Review
F1 2017

F1 2017

Snelheid is niet alles

Geschreven door Sander Hölsgens op

Conclusie

  • F1 2017 zet in op een breed spectrum aan spelopties, maar legt het qua nuance en rijgedrag nog altijd net af bij concurrerende titels. Dit is met gemak de meest geslaagde en gelaagde Formule 1-titel sinds Grand Prix 4 uit 2002, zij het zonder potten te breken.
    Score: 80 Uitstekend
    • Carrièremodus, homage aan de afgelopen dertig jaar Formule 1
    • Niet de finesse die de top van het racegenre kenmerkt
F1 2017 rendeert bij een breedvoerige carrièremodus en de toevoeging van een dozijn aan klassieke bolides. Dat heeft z’n waarde, maar het zijn de consequenties van de 2017-regelementen die de interessantste speltechnische verandering bieden.

Ten opzichte van het afgelopen seizoen hebben de bolides bredere banden, vernuftigere vleugels, een iets hoger gewicht en bredere sidepods. Als gevolg zijn ze sneller, maar vooral de bizarre hoeveelheid downforce is noemenswaardig, ook met betrekking tot F1 2017. In vergelijking met z’n voorganger ervaar je de vergrote hoeveelheid grip in de bochten en is het zaak om je rijstijl daarop aan te passen. Hier zit ‘m gelijk de grootste uitdaging: ben je bekend met F1 2015 of 2016, dan kost het je een paar uur om je voeten en handen op de andere, vooral intensere rij-ervaring af te stemmen.

F1 2017

Carrièremodus en motorproblemen

Tevens is het hierdoor een stuk benarder om tegenstanders in te halen, juist omdat de wagens breder zijn en het aantal afgetekende inhaalpunten hieronder geleden heeft. Dit is uiteraard het gevolg van de nieuwe regelgeving, maar het is desondanks noemenswaardig dat de computergestuurde coureurs zich eveneens minder makkelijk gewonnen geven. Waar ze in afgelopen jaargangen de deur nog wagenwijd openlieten, vooral bij chicanes en hairpins, snijden ze je nu zonder pardon af, waardoor de offline races het uiterste van je vaardigheden vragen. Dit is fijn, maar de bijkomende voetnoot is dat de AI onderling maar weinig inhaalacties uitvoert: de eerste ronde lijkt de uitslag te bepalen.

Dat wil zeggen, als je de vele potentiële technische problemen buiten beschouwen laat. In F1 2016 werden ook wel een coureur of twee geteisterd door motorische problemen, maar vooral in de carrièremodus vallen ze bij de bosjes uit. Het lijkt er, ook als je andermans vorderingen erop naslaat, vooral op dat ene Sebastian Vettel het eerste seizoen een handjevol keer uitvalt, zijn titelkansen verslindende.

Ook is dit de eerste Codemasters-game waarin je zelf daadwerkelijk het risico loopt dat de boel stuk gaat: behalve een rpg-tech tree om je bolide sneller en lichter te maken, is het ook zaak om de verschillende onderdelen van je motor te vervangen en verdiende punten in de betrouwbaarheid van de vele technische details te steken. Dergelijke verbeterpunten maken de carrièremodus van een dusdanig kaliber dat ‘ie, in tegenstelling tot diens voorgangers, wel het langdurige spelen waard is. Het levert tevens gave fictieve loopbanen op, waarvan die van Aarava en Tiametmarduk wellicht het aardigste zijn om naast je eigen voortgang te volgen.

F1 2017

McLarens uit de jaren ’90 scoren wel punten

De toevoeging van een twaalftal klassieke bolides, waaronder de McLaren MP4/6, de Williams FW18 en de Ferrari F2002, springt wellicht het meest in het oog en voegt naast een homage aan de rijke F1-geschiedenis vooral andere rij-ervaringen toe. De McLarens uit 1988 en 1992 glibberen en glijden, waar de Red Bull RB6 uit 2010 een hoeveelheid grip biedt om u tegen te zeggen. Wel is het een selectie die behoorlijk voor de hand ligt: het zijn vooral de wagens van Hill, Mansell en Schumacher, met als voornaamste uitzondering de paar (fantastische) McLarens.

F1 2017 pakt in die zin vooral de achilleshiel van de serie aan: de diversiteit aan spelopties. Het biedt niet de geraffineerde rij-ervaring van een Assetto Corsa, Project Cars of zelfs Grand Prix 4, maar compenseert dat met een ijzersterke licentie, een degelijke carrièremodus en een hogere moeilijkheidsgraad. Toch verbloemt dit dat F1 2017 op andere vlakken ietwat ingetogen blijft: audiovisueel had het een mod voor F1 2016 kunnen zijn, dat op haar beurt behalve een fijnere lichtinval het uiterlijk van F1 2015 had. Technische fouten, zoals screen tearing op de PlayStation 4 en zwarte schermen op pc en Xbox One, hadden juist om deze reden voorkomen mogen worden.

F1 2017

F1 2017 is vanaf nu verkrijgbaar voor Xbox One, PlayStation 4 en pc.

Dit artikel delen:

Lees meer

Bandai Namco toont de overworld van Ni No Kuni 2 PUBG heeft meeste spelers tegelijkertijd op Steam
10

Reacties op: F1 2017

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • spreadthehate

    • 28 augustus 2017 11:16
    Enige wat ik nog steeds mis is het nieuwe geluid van de wagens. Ben je career modus aan het doen en dan mis ik echt het rauwe f1 geluid. Lekker classic wagen pakken 2004 Ferrari en dan klinkt dat toch ineens weer een heel stuk fijner allemaal :)

    Voor de rest een top spel! Alleen even flink moeten klooien om mijn g29 goed te krijgen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • lekkerbek312

    • 28 augustus 2017 11:39
    @spreadthehate

    Had je de settings van een website? Heb hetzelfde stuur, maar moet ook nog sleutelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • spreadthehate

    • 28 augustus 2017 11:58
    @lekkerbek312

    Ik speel zelf met een pc en daar heb ik in de Logitech software het sturen op 400 graden gezet, in de settings van het spel zelf steering saturation op 60. Hierna was het al een heel stuk beter. En ik heb de enhanced understeer uitgezet en track effects op 40.

    In forcefeedback het volgende aangepast van boven naar beneden.

    100
    40
    40
    40
    90

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • chemicalscum

    • 28 augustus 2017 14:11
    Wat ik me altijd afvraag bij een nieuwe F1 game: Hoe is het schademodel? Kun je met 200km/u in een betonnen muur crashen en dan nog eenvoudig de pitstraat halen, zoals tegenwoordig zo'n beetje in iedere race game?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • spreadthehate

    • 28 augustus 2017 15:21
    @chemicalscum

    Nope, zover ik nu heb gereden is het schademodel een heel stuk beter geworden vergeleken met 2016. Heb al meerdere malen gehad dat ik een band verlies tijdens een race of neus breekt compleet af. Wel kun je weer gebruik maken van een "flashback" knop aantal seconden terug in de tijd gaan. Ik persoonlijk start de race compleet opnieuw omdat het toch een beetje als cheaten voelt. Ook al rij ik in de laatste lap en het gaat mis.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Skjip

    • 28 augustus 2017 17:44
    @spreadthehate Die rewind functie in racegames zet ik altijd als eerste uit. Wat een onzin is dat toch…. en ja soms maak je een inschattingsfout en klap je 1 meter voor de finish in de muur of op een boom… tsja pech. Opnieuw of volgende race de schade proberen in te halen… maar rewind bah.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Baukereg

    • 28 augustus 2017 15:29
    Filerijden1. Ik doe alleen time trials dus haal de game ter zijner tijd in de sales.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Skjip

    • 28 augustus 2017 17:46
    @baukereg DiRT Rally iets voor jouw? Geen files, redelijk pittig en vooral time trials ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Baukereg

    • 28 augustus 2017 20:51
    @skjip Een slordige 288 uur op de teller. :D

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • jolanda

    • 29 augustus 2017 00:58
    lijkt teveel op zijn voorganger. Te duur voor mij. Jammer

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.