimte voor verbetering, maar zeker niet slecht.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 26 november 2018 13:46
    @darkmanwls

    Vrij lullig om mij er bij te betrekken en dat ook nog eens op een onjuiste manier want ik heb wel degelijk kritiek op mijn "favo" game serie.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 26 november 2018 13:57
    @coola Een gevoel voor humor heb je echter niet.
    Bovendien heb ik het over hoe je overkomt en niet over de feitelijke waarheid. En dat heb ik je van de week nog proberen uit te leggen maar je wou niet luisteren. Je hebt inmiddels een status waarin het niet meer uitmaakt of je een paar kritiek puntjes hebt.
    Iedereen ziet jou als de messias van Ubisoft.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 26 november 2018 14:09
    @darkmanwls

    Ik heb een perfect gevoel voor humor. Dit… Dit is geen humor.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 26 november 2018 14:23
    @coola Dit doe je dus vaker he, je geeft alleen kritiek op dat punt van mijn antwoord waar je wellicht nog gelijk in zou kunnen hebben. (alhoewel humor relatief is, wat jij humor vind hoeft een ander geen humor te vinden. Ik durf te wedden dat een hoop anderen t wel grappig vinden). Maar je reageert niet op de rest van mijn antwoord.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.