Everybody's Golf 2 | Gamer.nl

Als je me zou vragen welke games ik voor Sinterklaas op mijn verlanglijstje zet, zou een golfgame waarschijnlijk onder aan de lijst voor komen. Het is niet dat ik niet van golfgames houd, maar het is nou niet zo'n genre die ik één twee drie in de winkel zou kopen. Als zich echter de kans voordoet een virtueel potje golf te spelen, door middel van bijvoorbeeld een reviewversie van Everybody's Golf 2, dan ben ik daar wel weer voor in. Virtueel golfen heeft namelijk iets rustgevends.

Of je nu de kant opgaat van simulatie of arcade, het spelletje golf blijft in feite altijd gelijk. Zelfs in een game als Everybody's Golf 2 bestaat een green uit achttien holes en moet in zo min mogelijk slagen het einde worden bereikt. De manier waarop dit gebeurt mag mi chien wat simpeler zijn dan in een game uit de Tiger Woods-reeks, oog-handcoördinatie blijft ook in Everybody's Golf het belangrijkste middel om het balletje te krijgen waar je wilt.

De besturing lijkt in het begin mi chien simpel, maar je komt er al snel achter dat er meer diepte in zit dan aanvankelijk gedacht. Om de bal weg te slaan moet je op het juiste moment de X-knop indrukken terwijl een balkje zich heen en weer beweegt tu en nul en honded procent. Door dichter bij de honderd procent de knop in te drukken sla je de bal verder. Het balkje beweegt zich echter ook weer terug naar een kleine zone die waarbinnen je eveneens op de knop moet drukken. Mis je deze zone, dan zal je speler de slag verprutsen. Het concept van een oplopend balkje is natuurlijk niets nieuws. Toch maakt Everbody's Golf 2 het je zeker niet makkelijk. Zo kun je met de richtingstoetsen extra effect aan de bal geven. Ook zal rekening moeten worden gehouden met de windrichting, de snelheid en de glooiing van de golfbaan. Door een keuze te maken uit je clubs is het afstand van het schot te bepalen. Het is zelfs mogelijk extra ver te slaan met een Power Shot. Met verschillende camera's is het mogelijk om een goed overzicht te krijgen van de hole en de juiste plekken waar de bal heen kan worden geslagen. De besturing mag in het begin mi chien een beetje ingewikkeld lijken, maar je krijgt het al snel onder de knie. Het is bovendien wel prettig dat een arcadegame als Everybody's Golf 2 je voldoende opties geeft om het naar eigen inzicht te spelen. Het stelt je in staat je spel te ontwikkelen en zorgt ervoor dat de levensduur aanzienlijk wordt verlengd.

Twaalf golfbanen staan tot je beschikking in Everybody's Golf 2. Deze zijn echter niet meteen beschikbaar en moeten worden vrijgespeeld. Nieuwe banen zijn overigens niet het enige wat kan worden verdiend. Door in de aanwezige Challenge Mode verschillende toernooien te voltooien, zijn namelijk kaarten te verdienen met daarop een kledingstuk die één van je specialiteiten verhoogt. Deze upgrades worden ruwweg ingedeeld in controle, kracht en spin en kunnen na het voltooien van een toernooi worden uitgekozen. Extraatjes zoals kledingstukken kunnen tijdens het spelen ook worden gevonden op de green. Om de speelduur nog verder te verlengen is er ook het loyaliteit ysteem. Door vaker met één personage te spelen, zijn speciale, aan die persoon gekoppelde objecten te verdienen. Het hele systeem van het vrijspelen van voorwerpen, krachten, nieuwe banen en nieuwe personages is hetgeen Everybody's Golf 2 onderscheidt van andere golfgames. Naast de Challenge Mode is er nog de dubbelzinnig genaamde Stroke Play. Verwacht echter geen erotisch getinte zaken in deze mode (dat je daar nu weer aan moet denken, Peter – red.), want het enige wat je kunt doen is spelen op de green naar keuze. Verder is er nog de leuke minigame optie, waarin je hole-in-ones moet scoren. Dit is makkelijker dan het lijkt, want de holes liggen vaak in een kuil of worden vooraf gegaan door een geul. Het is aan jou de taak in de buurt te komen van de hole en zwaartekracht doet de rest.

Iemand die het eerste deel van de reeks voor de PSP heeft gespeeld, zal al hebben gemerkt dat Everybody's Golf 2 niet veel nieuws op tafel brengt. Toch heeft Sony een reden gezien om deze game uit te brengen. Het is namelijk de aanwezigheid van een online multiplayermode die voorkomt dat deze game geen bestaansrecht zou hebben. Op het moment van het schrijven van deze review is het online niet echt druk te noemen. Echter, de spelers die online zijn te vinden, zijn over het algemeen liefhebbers en spelen zelfs langdurige matches zoals de aanwezige toernooien met maximaal zestien spelers of de kortere één tegen één Match Play-potjes helemaal uit. Het is zelfs mogelijk om op zoek te gaan naar online se ies met alleen de parameters die je zelf bepaalt. Als je genoeg spelers weet te vinden om online tegen te golfen, is de online mode van Everybody's Golf 2 zeer compleet en onderhoudend.

Everybody's Golf 2 mag dan een zeer capabele golfgame zijn, er is wel wat aan te merken op een aantal aspecten van de game. Zo is de afwezigheid om tijdens een toernooi je progre ie te kunnen opslaan een groot gemis. Het voordeel van de PSP is dat je deze in stand by kunt zetten als je speelse ie onderweg wordt onderbroken, maar je zult uiteindelijk toch het totaal van achttien holes moeten voltooien om het spel te kunnen opslaan. Ook beginnen de gedragingen van de anime-personages snel op de zenuwen te werken. Vooral het irritante en zich herhalende commentaar van je caddie zorgt er al gauw voor dat je liever zijn of haar hoofd als bal gebruikt. Maar ja, dit is geen Outlaw Golf.

Grafisch is er weinig op de game aan te merken. De graphics doen mi chien een beetje simpel aan, maar hierdoor blijft het spel met al de aanwezige camerastandpunten lekker overzichtelijk. Ook de variatie in de omgevingen is uitstekend. De vele menu's en submenu's lijken in het begin een overdonderend, maar de kleurige graphics zorgen voor de nodige vrolijkheid en voorkomen dat je niet verdwaalt in al de opties die je kunt instellen.