F1 2020 mist de snelheid van SSD
Reviews

F1 2020 mist de snelheid van SSD

De timing van F1 2020 is waanzinnig: de jongste telg van Codemasters verschijnt daags na de chaotische seizoensopener in Oostenrijk. Maar wat heb je daaraan als je vervolgens alsnog veel moet wachten?

Laat er geen vergissing over bestaan: F1 2020 is een sterke racegame, met misschien wel de meest geraffineerde AI uit het genre. Het gevoel van snelheid is uitmuntend, de besturing responsief en wegligging consistent. Hoewel het zeker geen racesim is, zet Codemasters een mooie representatie van de sport neer. Zowel met controller als met professioneel racestuur merk je aan alles hoe complex ‘s werelds meest prestigieuze raceklasse nu eigenlijk is. Mens en machine komen hier op een prachtige manier samen.

©GMRimport

Alles wat je wilt

Codemasters zet daarnaast al jaren in op identiteit en verbondenheid. De ontwikkelaar hoopt dat iedere racer het gevoel krijgt dat het om hun racecarrière gaat. In F1 2019 maakte je bijvoorbeeld een eigen avatar aan die in de lagere F2-klasse begon en daar tegen twee rivalen streed, om vervolgens met z’n drietjes de overstap naar de Formule 1 te maken. Deze verhalende insteek moest de carrièremodus meer persoonlijkheid geven. De uitwerking viel uiteindelijk een beetje tegen, maar de insteek was leuk. Online kon je juist het uiterlijk van je bolide bepalen, om zo meer op te vallen tussen alle Red Bulls en McLarens. Het was een kleine aanpassing die toch z’n bijdrage heeft geleverd aan de populariteit van F1 als e-sport (naast het feit dat meerdere Formule 1-coureurs tijdens de coronacrisis in de game doken en hier

Watch on YouTube

over maakten).

F1 2020 gaat hierin nog een stapje verder. In de carrièremodus kun je nu je eigen team vormgeven, van naam en sponsoren tot teamgenoot en financiën. Dat is in eerste instantie best aardig. Het voelt (op z’n rpg’s) belangrijk om voorafgaand aan het seizoen voor een motorfabrikant te kiezen. Ga je voor de ietwat onbetrouwbare Renault-motor om wat geld uit te sparen voor een snellere teamgenoot, of kies je toch voor het onbetwiste Mercedes en bespaar je op andere investeringen?

Juist door de vele mogelijkheden en poeha laat F1 2020 de consoles zweten.

-

Daarna valt vooral op dat wezenlijke diepgang ontbreekt en is het snel terug bij af: research & development-punten opsparen om nieuwe onderdelen voor je bolide vrij te spelen en zo de top van het veld te bereiken. Tussendoor vraagt dezelfde reporter je dezelfde kansloze vragen en tettert je monteur dezelfde levenloze opmerkingen door je koptelefoon. In die zin voegt F1 2020 vooral een laagje toe aan F1 2016-2019, in plaats van kritisch te kijken naar het fundament van de serie en daar aanpassingen in door te voeren.

Waar F1 2020 wel degelijk een stap vooruit zet, is qua mogelijkheden om vrijwel alles naar wens aan te passen. Wil je starten met een volledig seizoen en merk je dat je niet van straatcircuits als Monaco en Singapore houdt? Dan start je het volgende seizoen gewoon met een verkorte kalender. Wil je juist beginnen in de Formule 2? Geen probleem. En vind je het leuk om af en toe met journalist Will Buxton om de tafel te zitten? Dan schuif je gewoon aan voor een interview. Sinds dit jaar kun je zelfs Olaf Mol als commentator inschakelen en voor het eerst sinds jaren weer in splitscreen racen. Veel kan, weinig moet –dat maakt F1 2020 vooral voor soloracers een interessante keuze.

©GMRimport

‘The engine feels good, much slower than before

Er is wel een enorme keerzijde. Juist door de vele mogelijkheden en poeha laat F1 2020 de consoles zweten. Eenmaal op het circuit merk je hier niet ontzettend veel van, maar tussen de bedrijven door zit je vaak minutenlang naar verschillende laadschermen te kijken. Het lijkt wel of Codemasters – met de nieuwe generatie consoles in het verschiet –

Watch on YouTube

is geweest voor de huidige technologie.

Dit doet afbreuk aan de kwaliteit van de game. Na een aantal raceweekenden heb je al snel geen zin meer om die tweede vrije training of dat korte event met klassieke bolides ten volste te benutten als je weet dat je daarvoor en daarna een paar minuten moet wachten. En waarom zou je nog voor een snelle online race van vijf rondes kiezen als je vervolgens weer het slome menu moet doorlopen?

Oftewel: F1 2020 zet vooral in op kwantiteit en spelopties, misschien wel juist omdat de serie qua race-ervaring al jarenlang standhoudt. Dat is logisch, maar het pakt niet op alle fronten even goed uit. Meer is niet altijd beter, zeker niet als de technologie van de consoles de snelheid van Formule 1 niet kan bijbenen.

F1 2020 verschijnt op 10 juli voor pc, PlayStation 4 en Xbox One. Voor deze review is de game op een PlayStation 4 Pro getest.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error