Empire Earth 2 | Gamer.nl

De eerste Empire Earth verscheen in november 2001. Het spel was het geesteskind van Rick Goodman, die eerder had meegewerkt aan Age of Empires. Goodman wilde met Empire Earth een diepgaande game neerzetten, die de hele menselijke geschiedenis zou beslaan. Van holbewoner tot robots, ze waren allemaal van de partij. Het spel verkocht goed en kreeg in de vorm van "The Art of Conquest" een matige uitbreiding. We zijn inmiddels vier jaar verder en Empire Earth heeft in Empire Earth 2 een echte opvolger gevonden. Dit keer niet ontwikkeld door Stainle Steel Studios, maar door Mad Doc Software. Toch belooft ook deel 2 een episch avontuur te worden. Wij zochten het voor je uit.

De meeste RTS games richten zich op een bepaalde periode, waarin je met eenheden die kenmerkend voor die tijd waren, kunt spelen. Zoals de naam al doet vermoeden pakt Empire Earth het groot aan. Nu omvatte het eerste deel nog zo'n 500.000 jaar, dit is in het vervolg teruggebracht tot 10.000 jaar, wat niet wegneemt dat we uit 15 tijdperken en 14 beschavingen kunnen kiezen. Elk met eigen eenheden, eigenschappen, bonu en en voor- en nadelen. Het singleplayer gedeelte bestaat uit verschillende campagnes, het spelen van lo e scenario's, een skirmish mode en de "Turning Points" optie. Hierbij kun je vanuit beide kanten, verschillende historische gebeurteni en naspelen, zoals de slag om Normandie en de Koreaanse "Three Kingdoms". De hoofdmoot bestaat uit de singleplayer campagnes, waarin je de avonturen van de Duitsers, Koreanen en Amerikanen kunt beleven. Elke campagne is vrij lang en beslaat verschillende tijdsperiodes, zodat alle eenheden aan bod komen.

Empire Earth 2 is hierbij een leerzame ervaring, want het hele spel is doorspekt met historische feiten en verhalen en er is zelfs een heuse encyclopedie aanwezig. Het spelen van een potje Empire Earth 2 doet waarschijnlijk dan ook wonderen voor je examen geschiedenis.

Het eerste wat bij me opkwam toen ik Empire Earth 2 voor het eerst zag was dat er niet zoveel veranderd was. Grafisch ziet het er veel strakker en gedetailleerder uit. Pas na het spelen kwam ik erachter dat Empire Earth 2 veel dieper gaat dan het eerste deel. Nog steeds is het "steen - papier - ijzer" principe tijdens het vechten aanwezig, wat inhoudt dat bijvoorbeeld infanterie door cavalerie wordt verslagen, cavalerie door boogschutters en boogschutters door infanterie, zodat de cirkel weer rond is. Een probleem is dat je zes verschillende soorten eenheden hebt, waarbij elke eenheid weer door een andere wordt opgeheven. Het in elkaar zetten van een goed gebalanceerd leger vereist dan ook het nodige puzzelwerk en vaak het makkelijkste is, om gewoon van alles wat te bouwen. Naast de samenstelling van je leger kun je dit nu ook in verschillende formaties opstellen.

Een ander punt waar je rekening mee moet houden tijdens het vechten is het weer. Zo kan het regenen en stormen, wat trouwens grafisch schitterend wordt weergegeven, maar dit heeft ook een effect op je leger, dat langzamer of kwetsbaarder wordt. Naast het weer moet je bij het plannen van je campagne ook rekening met het seizoen houden. Een oorlog in de lente of zomer heeft meer succes dan een gevecht in de winter.

Mad Doc Software is bij het plannen van een veldslag nog een stap verder gegaan. Het is namelijk mogelijk om een "gedetailleerd" oorlogsplan te tekenen en dit naar je bondgenoten te sturen. Je kunt bijvoorbeeld punten op de map aangeven die aangevallen moeten worden, die je dan samen of alleen door je bondgenoot kan laten aanvallen. Op deze manier lijkt het alsof je tijdens de singleplayer met iemand anders aan het spelen bent.