EyeToy Play: Astro Zoo | Gamer.nl

Terwijl het cameraatje op de PlayStation 3 voorzichtig zijn eerste stapjes zet met Eye of Judgement, is de EyeToy voor de PlayStation 2 nog lang niet uitgelopen. Hoewel het nu wel duidelijk is dat de camera vol met gebreken zit, omdat je wel een erg perfect belichte kamer moet hebben om het goed te spelen, blijft Sony er games voor uitbrengen. Deze keer is het de beurt aan Eyetoy Play: Astro Zoo.

Astro Zoo is onderdeel van het 100% Kids-label. Dit label staat op alle titels voor de PlayStation 2 waar kinderen vanaf drie jaar mee aan de slag mogen. Volgens het officiële persbericht zijn de games 'geweldloos, educatief en Nederlands gesproken', maar volgens mij zijn ze voornamelijk fun voor de kids. Zo heeft Buzz een eigen game met monsters, en kunnen de kinderen nu ook voor de EyeToy rondspringen.

Het flinterdunne verhaal in Astro Zoo gaat om een ruimtedierentuin waarin verschillende dieren door een helmpje op te doen zo in de ruimte kunnen leven. Het ruimtestation is in vier verschillende werelden onderverdeeld: een Poolkoepel, Groen Hart, Jungle-gondel en een Zeebel, waarin dieren op het ijs, in de wei, jungle en de zee vredig leven. Tenminste, totdat er een langs vliegende komeet de hele boel in de war gooit. De dieren zijn van slag, zitten gevangen in sluizen en computers, en moeten dus gered en gerustgesteld worden.

Dit doe je natuurlijk door allerlei minigames te spelen zoals we van EyeToy Play gewend zijn. Elk van de vier werelden heeft een vijftal spelletjes, waarbij reactie- en wappervermogen erg belangrijk zijn. De spelletjes zijn nooit echt moeilijk en stuk voor stuk geschikt voor kinderen. Rond je deze spelletjes met succes af, dan mag je het laatste spelletje van die wereld doen. Deze keer zijn het een tiental kleine opdrachtjes waarbij je snel moet denken. Een soort versimpelde WarioWare dus. De doorzetters krijgen vervolgens in de wereld nog een extraatje, want als je elk van de zes opdrachten met een perfecte score hebt afgerond, dan krijg je nog iets leuks achter de laatste deur.

Om het te verduidelijken nemen we de Poolkoepel als voorbeeld. Er zijn daar vijf spelletjes. Eerst moet je een ijsbeer die in een sluis zit te picknicken redden, want de deuren richting de ruimte gaan telkens open. Door de opengaande deuren snel dicht te gooien vliegen de vi en van de ijsbeer niet weg. Daarna moet je flipperen met een zeehond in een bal, waarbij je de flippers kunt slaan zodat de bal tegen ijsblokken botst. Vervolgens moet een ijsbeer gerustgesteld worden door met hem te dansen en moet je konijntjes uit ijsblokjes slaan door wild met je armen te wapperen. Na die tien korte opdrachtjes achter de zesde deur krijg je na perfecte scores bij alle opdrachten nog de kans om met een drumstel te spelen. Niet voor punten, maar gewoon voor de fun.

Al met al is EyeToy Play: Astro Zoo een aardige verzameling aan spelletjes die je alleen of met z'n tweeën kunt spelen. De cell-shaded grafische stijl is grappig en er wordt altijd goed uitgelegd wat er van je verwacht wordt. Hoewel het spel niets biedt wat we niet eerder gezien hebben, is het prima in orde en leuk voor de kids.