Oorspronkelijk was de multiplayer kant van RTS games een ondergeschikt kindje. Het draaide tenslotte toch om de singleplayer ervaring die de eenzame general thuis beleefde. Met games zoals WarCraft II en StarCraft kwam daar verandering in en werd online oorlog voeren zeer populair. De strategiespellen van Blizzard lijken echter een uitzondering, want kijken we hoeveel mensen bijvoorbeeld Rise of Nations of Command & Conquer: Generals online spelen dan valt dat zwaar tegen. Het is voor RTS ontwikkelaars dan ook een uitdaging om een zo groot mogelijk publiek aan te spreken dat het spel ook online wil spelen. Stainless Steel Studios ging bij de ontwikkeling van Empires Dawn of the Modern World (Empires) zelfs alleen van de multiplayer kant uit. De singleplayer optie werd later ontwikkeld, want alles draaide om de meerspeler modes.

Hoe de basis van het spel werkt kun je lezen in de singleplayer review van Wolf.

Empires multiplayer bestaat uit twee opties, skirmish en LAN/Internet, waarbij skirmish, dat gewoon "Play random map" heet, eigenlijk onder de singleplayer opties valt, maar een mooie oefening biedt voor het echte online geweld. Zowel skirmish als multiplayer bieden de ruimte voor maximaal 8 spelers. Heb je geen Internet of online vrienden of kom je een speler tekort, dan kun je ook de kunstmatige intelligentie selecteren. De computer kent in Empires maarliefst 10 moeilijkheids niveaus, waarbij het niveau "Jester" voor armloze kinderen tot 2 jaar is en het niveau "Emperor" voor de echte RTS veteranen, die s'avonds voordat ze getooid in berenpyama het bed in stappen, nog even Veni Vidi Vici zeggen.

Voordat je kunt beginnen met een potje Empires moet je een aantal dingen instellen, zoals de eerste partij die een wonder bouwt en voor een bepaalde tijd kan verdedigen winnaar is. De deathmatch optie, waarbij elke partij meteen een gigantische berg aan resources krijgt of dat je voor de standaard "vernietig alles wat van de tegenstander is" optie gaat, maar dan zonder extra resources zoals met de deathmatch optie het geval is. Ook moet er een map gekozen worden, waarbij je de keuze uit veertien soorten hebt, die alleen uit land kunnen bestaan of goed gevuld met water zijn. Het eerste puntje wat in deze standaard settings opvalt is de populatie limiet. Deze kan namelijk op 80.000 gesteld worden. Nu loopt het allemaal wat stroever met zoveel eenheden op het scherm, de mogelijkheid dat het kan is al iets wat zeker gewaardeerd moet worden.

De echte grote verandering die Empires voor ons in petto heeft zijn de twee multiplayer types. Rick Goodman en Activision ontdekte tijdens hun gameronderzoek dat veel mensen liever rustig een basis bouwen en dan pas over legers en aanvallen willen nadenken. Er zijn echter ook gamers die liever meteen stevig van bil gaan en zodra ze iets hebben dat beweegt, dat naar de vijandelijke basis sturen. Om beide partijen te bevredigen kun je in Empires kiezen voor het "Action" of "Empire builder" type. Naast het verschil in naam zijn er ook andere verschillen, te weten:

Action

Er kunnen 20 burgers per verzamelplek grondstoffen verzamelen

Burgers verzamelen sneller grondstoffen

Voordelen en uitvindingen van een bepaalde tijd zijn goedkoper

Eenheden draaien en bewegen sneller

Empire Builder

Een verzamelplek bevat meer grondstoffen, maar kan door maximaal 6 burgers bewerkt worden

Twee technologieen voor de prijs van één

Voordelen en uitvindingen van een bepaalde tijd zijn duurder

Muren en torens zijn sterker. Torens zijn goedkoper en hebben een sterkere aanval

Heb je eenmaal een tijd gekozen (Empires kent 5 tijdperken) en een beschaving (Empires heeft er 7, hoewel ze niet alle zeven in elk tijdperk beschikbaar zijn) dan is het knokken geblazen.