Fable 2 Pub Games (XBLA) | Gamer.nl

Een van de meest besproken toekomstige titels voor de Xbox 360 is de RPG Fable 2. In afwachting van de release, die in oktober plaats zal vinden, geeft ontwikkelaar Lionhead Studios de fans alvast de mogelijkheid om hun virtuele kapitaal voor Fable 2 op te bouwen met de Fable 2 Pub Games op Xbox Live Arcade.  Daarin kun je je  geluk op de proef de stellen met een aantal gokspellen in Fable-stijl. Naast het verdienen van goud dat gebruikt kan worden in de wereld van Fable 2, zijn er vijftien unieke voorwerpen voor je toekomstige personage in Fable 2 vrij te spelen. Hoewel de Pub Games leuk zijn om te spelen, hangt er op de Marketplace een misleidend prijskaartje van 800 punten aan deze game. Wanneer je namelijk van plan bent Fable 2 aan te schaffen, dan zijn de Pub Games ook gratis te verkrijgen.

Fable 2 Pub Games is een verzameling van een drietal originele, ietwat simplistische gokspellen. Van elk van de gokspellen zijn meerdere varianten beschikbaar. Het feit dat je met de gokspelletjes aan je toekomstige Fable 2-personage werkt, is de meest motiverende factor om deze game te spelen. Zoals bij alle gokspelen moet je echter wel oppa en dat je niet te veel schuld maakt, want ook dat zal invloed hebben op je personage in Fable 2.

Het eerste gokspel heet Fortune's Tower en is een kaartspel waarbij je speelt met een stapel genummerde kaarten. Met de nummers één tot en met zeven worden  verschillende rijen onder elkaar neergelegd. Bij elke rij wordt er één kaart meer neergelegd waardoor een piramidevorm ontstaat. Mochten twee dezelfde kaarten elkaar raken dan verbranden ze en verlies je het goud wat je ingezet hebt. Mocht je het te riskant vinden om verder te gaan, dan kun je stoppen en krijg je het opgetelde aantal van je de kaarten op de laatste rij terug. Dit spel is het meest verslavend van de drie beschikbare gokgames omdat je zelf het meeste invloed hebt op de uitkomst. Een goed inschattingsvermogen van je risico's vergroot je winkans op de lange termijn.

Het tweede gokspel is een combinatie tu en roulette en het dobbelspel craps, genaamd Keystone. Door te gooien met drie dobbelstenen krijg je een uitkomst die gelijk kan zijn aan meerdere velden op de tafel. Zo kun je goud op individuele uitkomsten inzetten, maar ook op bijvoorbeeld dat er drie keer een zes gegooid wordt. Het unieke aspect van deze game is dat alle beschikbare uitkomsten samen een boog van stenen vormen. Als er een getal gegooid wordt valt de corresponderende steen weg uit het spel (of de dichtbijzijnde steen). Op het moment dat er een aantal belangrijke stenen zijn weggevallen eindigt het spel en vervalt ook de inzet op getallen die nog niet gevallen zijn. Vergeleken met Fortune's Tower is deze game een stuk minder voorspelbaar, maar kun je met de juiste tactiek vaak wel een goede winst behalen.

De laatste game, Spinnerbox, is een veredelde versie van een fruitmachines waarbij je zoveel mogelijk indentieke iconen naast elkaar moet krijgen. Gezien je geen van de behaalde logo's vast kunt zetten voor de volgende ronde, is dit de meest saaie game van de drie. In de toernooien kun je unieke Fable 2-voorwerpen vrijspelen door bij de eerste vijf te eindigen. Bij Spinnerbox kun je dus net zo goed tv kijken terwijl je op de A-knop van je controller blijft drukken. Uiteindelijk zul je wel bij de laastse vijf eindigen gezien het volledig afhangt van geluk. Bij de andere games kan het voordelig zijn een specifieke tactiek te gebruiken.

Door Fable 2 alvast te bestellen bij een gameswinkel dan krijg je een code zodat je Fable 2 Pub Games kunt downloaden van Xbox Live. Daarom is de prijs die vermeld staat in de Marketplace zeer misleidend en zelfs ronduit schandalig, zeker als je sowieso van plan bent Fable 2 te kopen. Degenen die Fable 2 niet zullen aanschaffen, zullen weinig uitdaging vinden in dit spel dat eigenlijk alleen bedoeld is om je personage van Fable 2 voor te bereiden. Voor wie wel van plan is Fable 2 aan te schaffen zal het vrijspelen van exclusieve voorwerpen zeer verleidelijk zijn. Ik heb in ieder geval al een magische ring op zak voor mijn personage!