Endless Ocean 2: Adventures of the Deep | Gamer.nl

Japanners hebben een vreemde relatie met de zee en al zijn inwoners. Als een van de weinige landen ter wereld jaagt het oosterse land nog volop op walvi en en hun geliefde sushi wordt bovendien gemaakt van de inmiddels met uitsterven bedreigde blauwvin tonijn. Het lijkt het land vaak niets te deren, waardoor het op forse internationale kritiek kan rekenen. De ironie van Endle Ocean 2 kan dan ook niemand ontgaan, want deze Japanse game is doordrenkt met de natuurvriendelijke boodschap om toch vooral het leven in de oceaan te behouden.

De Japanse ontwikkelaar Arika is niet onbekend met het maken van games die zich afspelen onder water. Naast het eerste deel in de Endle Ocean-serie kwam het bedrijf ook al met twee delen in de Everblue-serie. De basis van Endle Ocean 2 is vrij simpel: je bent een duiker die op verschillende plekken op de wereld het leven onder water verkent. Endle Ocean 2 is zelfs van een verhaaltje voorzien, waarin je op zoek gaat naar een grote schat van een lang verloren beschaving. Het mag niet deren dat dit verhaal nergens op slaat, want dit is niet waar de game daadwerkelijk om draait. Het is namelijk de oceaan die de show steelt.

In alle rust kun je in Endle Ocean verschillende zeeën en zelfs een rivier verkennen. Zo duik je niet alleen tu en de koraalriffen, maar kom je ook langs de ijszee en duik je in de amazonerivier. Daarbij moet je vaak dingen onderzoeken, zoals een gezonken ruïne of schip. De oceaan wordt van leven voorzien door een gigantisch scala aan vi en en ziet er voor een Wii-game werkelijk fenomenaal uit. Ergens is het wel jammer dat een game als deze niet is uitgebracht op een HD-console, maar dat ook de Wii grafisch sterke presentaties kan leveren, bewijst Endle Ocean 2 met verve.

Achterover gamen

Het spelen van Endle Ocean 2 is net echt duiken: rustgevend en kalmerend, maar bovenal een fascinerende ervaring. De rust die heerst in de oceaan wordt perfect overgebracht en dankzij de simpele maar doeltreffende besturing zie je deze rust ook terug in de gameplay. Duiken doe je door met de Wiimote te wijzen in de richting waar je heen wilt. En hoewel je af en toe een boze haai moet ontwijken of deze door middel van een elektrisch apparaat moet afschrikken (geweld wordt in Endle Ocean 2 geschuwd), is de zee eigenlijk vooral een plek waar je zonder grote zorgen kunt ontspannen.

Endle Ocean 2 biedt echter meer dan enkel het verkennen van de zeebodem en het leven aldaar. Zo kun je ook op verschillende plekken aan land en beschik je over een tropisch eilandje waar je dolfijnen kunt trainen. Tevens kun je vanuit hier samen met een vriend online gaan duiken en elkaar op de hoogte houden door middel van Wiispeak. Tot slot krijg je naar verloop van tijd een aquarium ter beschikking dat gevuld kan worden met iedere vis die je tegen bent gekomen.

Japanse stijl

Hoe relaxend Endle Ocean 2 ook is, ontwikkelaar Arika heeft op een aantal punten wel wat ouderwetse gameplaymechanieken gebruikt, die soms wat kunnen ergeren. Dat komt vooral doordat er voor enkele traditionele Japanse gameplaystijlen is gekozen die niet altijd even logisch overkomen.

Zo zijn de menu's in Endle Ocean 2 verschrikkelijk log. Als je het apparaat wilt gebruiken om haaien af te schrikken of om schatten te zoeken, moet je eerst met behulp van de D-pad het goede apparaat selecteren en daarna nog richten. Gelukkig ligt het speltempo van Endle Ocean 2 laag, want anders zou iedere haai een vervelend en moeilijk obstakel betekenen. Ook is geen enkele stem van een voice-over voorzien, waardoor je gedwongen bent de teksten te lezen. Op audioniveau ontbreekt overigens ook consequente muziek, die in het eerste deel nog zo goed verzorgd was. Vaak is het in de oceaan stil, terwijl er tijdens de gesprekken vaak een Keltische zangeres doorheen krijst.

Het zijn allemaal geen dingen die de game breken, maar het leidt er wel toe dat de game soms wat ouderwets overkomt. Het druk maken om deze kleine onvolkomenheden zou echter de heerlijk ontspannen sfeer die Endle Ocean 2 creëert geen recht aan doen. De game is absoluut niet voor iedereen bedoeld, maar als je in plaats van al die actie in games gewoon eens een unieke omgeving wil verkennen vanuit je luie stoel, is het zeker geen slechte ervaring.