Evil Dead Regeneration | Gamer.nl

Evil Dead. Je haat de films of je vindt ze geweldig. De afgelopengames Hail to the King en Fistfull of Boomstick waren zeker geenhoogvliegers en deden de franchise weinig eer aan. THQ probeert hiermet de nieuwe hack&slash titel Evil Dead: Regeneration veranderingin te brengen. Opnieuw is Bruce Campbell als Ash van de partij en hijheeft er deze keer een maatje bijgekregen om hem bij te staan in destrijd. Zal Ash opnieuw het kwaad overwinnen? Lees het in de playtestvan de PC versie. Time to kick some undead a !

Evil Dead. Een serie films die zo goedkoop werd neergezet dat ze een cultstatus kregen, vergelijkbaar met Attack of the Killer Tomatoes.Na het opfri en van het geheugen met de gehele trilogie start ikRegeneration, het gebrek aan special effects van de films nog in hetachterhoofd. Mi chien had er een lichtje moeten gaan branden bij hetdoornemen van de aanbevolen specificaties; Pentium III 1.2GHz, 256MBRAM. Afijn, graphics maken nog geen gameplay dus aan de slag.

Je begint het spel als Ashley J. Williams, ingesproken door de acteurBruce Campbell. Campbell vertolkte ook de rol van ‘Ash’ in de films enzijn gelijkenis is zeer herkenbaar overgenomen. In de films heeft Ashzijn rechterhand moeten afzagen omdat hij geïnfecteerd bleek met ‘hetkwaad’. Als vervanging voor zijn hand gebruikt hij een kettingzaag ommenig zombie het (vergane?) leven mee zuur te maken.

Het zit Ash niet mee. Nadat hij in een blokhut wordt gevonden met eenaantal doden, wordt hij op verdenking van moord vastgezet. Wie geloofter immers een verhaal over ondoden. Zijn advocate blijkbaar wel en zijprobeert hem te helpen. Ondertu en heeft de kwaadaardige Dr. Reinhardhet boek van de doden gevonden: de Necronomicon. Met dit boek is hetkwaad op te roepen wat de ondoden laat herrijzen en poorten opent naarandere werelden. Aan Ash om het boeltje op te ruimen, de poorten tesluiten en tegelijkertijd zijn lieftallige advocate te redden.

Ash heeft aanvankelijk de beschikking over twee wapens: een pistool enzijn kettingzaag. Gaandeweg worden dit er meer, met als uitspringers deharpoen en de sidekick Sam. Jazeker, een sidekick als wapen: je kuntSam letterlijk richting tegenstanders kickenom ze uit de weg te ruimen. Met de harpoen is het gespuis dichterbij tetrekken, om ze daarna met de bekende shotgun vol te pompen. Met dekettingzaag en harpoen zijn leuke combinaties uit te voeren: rijg eentegenstander vast aan je zaagblad om hem daarna met de shotgun en een finishing movehet zwijgen op te leggen. Het spel zit vol met deze finishing moves:een verzwakte tegenstander met een spectaculaire actie afmaken,vergezeld van een immer flauwe opmerking. In het begin is het leuk zeallemaal eens te ontdekken. Later wordt het vervelend wanneer je zeallemaal gezien hebt en de kleine ingame cutscene van de genadeslagalleen maar onderbrekend werkt. Om de vaart in het spel te houden, isAsh voorzien van een ongelimiteerde hoeveelheid kogels. Sprayen tot jeer bij neervalt dus!

De rechtlijnige herhalende levels dienen voor 90% van de game als arenavoor nieuw slachtvoer. Heb je de huidige 50 vierkante meter zombievrijgemaakt, na het volgende poortje verschijnen er opnieuw zombies!Verra end! De korte speelduur maakt het spel er niet beter op: eenreplaywaarde is er nauwelijks. Tu en het slachten door zit voor devariatie een stukje platform, meestal speel je hierin Sam. Vermakelijkis wel de evil Ash: na genoeg slachtoffers kan Ash zich veranderen inzijn gelijke van de Dark Side. In deze vorm deelt hij dubbel zoveelschade uit.

Helder licht in de duisternis is het geluid: Sam wordt gespeeld doorTed Raimi, die ook aan alledrie de films meedeed. Bruce Campbell isduidelijk Bruce: liefhebbers kunnen genieten van schandalige one-linersen de legendarische ’groovy’ Ash die de strijd aangaat met zijn shotgun – de boomstick.

Ben je op zoek naar een onderhoudend third person actie avontuur, laatdeze game dan links liggen en vis bijvoorbeeld naar een Tomb Raider ofMax Payne in de budgetbak. Is Evil Dead humor helemaal je ding, tel daneen punt op bij het totaalcijfer en bedenk of de one-liners en enkelekorte extra’s zoals Bruce Campbell interviews het doorworstelen vandeze evil game waard zijn.