EyeToy: Kinetic Combat | Gamer.nl

Met al het Wii-geweldzou je bijna de EyeToy van Sony vergeten. Naast veel minigames en wat anderetitels als SpyToy en Antigrav, kwam er vorig jaar een heus fitne programma uitgetiteld EyeToy: Kinetic. In het vervolg gaan we aan de slag met de martial artsvechtkunsten. Dus pak je bidon en een handdoek, want we gaan flink zweten!

Net als Kinetic is Kinetic Combat een echt fitne programmadat zich totaal richt op het fitter maker van jou als gamer. Of je dan nog vaneen game kunt spreken is de vraag, maar het is met de EyeToy camera en erzitten spelletjes in, dus vooruit. Kinetic Combat biedt een trainprogramma van16 weken (!). Allereerst zul je wat vragen moeten beantwoorden over je lichaam(zoals lengte, gewicht), waarna je nog wordt gepolst over je martial artservaring. Vanuit die vragen wordt bepaald op welk level je zit en kun jebeginnen aan je eerste routine.

Het spel is onderverdeeld in verschillende zones, die bijelkaar het hele lichaam trainen. De Dragon zone is een soort introductie, de Tigerzone richt zich meer op kracht en uithoudingsvermogen, Mantis gaat oversnelheid en reactievermogen en Phoenix brengt al deze zones samen. In jetraining kun je elke paar dagen een routine van een uur doen, welke weeronderverdeeld is in warming-up, oefeningen en een cooling-down. In deoefeningen is het je taak om je trainer zo goed mogelijk na te doen. Je zietrechts in beeld je trainer en links in beeld jezelf met een silhouet van jetrainer. Doe je de oefeningen goed na, dan krijg je een goede score. Hettrainingsprogramma past zich vervolgens aan op jouw niveau.

Het spelelement keert na de oefeningen ook wel weer terug inspelletjes die je vaardigheden testen. Na een routine gebruik je namelijk alleswat je geleerd hebt in een spelletje, waarbij je tegen de juiste doelwittenmoet trappen of slaan, of waar je een eindbaas zoals een phoenix moet verslaandoor op tijd te duiken en op het juiste moment aan te vallen. Om na je routinenog te relaxen kun je er voor kiezen ma age- en ademhalingsoefeningen te doen.Om jezelf te ma eren moet je bijvoorbeeld lichaamsdeel voor lichaamsdeelzachtjes slaan. Ja, je staat compleet voor gek, maar het schijnt te helpen.

Wil je niet zo gebonden zijn aan de routine, dan kun je erook nog voor kiezen om gewoon zelf een eigen training samen te stellen in deFreestyle mode of kun je snel spelletjes spelen, ook in multiplayer, in deQuick play mode. Genoeg te doen in ieder geval.

EyeToy Kinetic Combat is heel mooi afgewerkt metprofe ionele introfilmpjes en drie instructeurs die je de fijne kneepjes vande oefeningen uitleggen. Ze blijven ook tijdens de oefeningen constantmotiveren en uitleg geven over de bewegingen. Grafisch ziet het er leuk uit,maar wat belangrijker is, is dat je EyeToy jou goed kan registreren. Bij detwee Kinetic-games wordt een groothoek lens geleverd zodat je cameraatje netwat meer kan registeren. Dit is ook wel nodig, want je zul best ruimte nodighebben om al die trappen en wilde bewegingen te maken.

Naast de ruimte moet de belichting ook nog eens perfectzijn. Elke beweging die je maakt tijdens de oefeningen wordt geregistreerd en ishet net weer wat te donker dan registreert de camera je bewegingen niet meer enzakt je score naar beneden. Dit is een algemeen punt van kritiek bij de EyeToyen vooral met deze donkere herfsttijd is het lastig een uur lang het goedelicht te hebben voor je oefeningen.

Dat gezegd is EyeToy: Kinetic Combat wel een van de beteregames voor de camera, omdat het de EyeToy op een bijzonder goede maniergebruikt. Niet zomaar minigames, maar echt een nuttige applicatie waar je nogfit van wordt ook. Nu heb ik niet een al te sterke conditie, maar na de eerstedag werd ik al wakker met een flinke dosis spierpijn. Het werkt dus echt. Almet al is Kinetic Combat is een ontzettend leuke manier om fitter te worden,maar het blijft een beetje aanpoten met die EyeToy.