Eye Toy Play: Sports | Gamer.nl

Drie jaar geledenkwam Sony met een bijzonder innovatief apparaatje op de markt. De EyeToy maakthet mogelijk om games volledig te besturen met je lichaam en dit kwam totuiting in meerdere spellen vol met minigames. Er zijn ook wel enkele ‘echte’games uitgekomen zoals SpyToy en EyeToy: Lemmings, maar de camera leent zichtoch het beste voor de minigames die in rijke aantallen aanwezig zijn op deEyeToy Play schijfjes. Voor de kerst is er nog een nieuw deel in die serieuitgekomen getiteld Sports.

De EyeToy was drie jaar terug best indrukwekkend enbijzonder leuk. Je kunt de PS2 controller wegleggen en alles besturen doorenkel je lichaam te bewegen. De kwaliteit van het beeld is niet zo goed en jestaat een beetje voor gek wanneer je voor een televisie druk aan het wapperenbent met je armen. Tegenwoordig zijn we niets anders gewend en staan we maar alte graag voor gek met Singstar, dansmatten en natuurlijk al wapperend met deNintendo Wii.

Toch is de EyeToy maar een bijzonder gebrekkig apparaatje.Vooral nu we ook met de Wii gespeeld hebben, weten we hoe het ook kan. Want watde EyeToy-camera registreert is werkelijk rampzalig. Het is al erg snel tedonker en daarnaast ziet het ding stilstaande dingen op de achtergrond ook nogwel eens uit zichzelf bewegen. Om ultiem te kunnen genieten van de EyeToy zulje in een witte kamer moeten staan met hele goede belichting, maar wie heeftdat nou? Het probleem met dit soort minigames is dan ook niet dat je hetverkeerd doet, maar dat je vaak faalt door slechte registratie van jebewegingen.

Van die minigames heeft EyeToy Play Sports er in ieder gevalwel genoeg. 101 om precies te zijn, en stuk voor stuk hebben ze te maken metsport. De een wat duidelijker dan de andere, maar toch. Je zult een rijk aantalaan activiteiten moeten uitvoeren, waarbij er druk gezwaaid moet worden. Vandartpijltjes gooien tot een autorace winnen, en van halters liften tot honkballen.Het is altijd de bedoeling dat je op een bepaalde manier met je armen zwaait enje moet, binnen de twintig of dertig seconden, de finish of een quotum zien tehalen.

Gelukkig krijg je vlak voor elk spelletje begint nog eenplaatje te zien met hoe je met je armen moet zwaaien, want in die korte tijdheb je echt geen tijd om dat ook nog uit te zoeken. Van zo’n klein plaatjewordt alleen niet altijd duidelijk wat er van je verwacht wordt en voordat jehet weet zijn de seconden alweer voorbij getikt. Het probleem met zoveelminigames is ook dat ze erg veel op elkaar lijken. Zo moet je vaak een doelwitraken, of dat nou met pijl en boog is of met dartpijltjes, dat maakt weiniguit. Met de autoraces zul je met je armen wijd moeten staan en heen en weerbewegen om te sturen, maar exact hetzelfde moet je doen met bijvoorbeeldeierenlopen.

Er zijn twee manieren om de minigames door te lopen.Allereerst kun je in een soort wedstrijd jezelf naar de overwinning werken,maar nieuw is het golfparcours. Hier staat elke slag voor een minigame en zulje dus moeten winnen om goed te slaan. Je loopt dan een aantal parcours af omuiteindelijk als winnaar uit de bus te komen. Let wel: je hebt maar een beperktaantal slagen per baan, dus je moet wel je best doen en de banen worden steedslanger.

EyeToy Play Sports is een flinke verzameling aan minigames. Hethele sportconcept is echter maar een smoesje om weer een EyeToy Play uit tebrengen, want Sports brengt op geen enkele manier vernieuwing in de serie. Hebje al de vorige delen in de Play serie, dan is er geen enkele reden om Sportsook nog in huis te halen. Heb je echter een EyeToy op de kop getikt en nog geengame, kun je de kans zeker wagen. Met 101 games heb je een rijk aantalspelletjes waar je met vrienden nog aardig wat uren plezier aan kunt hebben.