Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Review
Enter the Gungeon

Enter the Gungeon

De kogel door de kerker

Geschreven door Thijs Barnhard op

Conclusie

  • De hel van kogels die op je wacht wanneer je de Gungeon binnenstapt zorgt ervoor dat je blijft terugkeren naar deze levensgevaarlijke plek. Met een enorm scala aan wapens, fijne vuurgevechten en een constant veranderende plattegrond is Enter the Gungeon een uitstekend uitstapje voor wapenliefhebbers en spelers die wel tegen een uitdaging kunnen. De basis van Enter the Gungeon is subliem met veel afwisseling en oog voor detail, maar dat al die mooie elementen niet helemaal met elkaar in balans staan is een misser die met een toekomstige patch hopelijk verholpen kan worden.
    Score: 85 Uitstekend
    • John Wu-achtig schietspektakel, goede wisselwerking tussen extreem moeilijk en extreem belonend
    • Items en wapens voelen (nog) niet helemaal gebalanceerd

Wapenfetisjisten en schutters met een moeilijk verleden komen vroeg of laat allemaal uit bij de Gungeon. Deze telkens transformerende kerker is gevuld met de meest exotische wapens, verdraaide vijanden en schatten van onschatbare waarde. Het kroonstuk: een wapen dat volgens de verhalen het verleden kan doden. Voor dit wapen hebben talloze gelukszoekers hun leven gegeven. Nu betreed jij, als één van de vier nieuwste pistoolhelden, de Gungeon om ‘m voor eens en altijd te claimen.

Enter the Gungeon past met zijn willekeurig samengestelde vierdiepingen van een steeds gevaarlijker wordende kerker prima in het straatje van games zoals Spelunky, Rogue Legacy en The Binding of Isaac. Van die laatste heeft Enter the Gungeon misschien nog wel het meeste weg. De manier waarop je iedere kamer van een verdieping verkent door alle vijanden te verslaan komt overeen, maar ook het bovenaanzicht is een duidelijke inspiratiebron geweest.

Enter the Gungeon

Rennen & rollen

Waarin Enter the Gungeon zich weet te onderscheiden is de pure twin-stick-shooter-besturing. Dat wil zeggen dat de linkerstick gebruikt wordt om je personage te bewegen en de rechter dient om te richten. Cruciaal bij ieder vuurgevecht in Enter the Gungeon is de ‘dodgeroll’, een speciale duikbeweging waar ieder van de speelbare personages over beschikt. Met behulp van deze actie zijn vijandelijke kogels te ontwijken, maar is zelf terugschieten even niet mogelijk.

Dat klinkt misschien niet als een zware afweging, maar Enter the Gungeon kent weinig genade voor spelers die hun vinger niet constant op de trekker hebben. De hel van kogels die gebruikelijke vijanden, maar met name de gigantische eindbazen afvuren vraagt om precisie, juist getimede duikrollen en scherpe reflexen. De game voelt bij vlagen overweldigend, maar wanneer je dappere strijder het loodje legt is het eigenlijk altijd je eigen schuld en nooit die van de game die zich keurig aan zijn eigen regels houdt. Eindelijk een lastige eindbaas verslaan of net een fantastisch wapen vinden voelen daardoor juist als zo’n enorme beloning.

Enter the Gungeon
Enter the Gungeon
Enter the Gungeon

Ammonomicon

Enter the Gungeon heeft daarmee misschien wel de belangrijkste elementen van een goede roguelite onder de knie. De schietgameplay is vanaf de eerste verdieping al leuk maar wordt alleen maar leuker naarmate je meer wapens vindt, en doodgaan is een cruciaal onderdeel van de game. Echt beter worden, weten welke wapens en items wanneer het beste in zijn te zetten en de aanvalspatronen van de vijanden leren kennen zijn daarbij cruciaal.

Het spel weet bij die robuuste fundering een minstens zo sterke wereld neer te zetten. De meer dan honderden verschillende wapens en items die te vinden zijn in de Gungeon zijn veelal knipogen naar andere games of films zonder dat ze als makkelijke verwijzingen aanvoelen. Nog beter zijn de kleurrijke vijanden die geheel in de stijl van de Gungeon koddige met machinegeweren bewapende kogels zijn. Bij iedere nieuw ontdekte soort is het verleidelijk om in het in-game naslagwerk de Ammonomicon de beschrijving van deze tegenstanders op te zoeken. Deze geestige en gedetailleerde stukjes staan symbool voor de rest van het detail dat in Enter the Gungeon is te vinden. Van de boeken in de bibliotheek die in de rondte vliegen zodra een vuurgevecht losbreekt of het steeds uitgebreider wordende kamp van de avonturiers bij de ingang van de Gungeon – de stijl van Enter the Gungeon is tot in de pixel perfect.

Enter the Gungeon

Schot in de roos, maar uit balans

Het spel heeft daarnaast op het gebied van gameplay een aantal stijlvolle elementen. De veelal gedekte tafels die in vrijwel iedere ruimte te vinden zijn kunnen bijvoorbeeld omver gegooid worden voor dekking. Het geeft de gevechten net wat meer dynamiek wanneer je voor een heftig vijandelijk salvo achter een tafelblad weg kan duiken. Een andere manier om de rondvliegende kogels te ontwijken is het lossen van een losse flodder die meteen in één schot de ruimte vrij maakt van projectielen. Het zijn kleine onderdelen die naast de winkeltjes, speciale schatkisten en geheimzinnige ruimtes het keer op keer verkennen van de nieuw samengestelde kerker interessant houden. Ook de mogelijkheid om te teleporteren van de ene naar de andere kant van een verkende verdieping is een schot in de roos.

Hoewel Enter the Gungeon zijn zaakjes op het eerste gezicht helemaal op orde heeft beginnen een aantal delen van de game na wat mislukte rondes toch wat te schuren. Telkens de eerste verdieping doorlopen met enkel een startwapen begint na een tijdje wat te vervelen en de game springt zo zuinig om met het uitdelen van sleutels en geld dat kisten of gesloten deuren openen soms niet eens een optie is. Wanneer je eenmaal een wapen of een item krijgt heeft dat ook niet altijd het gewenste effect. Veel wapens voelen ronduit zwak en sommige items met een passief effect voegen nauwelijks wat toe. De game voelt op dat gebied uit balans, waardoor een deel van zijn glans net iets te snel verloren gaat. Een patch zou voldoende moeten zijn om dit probleem op te lossen. The Gungeon mag best wreed zijn, maar in de praktijk is ie nu net te gierig om van iedere run iets leuks te maken.

Voor deze recensie is Enter the Gungeon gespeeld op PlayStation 4. Voor pc en Mac is het spel onder andere verkrijgbaar via Steam voor 14,99 euro.

Dit artikel delen:

Lees meer

Nieuws van de week: Verzendingen Oculus Rift pre-orders vertraagd Forza Motorsport 6-spelers krijgen gratis Fallout 4-auto
10

Reacties op: Enter the Gungeon

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Jurry1984

    • 1 jaar geleden
    Dit lijkt mij dus echt een gave game, maar ik ga het niet spelen vanwege een gebrek aan online mp. Ik snap niet dat ze zo'n kans laten schieten. Dit is ook de reden waarom ik Nuclear Throne heb laten schieten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • multynoob

    • 1 jaar geleden
    @Jurry1984 Hmmm laat je daarvoor echt een game schieten? Niet elk spel hoeft een online MP te zijn toch? Het spel kost 15 euro, als je er dan 10 uur plezier van hebt is het toch goed?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Jurry1984

    • 1 jaar geleden
    @multynoob Dat klopt, maar dit genre leent zich er juist zo mooi voor. Ik bedoel, heb voldoende dark souls, binding of isaac e.d gespeeld om het genre ook alleen te kunnen waarderen. Maar desalniettemin mis ik dan een coop mp om het langer leuk te vinden. (Dit was ook bij dark souls en isaac het geval!)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    GoRightAhead

    • 1 jaar geleden
    @Jurry1984
    Ik vond de pvp bij dark souls heel tof. Maar ben het met je eens, ik had ook graag meer implementaties van mp gezien.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • multynoob

    • 1 jaar geleden
    @Jurry1984 Kan het niet met nvidea gameshare trouwens?

    Ja heerlijk spel dark souls. Heb nu vanaf dinsdag er 24 uur opzitten en van elk uur genoten. Ga alles solo doen, en al een aantal keer mezelf afgevraagd hoe ik het in mijn eentje voor elkaar ga krijgen. Des te groter de euforie erna! Heerlijk!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    The Chosen One

    • 1 jaar geleden
    @Jurry1984 Vind het vaker een pluspunt dan een minpunt bij zulke kleine titels. Liever meer focus op een goede SP titel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Baukereg

    • 1 jaar geleden
    Zodra ik mijn eerste Dark Souls 3 run af heb ga ik deze game proberen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Snoocky

    • 1 jaar geleden
    Waar blijft jullie review van Grim Dawn btw?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Baukereg

    • 1 jaar geleden
    Good call! Leuke game is dat.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    serphilith

    • 1 jaar geleden
    @Snoocky Kijk, dat is nog eens een leuke game! Titan Quest reincarnated!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.