Enemy Territory: Quake Wars | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Stelje voor: je zit wat televisie te kijken. Je zapt wat langsverschillende kanalen en valt midden in een film. Je hebt nauwelijkseen idee waar het over gaat, maar toch moet je blijven kijken. Jewordt als het ware direct in het diepe gegooid zonder ook maar enigeintroductie. Dat is precies hoe ik me voelde toen ik Enemy Territory:Quake Wars startte. Ik werd zonder enige inleiding in het diepegegooid, en dat was nog dieper dan ik verwachtte.EnemyTerritory: Quake Wars is een bijna letterlijke overzetting van dePC-game die ondertu en alweer bijna een jaar oud is. Het principe isonveranderd: in het Quake-universum nemen twee teams van achtpersonen het tegen elkaar op. In elk level zijn er een aantal doelendie bereikt moeten worden. Het aanvallende team moet bijvoorbeeldachtereenvolgens een laser vernietigen, een voertuig escorteren endan een computer hacken. Het verdedigende team moet dit koste watkost verkomen. Een redelijk simpel principe, dat in de praktijkechter voor behoorlijk tactische gameplay kan zorgen. Redenhiervoor is dat er ook nog eens verschillende kla en zijn, elk methun eigen voor- en nadelen. Zo is er de standaard soldaat die goedoverweg kan met een machinegeweer, een shotgun of een raketwerper.Daarnaast zijn er kla en als de engineer, field ops,medic en covert ops. De field ops kan bombardementenoproepen, munitie voor zijn maatjes neerleggen en stationaire wapensplaatsen. De medic kan mensen helen en de covert ops kan zichverkleden als iemand van de tegenstanders. Daarnaast zijn er tweekampen waaruit gekozen kan worden: de menselijke GDI en debuitenaardse Strogg. Niet elke kla e kan elk doel tot een goed eindebrengen. Gelukkig geeft het spel netjes aan welke kla e het huidigedoel kan volbrengen, maar wil je echt je team complementeren, danvergt het behoorlijk wat inzicht om de juiste kla e te kiezen.   Deconsoleversies van Quake Wars hebben per level iets minder doelen danhun PC-tegehanger. Deze kende nog een aantal optionele secundairedoelstellingen die op de Xbox 360 en PlayStation 3 niet aanwezigzijn. Dit zorgt ervoor dat de teams zich volledig op de échtbelangrijke doelen kunnen richten. Dit brengt ons wel meteen op éénvan de nadelen van het spel. De enige modus die het spel kent is diemet de doelstellingen. Er zit geen deathmatch of andere modusin het spel. Dit, samen met een beperkt aantal levels, zorgt ervoordat Enemy Territory: Quake Wars niet bijzonder veel variatie biedt endaardoor bij minder mi chien in de smaak zal vallen.Aande andere kant zorgt dit ervoor dat Splash Damage, de ontwikkelaarvan het spel, zich volledig heeft kunnen richten op het uitbalancerenvan deze modus. Dit zorgt ervoor dat de levels zeer goed in balanszijn en geen enkel team ooit echt een groot voordeel kan halen uiteen slecht bedachte kaart. Het komt simpelweg aan op goed tactischspel. Voor wie Quake Wars in zijn eentje wil spelen is er eencampagne voorzien bestaande uit een aantal botmatches op deverschillende kaarten die ook in het multiplayergedeelte aan bodkomen. De bots zijn van hoge kwaliteit, maar de campagne blijft tochvoelen als een veredelde trailer voor het echte werk: de onlinemultiplayer.Zelfs met bots zijn de eerste paar uurtjes van deze game echter behoorlijk pittig. Een flinke leercurve, geen introductie en direct keiharde actie. Persoonlijk heb ik het nooit zo op tutorials, op een enkele uitzondering na. De meeste games willen je dingen leren die óf enorm logisch zijn óf die je in elke game de afgelopen tien jaar ook al hebt gedaan. Enemy Territory: Quake Wars was voor mij dan ook het eerste spel waarin ik een tutorial nodig had. Wat schetste echter mijn verbazing: er zit geen tutorial in. Vreemd genoeg is dit alleen in de PlayStation 3-versie het geval. De Xbox 360 heeft gewoon een tutorial die je de kneepjes van het vak luid en duidelijk uitlegt. Het afwezig zijn van een introductie tot het spel zorgt ervoor dat Quake Wars een nog hogere instapdrempel krijgt. Het spel kent veel kla en met elk hun eigen fine es die behoorlijk wat tijd vragen om te ontdekken en een tutorial zou hierbij wat hulp kunnen bieden. Veel mensen zullen nu, omdat ze simpelweg zonder ook maar enige inleiding in het spel gedropt worden, na korte tijd alweer afhaken omdat ze geen idee hebben wat er allemaal om hun heen gebeurt. Ik had namelijk precies hetzelfde toen ik de eerste paar keer Quake Wars speelde. Hoe meer ik het spel echter speelde, hoe beter ik werd met bepaalde kla en en hoe leuker het spel werd. Doorzettingsvermogen is hier het sleutelwoord. Ga niet te gauw bij de pakken neer zetten en blijf het spel gewoon spelen. De besturing vraagt enige gewenning, vooral op de PlayStation 3 met zijn onhandige triggers, maar na enige tijd sjees je met een belachelijk hoge loopsnelheiddoor de levels. De voertuigen in de game blijven echter nogal onhandig, waarbij vooral de vliegtuigen een negatieve uitschieter zijn. De jeeps en quads zouden er daarnaast voor moeten zorgen dat je sneller door de behoorlijk grote levels moet komen, maar eigenlijk gaat lopen bijna net zo hard. Het blijft echter een kwestie van doorzetten bij dit spel. Zodra je echter door die harde buitenkant heen bent kom je erachter dat de kern van Quake Wars echt niet zo slecht en ingewikkeld is als dat hij op het eerste moment lijkt. Helaas is het zo dat die mooie kern toch nog een beetje verpest wordt door een aantal technische zaken. Ten eerste is het verschrikkelijk jammer dat het vinden van een goed online gevecht nogal moeilijk is. Probleem is namelijk dat de meeste servers verschrikkelijk veel lag hebben waardoor het bijna onmogelijk wordt om op een normale manier te spelen. Daarnaast is Quake Wars grafisch gezien niet om over naar huis te schrijven. Het spel kent weinig detail, een saai kleurenspectrum en de personages bewegen houterig. Een laatste kritiekpunt op de graphics zijn de enorme vertragingen in de beeldverversing die soms plaatsvinden wanneer er veel gebeurt op het scherm. Dit, vooral in combinatie met de lag online, kan een leuk potje al gauw tot een ware hel maken. Enemy Territory: Quake Wars voor op de consoles is zeker niet zo goed als op de PC. Daarvoor is de gameplay in zijn geheel toch te veel gericht op PC's en de wensen van PC-gamers. Dat maakt Quake Wars echter niet meteen tot een slechte game. Zodra je flink wat uurtjes in het spel hebt gestoken kom je erachter dat de kern van de gameplay staat als een huis. De minpunten zijn echter te duidelijk aanwezig om hier te spreken van een echt goede game. Online is er lag, er zijn framedrops, de voertuigen lijken bijna overbodig en de graphics zijn saai en verouderd. Vind je echter een goede server, dan zul je erachter komen dat Enemy Territory: Quake Wars meer te bieden heeft. Wees echter bereid er flink wat uurtjes in te steken.Voetnoot: Screenshots uit zowel PC- als consoleversie
Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou