Fallout 4: Far Harbor | Gamer.nl

Fallout 4: Far Harbor | Gamer.nl

Op papier heeft Far Harbor bijzonder veel weg van de Fallout 3-dlc Point Lookout, maar wees niet bang voor een herhaling van hetzelfde trucje. Al bij aankomst in het postapocalyptische Bar Harbor (iets ten noorden van Boston), blijkt meteen dat er andere problemen heersen dan in de rest van de wereld. Het eiland is overgenomen door een geheimzinnige mist die regelrecht uit de boeken van Stephen King en H.P. Lovecraft lijkt te komen. De vissersfeer zit er meteen goed in met nachten vol wind, regen, donderende wolken, mistige pieren en aquatische monsters. 

De lokale bevolking is verdreven tot een enkele pier en schakelt, met xenofobische tegenzin, onze held of heldin in om de oorzaak van de mist uit te schakelen. Dit leidt tot een confrontatie met de terugkerende Children of Atom-fractie en een groep vrije Synths. Wie deze strijd gaat winnen ligt helemaal in jouw handen. Erg fijn aan Far Harbor is dat het een zeer geconcentreerd verhaal is. Je hebt één eiland, een groep duidelijke fracties en verbonden mi ies, waardoor je minder afleiding hebt van 1001 andere doelen zoals in de basisgame. 

Fallout 4

Het was helemaal ideaal geweest als Bethesda de tijdsgevoelige mi ies van Fallout 4 had uitgezet, maar helaas word je nog steeds opgeroepen om terug te reizen naar de oude wereld om je vestigingen te verdedigen. Ook vrij irritant is dat de makers duidelijk verwachten dat je met NPC Nick Valentine vertrekt naar Far Harbor, maar dit wordt nergens aangeven. Kleine tip dus voor spelers: neem Nick mee, anders mis je een deel van de content. Mocht je hem thuis willen laten, dan kun je ook op stap met de nieuwe compagnon Longfellow; een vermakelijke oude zeerot. Hij zingt sfeervolle zeeliederen, maar helaas heeft hij verder geen intere ante mi ies.

De mi ies van het eiland zelf zijn gelukkig wel intere ant. Hoewel de opdrachtgevers op het eerste gezicht allemaal eerlijke, vriendelijke mensen lijken, verstoppen ze stuk voor stuk een geheim. Zelfs de totaal geflipte Children of Atom hebben een boeiend punt, waardoor spelers verleid kunnen worden om ze te helpen. Vreemd genoeg lijkt hun verhaallijn een stuk korter dan die van Far Haven en wordt een deel van de plot totaal niet uitgewerkt. De aanwezige dubbele agenda’s leiden echter tot een aantal intere ante keuzemomenten. En goed nieuws voor spelers met hoge Charisma: ze kunnen eindelijk eens nuttige besli ingen maken met hun kracht.

Fallout 4
Fallout 4
Fallout 4

Call of Cthulu

Ondertu en lopen de meeste Fallout 4 spelers rond als halfgoden in de Commonwealth, met Stimpack, Rad-X en kogelvoorraden in de honderden. Die gaan minstens halveren met deze uitbreiding, of helemaal leeg op de hogere moeilijkheidsgraden. Bethesda heeft de monsters van Far Harbor flink wat levenspunten meegegeven. Ze vechten met de agre iviteit van Yaoguai, slaan als Deathclaws en zijn bepantserd als Mirelurks. Heel visueel creatief zijn de nieuwe ontwerpen verder niet, al zit er één briljante uitschieter bij: een gigantische krab die is gefuseerd met een busje. Verschrikkelijk lastig om te verslaan en prachtig geanimeerd. Dat is het soort design waar we eigenlijk veel meer van willen zien.

Ook is het opletten voor de menselijke Trappers die rondlopen met harpoengeschut. Het zijn trage wapens, maar iedere hit betekent een ledemaat eraf. Tijdens drukke gevechten kan het dan snel Game Over zijn. Ter compensatie heeft Bethesda nieuw voedsel toegevoegd dat betere bescherming biedt. Helaas zijn deze allemaal veel te zwaar geschaald, wat nog eens bovenop het al bestaande overgewichtprobleem van Fallout 4 komt. Met een vol pantser en een paar wapens sta je al snel te huffen en puffen op de hoogste levels, waar helaas geen effectieve oplo ing voor is. Uiteraard zijn de spullen weer deels te dumpen in doe-het-zelf vestigingen.

Fallout 4

Far Harbor bevat een paar van de grootste locaties tot dusver om je forten in te bouwen. Van de toegevoegde items zijn vooral de op kades gebaseerde vloeren en muren prettig om te gebruiken. Erg fijn om eens op wat strakke ondergrond te kunnen bouwen. Daarbovenop zijn sterkere aanvallen op de vestigingen gekomen om je verdediging te testen. Een van de invasies was zelfs de grootste aanval die we in heel Fallout hebben meegemaakt. Tof om mee te maken en waarschijnlijk een genot voor de hardcore vestingbouwers.

Bethesda is zelf ook eindelijk weer eens losgegaan met een aantal sterke ontwerpen in Far Harbor. Het havenstadje zelf ziet er bijvoorbeeld fantastisch sfeervol uit. Hoogtepunt wat betreft ontwerp is een gigantisch piratenfort dat regelrecht uit WaterWorld lijkt te komen, precies het type gestoord post-apocalyptische meesterwerk dat we misten in Fallout 4. Al met al rest dus maar één conclusie: Far Harbor had nog steeds ietsje beter gekund, maar het is absoluut de dlc waar fans om vroegen.

Far Harbor is nu verkrijgbaar voor Fallout 4 op pc, PlayStation 4 en Xbox One. Voor deze recensie is de pc-versie getest.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou