F1 2021 stelt je voor talloze keuzes
Reviews

F1 2021 stelt je voor talloze keuzes

Heb je last van keuzestress, dan is F1 2021 misschien niet de beste racer voor jou. Het is namelijk volledig aan jou hoe de game speelt. Dat is een insteek die past bij de huidige zeitgeist.

Tuurlijk, bij recente releases voor de PlayStation 5 en Xbox Series gaat het vooral over snelle laadtijden en grafische poespas. Dat is ook niet verwonderlijk: het is waanzinnig om te zien hoe je in Ratchet and Clank: Rift Apart naadloos van de ene naar de andere dimensie vliegt. Ook zijn de mogelijkheden van raytracing enorm indrukwekkend: lichtinval, schaduwen en reflecties worden extreem gedetailleerd gerepresenteerd. Dit geldt ook voor F1 2021: nog niet eerder was de belichting in een Formule 1-game zo natuurgetrouw

©GMRimport

Maar met de introductie van de nieuwe generatie consoles lijken ontwikkelaars ook in te zetten op een andere troef: een breed scala aan spelopties. F1 2021 is daar een prachtig voorbeeld van. Waar je tot afgelopen jaar een beperkt aantal mogelijkheden had om de race-ervaring naar wens vorm te geven, daar heb je nu opties te over.

Vind je het fijner dat de weersverwachtingen accuraat zijn (zoals tot dusver altijd het geval was), of is het ook oké als je rekening moet houden met de grillen van de weergoden? Wil je tijdens je carrière wel of geen interviews met de pers houden? En doorloop je die carrière alleen of met een vriend? Verdienen andere teams net zoveel cash en ervaringspunten als jouw eigen telg, of wil je het jezelf iets makkelijker maken door daar een slaatje uit te slaan?

Veel kan, weinig hoeft

In F1 2021 kan het allemaal. Het is misschien niet de meest aansprekende feature van een nieuwe game, maar het betekent wel dat je op basis van je eigen voorkeuren aan een Grand Prix begint. Sommige minpunten uit vorige delen kun je hierdoor zelf elimineren. Voor doorgewinterde F1-spelers zijn de interviews bijvoorbeeld weinig interessant: telkens stelt de pers dezelfde vragen, waarbij je antwoord er eigenlijk niet toe doet. Juist omdat je die gesprekken na elke race voert, kunnen ze na een tijdje best irritant worden. Dat geldt in F1 2021 nog steeds. Het grote verschil: met een druk op de knop schakel je ze uit. En dat kan ook gerust gedurende een lopende carrière. Wat dat betreft slaat Codemasters de spijker op de kop.

Door op slimme manieren in te spelen op de behoeften van verschillende soorten gamers, biedt Codemasters een veelzijdige en diepgaande racegame

-

Als racegame is F1 2021 weinig verrassend of vernieuwend. Buiten wat kleine tweaks die de wegligging en besturing verscherpen, is dit nagenoeg dezelfde ervaring als F1 2020. Daar is weinig op af te dingen: de reeks slaagt er al meerdere jaren in om een uitstekende representatie van de Formule 1 en Formule 2 neer te zetten – ergens tussen arcade en simulatie in. Daardoor is het een prima titel om na de zoveelste podiumplek van Max even op te starten om de race te herbeleven, maar is er ook genoeg nuance voor serieuze coureurs om online aan kampioenschappen mee te doen. (En ook op dat vlak staat Nederland aan de wereldtop. Afgelopen jaar won Jarno Opmeer de officiële F1 Esports Series.)

Vlekkeloos

Vooral qua kunstmatige intelligentie maakt F1 2021 stappen. Computergestuurde coureurs maken nu af en toe onnodige fouten en zijn veel vaker met elkaar in gevecht. Dat leidt zo nu en dan tot onverwachte resultaten, maar ook tot situaties op het circuit waar je snel op in moet spelen. De keerzijde hiervan is dat dit niet altijd vlekkeloos verloopt. Zo leidt de safety car vaak tot gevaarlijke situaties. Vaker dan je lief is stopt ‘ie opeens met rijden, waardoor het hele veld op elkaar klapt of juist langs de safety car rijdt en daardoor gediskwalificeerd wordt. Als dit drie keer in een seizoen gebeurt, dan haalt dat een deel van het plezier weg. Gelukkig is dit wel het soort bug dat meestal met een update verholpen wordt.

Dan nog even kort over de feature waar ontwikkelaar Codemasters zelf het meeste mee pronkt: Braking Point. Het is een verhaal van om en nabij zes uur, waarin je als jonge coureur Aiden Jackson je eerste stappen zet in de Formule 2 en uiteindelijk promoveert naar de koningsklasse van de racesport. In Braking Point heb je vooral te maken met je teambaas en de fictieve coureurs Casper Akkerman en oude bekende Devon Butler. Het is een aardige toevoeging die vooral veel inspiratie geput heeft uit de Netflix-documentaire Drive to Survive. Oftewel: er is veel drama en weinig inhoud. Misschien belangrijker is dat geen enkel personage daadwerkelijk sympathiek of interessant is. Hierdoor maakt het al snel niet meer uit wat Devon en Casper van je vinden: lekker belangrijk wat coureurs van je denken die toch alleen maar met zichzelf bezig zijn.

©GMRimport

Dit doet natuurlijk weinig af aan het totaalpakket dat F1 2021 is. Door op slimme manieren in te spelen op de behoeften van verschillende soorten gamers, biedt Codemasters een veelzijdige en diepgaande racegame. En het belangrijkste: de race-ervaring is nog altijd heerlijk, hoe je ook speelt.

F1 2021 verschijnt op 13 juli voor PlayStation 4, Playstation 5, Xbox One, Xbox Series X en S en pc. Voor deze review is de game getest op PlayStation 4 en Xbox Series X.

Uitstekend
Conclusie

F1 2021 maakt indruk. Of je nu een fanatieke e-sporter bent of in je uppie een verhalende carrière wilt doorlopen, je krijgt talloze mogelijkheden om de game naar eigen smaak in te richten. Dat maakt van F1 2021 een veelzijdige titel. Eenmaal op het circuit is het nog altijd een oerdegelijke racegame, geschikt voor zowel controllers als (semi)professionele racestuurtjes.

Plus- en minpunten
  • Uitstekende representatie racesport, veel keuzevrijheid, subtiele grafische update voor Xbox Series en PlayStation 5
  • Kleine foutjes, Braking Point is weinig interessant

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error