FaceBreaker | Gamer.nl

FaceBreakeris een spel dat hinkt op twee gedachten: de casual gamers vermaken enze tegelijkertijd enorm frustreren. De game is namelijk ongelooflijksimpel qua opzet, maar gruwelijk moeilijk om echt onder de knie tekrijgen.

Dat Electronic Arts op een originele manier debok port naar gameconsoles heeft gebracht, staat buiten kijf.Natuurlijk, we hebben al eerder mogen genieten van het tot moes slaanvan de tegenstander in de boksring in combinatie met een vrolijkkleurenpallet: Ready 2 Rumble was en is nog steeds een pareltje. Maaromdat die reeks inmiddels van de aardbodem verdwenen is, hoor je onsallerminst klagen dat EA het idee spiritueel doorzet.

Menneme een stel apart ogende personages, zoals een gespierdevoodoomeester, een vrolijk meisje en een Joker-achtig figuur diegezichtjes heeft getekend op zijn bokshandschoenen, gooi ze in een ringen maak de besturing lekker simpel. Met de A-knop geef je lage klappen,de X-knop is voor hoge klappen, met Y haal je echt flink uit en de B isom je tegenstander vast te pakken en hem naar de andere kant van dering te gooien.

In een gevecht komt het echter aan op detriggers op de controller, waarmee je op het moment dat je tegenstandereen klap geeft die kan blokken en weer terug kan slaan. Je tegenstanderzal even verward zijn en je kunt flink uithalen met de Y, die dezogenaamde breakers oplevert. In het gevecht kun je de tegenstander zodrie keer vloeren door zijn energiebalk leeg te slaan, of door defacebreaker uit te voeren. Dat laatste is alleen mogelijk als eenspeciale balk vol is, door een bepaalde hoeveelheid klappen uit tedelen zonder er zelf eentje te inca eren. Het gevecht is meteengewonnen zodra je deze move succesvol uitvoert. Elk personage doet defacebreaker op zijn eigen manier en dat is vooral heel grappig om tezien.

Decartooneske tegenstanders gaan gedurende het gevecht steeds beurserogen. Hun gezichten worden langzaam maar zeker helemaal bont en blauwen ze staan aan het begin van een nieuwe ronde een beetje duizelig voorzich uit te staren. De game loopt sowieso over in stijl, van deduidelijk vormgegeven menu's (met op de achtergrond een scala aanEA-trax, van onder andere Boys Noize en Wolfmother) tot de intro's vande gevechten zelf, waarin een rondborstige meid de volgende rondeaankondigt. De arena's ogen lekker gevarieerd en overdreven. Zo zal jeknokken in ringen die onder andere in een piratengrot en in eenninja-toko zijn gesitueerd. Het is wel jammer dat je de personages bijhet vallen regelmatig een beetje door de grond of door de ring zietgaan, maar het leidt niet af van de algemene ervaring.

Degrafische stijl van de game is dan ook allerminst het probleem. In desingleplayer mode, op de makkelijkste moeilijkheidsgraad, wordt despeler echter grandioos tot moes geslagen. De computer wordt al snelerg goed in het blokken van je slagen en de klappen die zij uitdelenworden steeds moeilijker om te ontwijken. Ondergetekende zag na hetbehalen van het eerste gedeelte al snel alle hoeken van de ring. Metelk personage kun je vier verschillende gedeeltes doorlopen en dat opdrie moeilijkheidsgraden. Het is echter al een hele kluif de eerstemoeilijkheidsgraad te doorlopen. Met oefening is het zeker mogelijkbeter en sneller te worden, maar dit vergt veel oefening en tijd, ietswat juist zo tegenstrijdig is met de in eerste instantie toegankelijke,simpele gameplay.

Inmultiplayer komt de game dan ook beter tot zijn recht. Hier zijn detegenstanders menselijk en is het niet moeilijk op ongeveer hetzelfdeniveau te zitten. Nodig wat vrienden uit, zet een bak chips neer ensluit je controllers aan en het kan haast niet anders of je hebt eenpaar uur vreselijk plezier om de vreemde boksers en de rake klappen dieje aan elkaar uitdeelt. Ook op Xbox Live kun je los gaan in wedstrijdenmet of zonder ranking, met opties om tegenstanders te vinden die op jeeigen niveau zitten om zo langzaam steeds beter te worden in de game.Dat neemt niet weg dat spelen tegen iemand aan de andere kant van dewereld maar half zo leuk is als tegen iemand die in dezelfde kamer alsjij zit in FaceBreaker.

Als laatste kunnen we de creatiemodusniet onvermeld laten. Je kunt je eigen vechtersbaas ontwerpen en daarde game mee doorlopen, zowel off- als online. Je kunt ze ook uploadenop de website van de game, zodat andere spelers jouw creatie kunnendownloaden. Aan de hoeveelheid bekende gezichten op de website te zien,kun je het zo gek niet bedenken of het is mogelijk te maken. Met behulpvan de Xbox Live Vision Camera kun je ook nog eens je eigen gezicht opeen bokser plakken. Of die van je aartsvijand natuurlijk, zodat je hemdigitaal naar het hiernamaals kan slaan.