Escape Dead Island – Stripzombies komen tot leven | Gamer.nl

PC REVIEW - Als je gevraagd wordt om een Nederlandse gamedeveloper te noemen, zal je vermoedelijk Killzone-ontwikkelaar Guerrilla Games noemen. Toch zijn er inmiddels ook talloze andere, kleinere studios die fraaie (indie)games hebben uitgebracht. Zo brachten de afgelopen jaren ons onder andere Reus van Abbey Games, Awesomenauts van Ronimo Games en Luftrausers van Vlambeer. Met regelmaat komen er dus kwalitatief degelijke titel van Nederlandse bodem. Nieuw in dit rijtje is Amulware, dat debuteert met Roche Fusion.

Laat de naam je niet misleiden: Escape Dead Island past niet in het canon van de Dead Island-franchise. Dit third person survival-avonturenspel is gemaakt door een ontwikkelaar die nooit eerder aan Dead Island werkte. Uit het portfolio van het Zweedse Fatshark blijkt zelfs dat de ontwikkelaar vooral ervaring heeft opgegaan met andere genres: side-scrolling, puzzelen en dungeon crawling. En dat is te merken.

Cliff Calo

In Escape Dead Island kruip je in de huid van Cliff Calo, een jonge kerel die het wil gaan maken als journalist. Hij doet iets waar vele anderen hun neus voor ophalen: onderzoek naar een zombie-uitbraak op het eiland Narapela. Zoals een survival-game dat betaamt, wordt het Cliff niet makkelijk gemaakt op het door zombies geïnfesteerde eiland.

Escape Dead Island

Het is namelijk de vraag of Cliff en zijn twee vrienden de zichzelf reanimerende lijken van zich af kunnen houden. Plus, het gezelschap komt er achter dat zij en de freaks niet de enigen zijn op het eiland. Ondertu en beginnen er bij Cliff allerlei hallucinaties op te spelen. Heb je ervaring met zombie-games, dan weet je dat je gaandeweg meer zal leren over het eiland en hoe het zombievirus heeft kunnen ontstaan. Alles heeft een reden, het is alleen de vraag of je het geduld hebt om op de conclusie te wachten.

Geen walkers, maar renners

De ondoden in deze game zijn geen ‘walkers’, maar renners. In eerste instantie staan ze stil, maar binnen luttele seconden sprinten ze op je af. Je moet dus snel bedenken hoe je op dat moment gaat reageren. Schieten kan, maar de kogels liggen op het eiland niet voor het oprapen. Als een zombie je nog niet in de smiezen heeft, kun je op hem afsluipen en een spies in zijn hoofd ja en. Of je kiest ervoor met je katana rond te zwaaien terwijl de zombies zich om je heen verzamelen.

De strijd tegen zombies vraagt dus om een snel reactievermogen, maar dat levert relatief weinig stre op omdat de health-meter enorm snel bijgevuld is. Als je doodgaat, is er dankzij de overdaad aan savepoints zelden een man overboord. Doodgaan gebeurt overigens regelmatig, want de zombies storten zich in groten getale op Cliff en zijn vrienden. Gelukkig weet het hoofdpersonage zulke situaties regelmatig te relativeren door enkele foute oneliners de wereld in te slingeren.

Escape Dead Island

Graaien naar ingewanden

Wat vooral indruk maakt, is de manier waarop de game wordt ingeleid. Je begint niet als Calo, maar als Kilo 2, iemand die binnen de faciliteit waar de uitbraak zou zijn begonnen speurt naar een mol. Grijze ruimte na grijze ruimte volgt, met her en der wat tot ‘leven’ komende ondoden. Die grauwheid is in eerste instantie weinig enerverend, maar ze maakt de overgang naar het kleurrijke eiland Calo juist extra aantrekkelijk.

Sowieso staat de cel shaded-stijl garant voor prachtige, bijna schilderachtige vergezichten. Daarnaast komen er voortdurend stripboek-esque woorden in beeld om die stijl door te voeren. Je zou verwachten dat het comic-stijltje de game aanzienlijk minder serieus maakt, maar de schrik zit er af en toe toch echt in wanneer een zombie in volle vaart naar je toe sprint, graaiend naar je ingewanden.

Gelukkig helpt de eenvoudige besturing op zulke verhitte momenten bij het maken van de juiste besli ing. Hoewel dat een voordeel lijkt, is het juist een teleurstelling dat er zo weinig mogelijk is met de wapens die je krijgt. Calo creëert zelf gekke wapens, maar dat staat allerminst garant voor een uitgebreid vecht tsteem. Hoewel je je zwaard en je gun prettig kunt afwi elen in een gevecht, sluipt de repetitiviteit er al snel in.

Escape Dead Island

Diepgang ontbreekt

Escape Dead Island mag dan gedeeltelijk dezelfde naam hebben als de populaire zombie-survival-game, het spel mist de diepgang en kwaliteit van zijn grote broer. Niet alleen qua combat, maar ook qua content. In 12 uur ben je door de verhaallijn heen en de game biedt weinig om je langer te vermaken dan dat. Al dat simplisme wordt enigszins verdoezeld door de mooie graphics, de geinige opmerkingen en de bij vlagen toffe verhaalvertelling, maar dat neemt niet weg dat Escape Dead Island had gebaat bij (veel) meer keuzevrijheid en diepgang.

Escape Dead Island is nu beschikbaar op pc, Xbox 360 en PlayStation 3. Voor deze recensie heeft Gamer.nl de Xbox 360-versie getest.