Stel je voor: je zit wat televisie te kijken. Je zapt wat langs verschillende kanalen en valt midden in een film. Je hebt nauwelijks een idee waar het over gaat, maar toch moet je blijven kijken. Je wordt als het ware direct in het diepe gegooid zonder ook maar enige introductie. Dat is precies hoe ik me voelde toen ik Enemy Territory: Quake Wars startte. Ik werd zonder enige inleiding in het diepe gegooid, en dat was nog dieper dan ik verwachtte. Enemy Territory: Quake Wars is een bijna letterlijke overzetting van de PC-game die ondertussen alweer bijna een jaar oud is. Het principe is onveranderd: in het Quake-universum nemen twee teams van acht personen het tegen elkaar op. In elk level zijn er een aantal doelen die bereikt moeten worden. Het aanvallende team moet bijvoorbeeld achtereenvolgens een laser vernietigen, een voertuig escorteren en dan een computer hacken. Het verdedigende team moet dit koste wat kost verkomen. Een redelijk simpel principe, dat in de praktijk echter voor behoorlijk tactische gameplay kan zorgen. Reden hiervoor is dat er ook nog eens verschillende klassen zijn, elk met hun eigen voor- en nadelen. Zo is er de standaard soldaat die goed overweg kan met een machinegeweer, een shotgun of een raketwerper. Daarnaast zijn er klassen als de engineer, field ops, medic en covert ops. De field ops kan bombardementen oproepen, munitie voor zijn maatjes neerleggen en stationaire wapens plaatsen. De medic kan mensen helen en de covert ops kan zich verkleden als iemand van de tegenstanders. Daarnaast zijn er twee kampen waaruit gekozen kan worden: de menselijke GDI en de buitenaardse Strogg. Niet elke klasse kan elk doel tot een goed einde brengen. Gelukkig geeft het spel netjes aan welke klasse het huidige doel kan volbrengen, maar wil je echt je team complementeren, dan vergt het behoorlijk wat inzicht om de juiste klasse te kiezen.   De consoleversies van Quake Wars hebben per level iets minder doelen dan hun PC-tegehanger. Deze kende nog een aantal optionele secundaire doelstellingen die op de Xbox 360 en PlayStation 3 niet aanwezig zijn. Dit zorgt ervoor dat de teams zich volledig op de écht belangrijke doelen kunnen richten. Dit brengt ons wel meteen op één van de nadelen van het spel. De enige modus die het spel kent is die met de doelstellingen. Er zit geen deathmatch of andere modus in het spel. Dit, samen met een beperkt aantal levels, zorgt ervoor dat Enemy Territory: Quake Wars niet bijzonder veel variatie biedt en daardoor bij minder misschien in de smaak zal vallen. Aan de andere kant zorgt dit ervoor dat Splash Damage, de ontwikkelaar van het spel, zich volledig heeft kunnen richten op het uitbalanceren van deze modus. Dit zorgt ervoor dat de levels zeer goed in balans zijn en geen enkel team ooit echt een groot voordeel kan halen uit een slecht bedachte kaart. Het komt simpelweg aan op goed tactisch spel. Voor wie Quake Wars in zijn eentje wil spelen is er een campagne voorzien bestaande uit een aantal botmatches op de verschillende kaarten die ook in het multiplayergedeelte aan bod komen. De bots zijn van hoge kwaliteit, maar de campagne blijft toch voelen als een veredelde trailer voor het echte werk: de online multiplayer.Zelfs met bots zijn de eerste paar uurtjes van deze game echter behoorlijk pittig. Een flinke leercurve, geen introductie en direct keiharde actie. Persoonlijk heb ik het nooit zo op tutorials, op een enkele uitzondering na. De meeste games willen je dingen leren die óf enorm logisch zijn óf die je in elke game de afgelopen tien jaar ook al hebt gedaan. Enemy Territory: Quake Wars was voor mij dan ook het eerste spel waarin ik een tutorial nodig had. Wat schetste echter mijn verbazing: er zit geen tutorial in. Vreemd genoeg is dit alleen in de PlayStation 3-versie het geval. De Xbox 360 heeft gewoon een tutorial die je de kneepjes van het vak luid en duidelijk uitlegt. Het afwezig zijn van een introductie tot het spel zorgt ervoor dat Quake Wars een nog hogere instapdrempel krijgt. Het spel kent veel klassen met elk hun eigen finesses die behoorlijk wat tijd vragen om te ontdekken en een tutorial zou hierbij wat hulp kunnen bieden. Veel mensen zullen nu, omdat ze simpelweg zonder ook maar enige inleiding in het spel gedropt worden, na korte tijd alweer afhaken omdat ze geen idee hebben wat er allemaal om hun heen gebeurt. Ik had namelijk precies hetzelfde toen ik de eerste paar keer Quake Wars speelde. Hoe meer ik het spel echter speelde, hoe beter ik werd met bepaalde klassen en hoe leuker het spel werd. Doorzettingsvermogen is hier het sleutelwoord. Ga niet te gauw bij de pakken neer zetten en blijf het spel gewoon spelen. De besturing vraagt enige gewenning, vooral op de PlayStation 3 met zijn onhandige triggers, maar na enige tijd sjees je met een belachelijk hoge loopsnelheiddoor de levels. De voertuigen in de game blijven echter nogal onhandig, waarbij vooral de vliegtuigen een negatieve uitschieter zijn. De jeeps en quads zouden er daarnaast voor moeten zorgen dat je sneller door de behoorlijk grote levels moet komen, maar eigenlijk gaat lopen bijna net zo hard. Het blijft echter een kwestie van doorzetten bij dit spel. Zodra je echter door die harde buitenkant heen bent kom je erachter dat de kern van Quake Wars echt niet zo slecht en ingewikkeld is als dat hij op het eerste moment lijkt. Helaas is het zo dat die mooie kern toch nog een beetje verpest wordt door een aantal technische zaken. Ten eerste is het verschrikkelijk jammer dat het vinden van een goed online gevecht nogal moeilijk is. Probleem is namelijk dat de meeste servers verschrikkelijk veel lag hebben waardoor het bijna onmogelijk wordt om op een normale manier te spelen. Daarnaast is Quake Wars grafisch gezien niet om over naar huis te schrijven. Het spel kent weinig detail, een saai kleurenspectrum en de personages bewegen houterig. Een laatste kritiekpunt op de graphics zijn de enorme vertragingen in de beeldverversing die soms plaatsvinden wanneer er veel gebeurt op het scherm. Dit, vooral in combinatie met de lag online, kan een leuk potje al gauw tot een ware hel maken. Enemy Territory: Quake Wars voor op de consoles is zeker niet zo goed als op de PC. Daarvoor is de gameplay in zijn geheel toch te veel gericht op PC's en de wensen van PC-gamers. Dat maakt Quake Wars echter niet meteen tot een slechte game. Zodra je flink wat uurtjes in het spel hebt gestoken kom je erachter dat de kern van de gameplay staat als een huis. De minpunten zijn echter te duidelijk aanwezig om hier te spreken van een echt goede game. Online is er lag, er zijn framedrops, de voertuigen lijken bijna overbodig en de graphics zijn saai en verouderd. Vind je echter een goede server, dan zul je erachter komen dat Enemy Territory: Quake Wars meer te bieden heeft. Wees echter bereid er flink wat uurtjes in te steken.Voetnoot: Screenshots uit zowel PC- als consoleversie