Enchanted Arms | Gamer.nl

Xbox en Xbox 360bezitters zijn tot nu toe altijd achtergebleven in het RPG-genre. Natuurlijkwaren er knallers als Knights of the Old Republic, Jade Empire en Oblivion,maar daarnaast bleef het akelig stil. Microsoft breekt die stilte met een helerits aan coole Japanse RPG’s om de Japanse markt voor zich te winnen. Voor hetzover is hebben we eerst nog Enchanted Arms van ontwikkelaar From Software(Otogi, Chronehounds). Een ding is alvast zeker, Enchanted Arms is de besteJapanse next-gen RPG ooit. Het is dan ook de enige.

Duizend jaar geleden was er een gigantische oorlog. Golems,door mens gecreëerde machines om vuile klusjes te doen, zorgden bijna voor deondergang van de wereld toen ze zich tegen de mensheid keerden. Door een nogonbekende reden zijn alle Golems gestopt met hun slachtingen en was de wereldweer veilig. Het spel begint duizend jaar later en daar maken we kennis metAtsuma, een leerling aan de Enchant University, een Hogwarts voor de wat ouderetovenaars. Hier krijgen jongeren les in de enige vorm van magie die wereld nogkent: enchanting. Atsuma is alleen een vreemde eend in de bijt, omdat hijvervloekt is met een bizarre rechterarm die hem bijzondere krachten geeft,zoals het breken van enchantments. Hierdoor valt hij volledig buiten de groepen heeft hij zijn heil gezocht bij de straathond Cota.

Gelukkig heeft hij ook nog een goede vriend op de school,Toya. Ze kennen elkaar al sinds ze kleine kinderen zijn en hun vriendschap isijzersterk. Toya is alleen ontzettend populair, iets waar Atsuma alleen maarvan kan dromen. Aan Toya hangt automatisch Makoto, de jongen die elke paar zinnenzo nodig kwijt moet dat hij verliefd is op Toya en een hekel heeft aan Atsuma.Opvallend is dat hij één van eerste echt open homoseksuele personages ooit isen dat heeft From Software direct in alle overdrevenheid aangepakt. Zo vecht hijmet een saxofoon in combinatie met zijn extreem hoge stem en maakt hijliefdeslunches voor Toya. Nadat het groepje naar een festival gaat om aan eensoort toernooi mee te doen, worden ze verrast door een aardbeving en van heteen op het andere moment keren de Golems zich wederom tegen de mensheid. Zouhet te maken kunnen hebben met Atsuma’s arm?

Enchanted Arms is een behoorlijk lineaire RPG. Je hebt nooitecht vrijheid om rond te lopen, omdat je een vast pad krijgt. Je kunt welzijweggetjes inslaan voor kisten en bijzondere vijanden, maar verwacht niet datje een eigen weg kunt kiezen. Het merendeel van het spel zul je van A naar Blopen, om ondertu en constant gevechten aan te gaan. Je wordt keurig ingeleidin het spel en van werkelijk alles kun je een uitleg krijgen over hoe hetwerkt. Later zul je bij elk nieuw ding, zoals een trap of een kist, ophelderingkrijgen hoe je het moet gebruiken. Niet zo’n probleem zou je denken, maar bijwerkelijk alles hoef je alleen maar de A-knop in te drukken. Iets wat er zelfsaltijd bijstaat, en dan nog vinden ze het nodig om dit elke keer maar weer viaeen lang gesprek uit te leggen.

Zoals eerder gezegd, is Enchanted Arms een turn-based RPG endaar horen de alom bekende lange gevechten bij waar elk personage op zijn beurteen actie uit kan voeren. De personages staan deze keer alleen niet op vastepunten, maar kunnen zich verplaatsen over een ‘grid’ van vier bij zes. Met degood guys aan de ene en de bad guys aan de andere kant, zul je nog enigszin trategisch moeten nadenken hoe je de verschillende personages gebruikt.Diegene die helpen met het in leven houden van de manschappen of goed zijn metafstandwapens, zet je natuurlijk achterin, maar je zult ook moeten opletten opwelke manier je vijand aanvalt en dat moeten meenemen je keuzes. De beidepartijen hebben wel een vast gebied in het gevecht waardoor de vrijheid beperktis, maar het is toch een welkome afwi eling om de gevechten wat boeiender temaken.

Het nadelige van het vechten op een grid is dat kleinegevechtjes direct ook langer duren. Enchanted Arms werkt ook, net als zoveleJapanse RPG’s, met random encounters. Gevechten kunnen overal en op elk momentbeginnen. Voor liefhebbers van het genre een gebruikelijke gebeurtenis, maarvoor anderen wellicht een bron van irritatie. Ben je het vechten zat, dan kun jehet gezelschap waarmee je reist ook automatisch laten vechten. Hierdoor blijftalleen weinig meer van het spel over.

Elke beurt kun je bewegen en daarnaast een item, skill ofEX-aanval doen. De verschillende aanvallen zijn vrij standaard. Je kunt metskills dichtbij en van een afstand aanvallen, je kunt met ‘support’ een vriendhelpen of een vijand vergiftigen en met cure-spells voorzie je de party weervan leven. De speciale EX-aanvallen kun je alleen doen wanneer de EX-balk volis en deze aanvallen zijn dan ook erg sterk. Ook voor speciale combinatieaanvallenzul je samen met een partymember een balk vol moeten hebben. Als dat gebeurt,doe je achter elkaar je aanval voor extra schade.

Er wordt ook gebruik gemaakt van een soort elementen. Elkevijand heeft een eigen element waar je strategisch gebruik van kunt maken. Alsje vijand vuur als element heeft, kun jij het beste met vuur aanvallen. Zo ookmet aarde tegen wind en licht tegen donker. Natuurlijk ben je zelf ook extrazwak voor aanvallen van het tegenovergestelde element. Daarnaast heb je nogHealth Points (HP) en Echantment Points (EP). De HP zijn wel duidelijk, maar deEP zijn nodig om speciale skills te gebruiken. De truc is dus om tijdens hetvechten je EP niet leeg te laten lopen, want anders kun je geen aanvallen meerdoen. Handig is dat beide balken na elk gevecht weer compleet bijgevuld worden.

Daar tegenover heb je weer Vitality Points, ook wel VP. Ineen gevecht geef je per beurt alle personages een opdracht welke daarna achterelkaar uitgevoerd worden. Win je in die eerste beurt direct het gevecht, dan verliesje geen VP, maar voor elke beurt meer gaat er één VP af. Wanneer een personagenog gewoon VP heeft, begint hij elk gevecht gewoon weer met volle HP en EP. Zoniet, dan moet die het met één HP en EP doen. De VP is weer bij te vullen bijspeciale punten die schaars over de wereld verspreid zijn. Vervolgens is er nogde SP, ook wel Skill Points. Met deze punten kun je met verschillendeparameters de kwaliteiten van je personages verbeteren en tevens nieuwe skillsleren. De skills kun je kopen bij speciale punten ter inwi eling van TB. Diepunten kun je ook gebruiken om wapens en Golems te maken en nieuwe items tekopen voor onderweg. Wees gerust, het klinkt allemaal een stuk ingewikkelderdan het daadwerkelijk is.

De Golems, waar alle ellende mee begonnen is, spelen ook quagameplay een belangrijke rol in het spel. Zo zul je er natuurlijk constanttegen vechten, het aloude verhaal van de machines tegen de mensen, maar kunnenze ook aan jouw zijde staan. Er zijn meer dan 100 verschillende Golems over dewereld verspreid en je kunt ze stuk voor stuk verzamelen. Dit gaat viaverspreide Lost Golems die je gewoon in hoekjes in de wereld ziet staan. Jekunt kiezen of je deze wil bevechten in een pittige strijd of niet. Win je, dankrijg je een belangrijk bestandsdeel van de Golem zodat je hem met nodige extramaterialen na kunt maken. Deze Golems kun je vervolgens in je party van vierzetten zodat je met hun kunt vechten. De Golems zijn er werkelijk in allerleisoorten en maten, van robuuste ridders tot kleine dienstmeisjes met gigantischemachinegeweren verstopt onder hun rokje en dat brengt de nodige variatie in degevechten.

Een erg praktisch punt is dat het spel je overal laat savenen nog fijner is dat wanneer je een gevecht verliest, je gewoon een ‘Retry’kunt doen om het weer opnieuw te proberen. Dus geen stukken die je maar over enover moet doen. Dit neemt niet weg dat het spel eentonig is. Want je doet nietveel meer dan lopen en vechten, wat zo nu en dan onderbroken wordt door eenslechte dialoog. Het zijn voornamelijk de Golems die de gevechten boeiendhouden.

Grafisch ziet Enchanted Arms er heel aardig uit. Deuitgestrekte gebieden zijn prachtig en het spel is een kleurrijk geheel. Degrootsheid van alles is indrukwekkend en mooi, maar neemt niet weg dat het opzich nergens bijzonder uitziet. Jammer genoeg is ook elk gebied leeg en dood. Voordeelvan dit alles is dat het heerlijk snel laadt. Het lijkt er wel op datFrom Software er voor heeft gezorgd de ontwikkeltijd zo kort mogelijk te houden.Zo zijn zelfs de gesprekken niet ingame, maar gebeurt alles via eentekstschermpje waarin twee personages tegen over elkaar staan.

Groot hekelpunt aan het spel zijn de stemmen en danvoornamelijk de dialogen. De stemmen kunnen erg vermoeiend zijn, maar het zijn dedialogen die de gesprekken ondragelijk maken. Gelukkig kun je snel via het menude stemmen naar het Japans zetten wat werkelijk een stuk beter klinkt. Je zult dannog wel dezelfde teksten moeten lezen, maar het is in ieder geval iets. Typischis wel dat de Golems ook al bij de Engelse stemmen Japans praten.

Enchanted Arms heeft mij prettig verrast. Het is een ergleuke RPG en met zo’n 50 uur aan gameplay ben je er ook wel even zoet mee. Erzit zelfs een online mode bij, waarmee je kleine gevechten kunt aangaan op XboxLive. Het stelt niet zoveel voor, maar toch een geinig extraatje. EnchantedArms is helaas nergens origineel, het doet niets bijzonders en ook nietsuitzonderlijk goed. From Software heeft gewoonweg een zeer degelijk productafgeleverd dat RPG-fans met een Xbox 360 zeker niet moeten laten liggen. Alwachtend op Blue Dragon en Lost Oddysey is Enchanted Arms een game die eenaankoop meer dan waard is.