Ever Oasis | Gamer.nl

Ever Oasis | Gamer.nl

Tal van grote ontwikkelaars van weleer zijn nog actief in de game-industrie, maar lang niet altijd is de ‘magie’ die hun games zo geweldig maakte behouden gebleven. Een uitzondering hierop is Ever Oasis, geproduceerd door Secret of Mana-bedenker Koichi Ishii. Hoewel Ever Oasis duidelijk wat beperkingen heeft door het zeven jaar oude platform waarop hij verschijnt, is het meer dan een prima game om de zomer mee door te komen.

In Ever Oasis heerst Chaos. Geen chaos door het drukke leven van de verschillende Seedlings die wonen in de kleurrijke oase, maar een mysterieuze kracht die al het leven in de woestijn omtovert tot kwade monsters. Dat zelfs de oase geen veilig plek meer is merk je al snel genoeg, wanneer de jonge Tethu aan het begin van de game uit zijn thuishaven wordt geworpen door Chaos en zijn dorp van vooraf aan moet opbouwen.

Media has no description

Animal Cro ing + Zelda Lite

Daar begint een tweedelige game, die het beste te omschrijvenvalt als een mengelmoes tu en Animal Cro ing en een luchtige Zelda. Als Tethu maak je namelijk kennis met voorbijgangers die komen uitrusten van hun reis door de woestijn, maar hopelijk blijven wonen om een eigen kraampje te openen. Deze winkels trekken vervolgens meer bezoekers die geld uitgeven, waardoor de oase zich langzaam uitbreidt tot een flink dorp. Tethu moet als ‘burgemeester’ er echter wel voor zorgen dat bezoekers ook daadwerkelijk blijven hangen door grondstoffen te zoeken, voedsel te halen of andere mi ies te voltooien in de omringende woestijngebieden.

Daar komt het actie-rpg-aspect van de game om de hoek kijken. Door kerkers te doorkruisen met twee teamleden, vijanden te verslaan en puzzels op te lo en, verzamelen spelers grondstoffen die uiteindelijk de populatie laten toenemen. Deze grondstoffen voorzien Tethu daarnaast van nieuwe wapens en uitrusting , via een schattig crafting-systeem in zijn huis. Het resultaat is een gameplayloop die verbazingwekkend verslavend is, maar tegelijk nergens in uitblinkt.

Media has no description

Groeien als een oase

De kracht van Ever Oasis is namelijk dat er altijd iets groeit of stijgt in level, waardoor je als speler nooit het gevoel krijgt tegen een muur te lopen. Neem de oase zelf bijvoorbeeld. Bij iedere mijlpaal qua inwoners wordt hij fysiek uitgebreid, waarna er meer plek komt voor kraampjes, Tethu een HP-boost krijgt en de omgeving zichtbaar groener wordt. Ook bij het terugkeren naar de oase worden alle verslagen vijanden omgezet naar XP voor het team, waarmee elk bezoek aanvoelt als een klein feestje.

Grondstoffen zoeken betekent echter ook dat je in de eerste uren van de game aan ieder individueel kraampje spullen moet brengen en gelijk je aandeel van de zuurverdiende regendruppels kan ophalen, uiteraard de valuta van de game. Het onderhouden van een steeds uitgebreidere tuin is hierbij ook een noodzaak, waardoor er aan het begin van de dag- en nachtcyclus van het spel een hoop te doen is. Gelukkig weet Ever Oasis steeds nét voordat het vervelend wordt nieuwe mogelijkheden te geven om proce en als kraampjes bevoorraden te automatiseren. In dat opzicht is het managen van de oase steeds prettiger om te doen en een goede motivatie om je team sterker te maken.

Media has no description

Wi elvallige combat

Het voordeel van een grote samenleving is dat Thetu veel keuze heeft in wie hij op zijn reis meeneemt. Vijanden als slang-haaien, scarabeeën en duivelse zandkonijnen zijn zwak tegen bepaalde wapens van de verschillende kla en bewoners. Ook heeft elk individu unieke voordelen, zoals extra bescherming tegen gif of meer HP voor het team. Omdat gevechten net iets meer concentratie vereisten dan op het eerste oog lijkt, is het kiezen van teamleden zeker geen onbelangrijke besli ing.

Tijdens gevechten kunnen spelers de controle nemen over een van de drie personages, die zoals de meeste actie-rpg’s een lichte en een zware aanval kunnen combineren. In de eerste instantie volgen teamleden trouw, maar door de matige AI vallen er bij vooral sterkere vijanden onnodig veel klappen in je eigen team. Personages die net als de speler een monster moeten vermijden gaan toch langdurig het gevecht aan en lijken niet te weten hoe ze moeten ontwijken. De eigenwijze camera zorgt er daarnaast voor dat gevechten in Ever Oasis van tijd tot tijd frustrerend zijn, maar over het algemeen speelt het lekker weg.

Media has no description

Fijne vrienden

In kerkers krijgen spelers ook te maken met een aantal leuke puzzels die wederom afhankelijk zijn van de samenstelling van een team. Elke bewoner van de oase heeft een eigen skill, die ingezet kan worden om nieuwe wegen te openen. Zo heeft de schorpioen-achtige Serkhan een hamer om rotsblokken te slopen en kan Tethu zelf hopen zand wegblazen om hendels of schatkisten te onthullen. het probleem is dat het onduidelijk is welke skills exact nodig zijn op bepaalde momenten, waardoor spelers regelmatig terug moeten reizen naar de oase om een ander team met andere krachten samen te stellen. Gelukkig is het wel mogelijk om op elk moment terug te reizen, waardoor dit wi elen tu en teamleden niet meer dan een kortstondige irritatie is.

In het begin van de game bieden kerkers weinig uitdaging, maar met name de latere bevatten een aantal slimme puzzels. Zo wordt er gespeeld met bruggen die op de juiste manier moeten worden gedraaid en moeten spelers een manier vinden om dichtbij vijanden die projectielen schieten te komen. Nergens wordt overigens het niveau gehaald van Nintendo’s geprezen adventuregame, maar als Zelda-lite is de game zeker intere ant genoeg.

Na alle eindbazen verslagen te hebben en het verhaal tot een goed einde te hebben gebracht kan Tethu nog vele uren steken in het uitbreiden van zijn dorp en alle optionele gebieden van de woestijn te ontdekken. Jammer is echter dat personages die de oase binnenlopen dusdanig weinig karakter bevatten, dat er na het hoofdverhaal weinig reden is om rond te blijven hangen. De personages van de game zijn wellicht zelfs het zwakste gedeelte van de game, omdat gedurende 20 tot 30 uur totaal geen band wordt opgebouwd met Tethu en zijn vrienden.

Ever Oasis is een hele fijne game voor op de handheld, die twee verschillende mechanieken uitstekend combineert. Alles wat spelers uit de kerkers vi en levert voordelen op voor de oase, en het uitbreiden van het kleurrijke dorpje geeft een doorlopend gevoel van progre ie. Deze verslavende cirkel maakt de matige AI en eigenwijze camera tot op zekere hoogte goed.

Ever Oasis is nu beschikbaar voor 3DS.