EndWar (PC) | Gamer.nl

Eind vorig jaar verscheen EndWar voor de console. Een goede game, maar ook zeker geen topper. We eindigden onze review (cijfer: 7) destijds met de zin: “Toch kunnen we EndWar zeker aanraden voor iedereen die geen PC in huis heeft, maar wel van een goede RTS-game houdt.” Maar, gaat deze zin ook op voor de gamer die wel een PC in huis heeft?

EndWar is de eerste RTS-game in het Tom Clancy-universum. En waar Tom Clancy-games het over het algemeen aardig doen in de andere genres (squad-based shooters bijvoorbeeld) is het RTS-gebied dus nog onbekend terrein voor de franchise. Het achtergrondverhaal is dat natuurlijk niet en gaat naar goede gewoonte over een dreigende wereldoorlog. Door een tekort aan olie nemen de spanningen in de wereld toe, wat er uiteindelijk toe leidt dat zowel Amerika, Rusland alsmede Europa zich bedreigd voelen en de wapens oppakken.  Het begin van EndWar speel je afwi elend met alle facties, waarna je er vervolgens eentje uitkiest om de rest van de mi ies mee te spelen. Tot zover weinig nieuws onder de zon.

Wat is er dan zo anders aan EndWar? In EndWar draait de gameplay voornamelijk om het bekende steen-papier-schaar-principe en het innemen van controlepunten. En hier komt dan eindelijk de aap uit de mouw, want je kunt in het spel besturen met enkel het gebruik van je stem. In feite heb je het toetsenbord alleen nodig voor de spatiebalk, omdat je hiermee de stembesturing activeert. Wat ook direct opvalt is de eenvoud waarmee de opdrachten geven kunnen worden. In de consoleversie was er niets mis met deze functie, maar in de PC-versie lijkt alles nog makkelijker te gaan. Zelfs met een zeer zachte stem (je moet wat als je vriendin al op bed ligt) luisteren de manschappen direct naar het gegeven bevel.

Je kunt je alleen afvragen of een stembesturing wel nodig is op de PC. Toppers zoals World in Conflict, Command & Conquer en Total War doen het allemaal zonder en dat werkt tot nu toe prima. Daarnaast is een muisklik nog altijd sneller dan een hele zin oplezen. Welke extra's brengt EndWar met zich mee om zich te onderscheiden van de rest als het hele stemgebeuren wegvalt? De mi ies werden immers gemaakt met in het achterhoofd het gebruik van een gamepad als primaire besturing. En omdat het daardoor allemaal wat overzichtelijker moest blijven, mist het spel naar PC-maatstaven behoorlijk wat diepgang. De actie speelt zich hoofdzakelijk rond de controlepunten af en de facties hebben nagenoeg identieke eenheden. Hierdoor is er weinig ruimte voor meerdere tactische oplo ingen en word je in feite gedwongen om een bepaalde handeling uit te voeren.

En dat is behoorlijk jammer, want na een paar potjes te hebben gespeeld met een muis en toetsenbord raak je toch een klein beetje enthousiast over de manier van besturen. Alle eenheden die zich in jouw directe omgeving bevinden, kun je eenvoudig met je muis besturen. De rest kun je ondertu en met je stem van hot naar her sturen. Hebben we eindelijk de perfecte besturing om zowel in je directe omgeving als op kaartniveau bevelen te geven, wordt er vervolgens nooit het maximale van je geëist qua tactiek en strategie. Met een beetje meer uitdaging en wat meer vijanden die zich niet allemaal rond de controlepunten ophouden, maar je bijvoorbeeld ook van meerdere kanten aanvallen, had de game meer spelplezier kunnen bieden. Nu blijft het gevoel overheersen dat er meer in had gezeten.

Met het uiterlijk van de game zit het dan wel weer snor. Het is een beetje appels met peren vergelijken, maar op de PC zien de beelden er veel strakker uit dan op de console. De textures ogen scherper, de kartelrandjes zijn verdwenen en de schaduwen worden veel beter verwerkt. Nogmaals, het is niet helemaal eerlijk om een PC-game met een consolegame te vergelijken, maar ook hier geldt hetzelfde als voor de stembesturing: het verschil is duidelijk merkbaar. Toch kan de besturing en het visuele uiterlijk de game niet redden van een lager cijfer. Op de PC kent het RTS-genre teveel toppers die gewoonweg beter zijn dan EndWar. En in een dappere poging om de game wat extra mee te geven, vergat Ubisoft om de game uitdagend genoeg te maken voor de 'verwende' PC-gamer.