Review

Faces of War
subtitle
intro text
In 2004 was het spel Soldiers: Heroes of World War II een
verrassend goede strategiegame. Het spel was uitdagend, grafisch zeer
indrukwekkend en bracht vernieuwing in het genre door middel van het zogenaamde
Direct Control. Nu ligt het vervolg in de winkels, dat de titel Faces of War
draagt. Is dit spel een waardig vervolg, of hebben we hier helaas toch weer te
maken met een dertien in een dozijn strategiegame?
Het verpest de rest van de review misschien een beetje, maar
het antwoord is een volmondig 'JA!'. Na zoveel matige voorgangers, weet de
ontwikkelaar van Faces of War het nog niet goed te doen. Leren van voorgaande
missers is blijkbaar toch net iets te moeilijk. Waarom dit zo is, zal dan ook
nu uitgelegd worden.
Faces of War is een strategiegame, gesitueerd in de Tweede
Wereldoorlog. Het spel kent vier verschillende kampen. De Russische comrades, de
Engelse blokes, de Amerikaanse yanks en natürlich onze Deutsche Freunde zijn
allemaal van de partij. Base-builden is iets wat het spel niet kent, wat inhoudt
dat je het moet doen met de troepen die je in het begin van de missie krijgt.
Geen versterkingen die even bij Adolf H., Jozef S. of Franklin R. besteld
kunnen worden, maar roeien met de riemen die je hebt. Helaas is dit bij je
tegenstander niet het geval. Ze zullen in behoorlijk groten getale ten strijde
trekken tegen jouw soldaatjes. Als het goed is, zal de begraafplaats van de
tegenstander na een missie net zo rijk gevuld zijn met lijken als de openingen
van een doorsnee pornoster met lichaamssappen na een dag hard werken (waar haal
jij deze kennis vandaan Yarno? – eindredactie).
Er zijn een aantal manieren om te zorgen dat de
begrafenisondernemers van je tegenstanders constant bezig blijven. Dit kan door
middel van gewone soldaten, maar ook met behulp van een behoorlijk aantal
voertuigen. Het handige aan je soldaten is dat ze niet gebonden zijn aan een
bepaalde klasse, maar uitgerust kunnen worden met werkelijk alles. Zo kan een
soldaat dus zonder problemen het ene moment een sluipschutter zijn, en het
andere moment een tank repareren als engineer.
Zoals elke game, zegt ook Faces of War dat zijn kunstmatige
intelligentie van uiterst hoog niveau is. Helaas is dit een claim die
waarschijnlijk gemaakt is door mensen met het IQ van een cactus. De soldaten
die onder je hoede staan hebben vaak een te grote eigen wil, waardoor het lijkt
alsof je een stel opstandige relnichten onder je hoede hebt. Gelukkig kan dit
soms ook in je voordeel werken, want zodra je in een groot vuurgevecht komt en
je even niet oplet, zullen je soldaatjes bliksemsnel dekking zoeken.
De missies in het spel zijn zoals je die verwacht van een
Tweede Wereldoorlog game. Vernietig een radartje hier, red een gevangene daar
en blaas de brug op bij plaats x. Zou Faces of War één van de eerste WOII RTS games
zijn, dan zouden we hier geen problemen mee hebben. We hebben het ondertussen
echter al zo vaak gezien dat het gewoon niet meer leuk is. Faces of War lijkt
een veertiende in een dozijn van dertien games. Een ander punt van kritiek is
de verschrikkelijk lineaire opbouw van het spel. Je moet precies op het goede
moment op het goede punt zijn om de missie te kunnen volbrengen. Een tweede
manier om bepaalde missies te volbrengen is er simpelweg niet. Het kan wel
geprobeerd worden, maar dit lijdt zonder uitzondering tot totale vernietiging
van je squad.
Faces of War ziet er niet slecht uit, wanneer het op de
graphics aankomt. Het bevat sfeervolle steden, kapotte omgevingen en mooie
voertuigen. Dit is eigenlijk één van de meest positieve punten aan de game.
Helaas wordt dit weer een beetje tenietgedaan door de mindere vertaling in het
Engels. Het spel kent hier en daar nogal slechte omzettingen naar het Engels,
die vaak voor grappige situaties zorgen. Leuk is dat het spel wel een coöperatieve
mode bevat, waarbij je de missies met een vriend of vriendin tot een goed einde
kan brengen. Dit is een leuke feature die in andere games veel te weinig
aanwezig is.
Concluderend kunnen we zeggen dat Faces of War eigenlijk
nogal een teleurstelling is. Het spel is zo verschrikkelijk standaard dat het
niet lang kan boeien. We hebben ondertussen toch echt wel de complete Tweede
Wereldoorlog nagespeeld, wat blijkbaar niet tot de hoofden doordringt van de
ontwikkelaars. Geheel slecht is het spel niet, en het krijgt dan ook geen diepe
onvoldoende omdat het simpelweg doet wat het moet doen. Dat dit toch echt niet
meer genoeg is tegenwoordig, moge blijken uit bovenstaande review. Het mag dan
een vervolg zijn op het uitstekende Soldiers: Heroes of World War II, maar dat
niveau haalt dit spel toch echt niet.
Reacties op: Faces of War
Concrete
Untitled Player
=HellFire=
Adelaar
Untitled Player
Nhid
Ganjaman71
Ik dacht dit word meer van dat maar het is allemaal veel drukker en strategie is al helemaal niet te vinden.
Het lijkt erop dat ze het cooler hebbe willen maken door er soms een slachtveld van te maken maar ik vind zelf dat het de plank helemaal mis slaat.
Coh is zeker beter maar die ken je niet coop spelen.
Nootmuskaat
Vichan
waar ik juist NIET heen wou gaan en dat werdt na een tijd zo
frustrerend dat ik maar CoH heb geprobeerd.
Ik wacht nog steeds op DE WWII game die elke fronten en elk land op een
realistische manier kan neerzetten.
Goodie
Om de vergelijking met Company of Heroes te maken; je kan veel meer schuilen achter objecten, je kan rechtstreeks controle nemen over voertuigen en door gebouwen heen rijden waar tegenstanders in zitten (welke andere RTS heeft dit?).
Het enige nadeel aan Faces of War is de hoeveelheid bugs. Het spel is zo complex dat ze het niet mooi afgemaakt hebben en dat is het enige echte kritiekpunt wat ik op de game heb.
Maar als Company of Heroes een 9 krijgt (waar ik het ook absoluut mee eens ben), dan hoort deze game toch zeker een 8 te krijgen (een punt minder voor de bugs). Want de sfeer die FoW niet heeft, maakt ie zeker goed met uitgebreidere gameplay en bediening.
Bosstones
Ik heb beide games en de vergelijking met CoH is absoluut niet te maken, het zijn 2 compleet verschillende games, waar COH een standaard RTS, met erg mooie graphics is, is juist COH een rts uit een dozijn naar mijn mening, neemt overigens niet weg dat het een ontzettend leuk spel om te spelen is. Naar mijn mening is COH juist de instapgame, makkelijke controls, relaxe gameplay, niets moeilijks aan, integenstelling to FOW, deze game is absoluut geen instapgame en heeft juist een complexe gameplay(tactics mode)!
Waar CoH na uitspelen en een eventuele multiplayergame al snel in de kast zal belanden, zal FOW nog lange tijd te spelen zijn..
Faces of War heeft inderdaad te kampen met een groot aantal bugs, er is een patch op komst die dit alles belooft op te lossen, komen ze deze belofte na, dan heb je 1 van de beste compleet te modificeren ww2 strategie games aller tijden. het spel gaat nu al ontzettend diep en dat word alleen maar beter, door de complexiteit van FOW kost het alleen enige tijd om de manier van spelen van FoW onder de knie te krijgen.. Te Arcade ?? Oo dacht het niet..verre van, speel hem maar eens in tactics mode ipv arcade mode en je zult compleet andere gameplay ondervinden!!
Vertalingsprobleem klopt(maar het stoort niet), de vele bugs ook, maar ondanks dat is de game nog zeker een dikke 8 waard !!
Deze game is er absoluut geen uit een dozijn en zeker een aanrader als je van het genre houdt !!
een andere review : http://www.gamez.nl/web/show/id=122396/con tentid=63333
Falstaff
niet alleen de MENING van de revieuwer word verwoord.
Anders lees ik wel een Reactie van een gamer.nl lid
knightofni
lord crazydude
ThieF
2Bad4U
=HellFire=
Yo fo real homie?! Denk dat die game het echt lang gaat doen.
Chris76
Bosstones
De Multiplayer potjes zullen wat langer gespeeld worden, maar ben van mening dat dit hoogstens een blijver voor enkele maanden is, daarna zal er snel overgestapt worden….'k voel Supreme Commander al in de nek hijgen ;-)
vonkster
was het spel (volgends jou dan) maar net zo leuk als deze review