In 1991 kwam Lemmings op de markt, een spel waarin je moest proberen kleine mannetjes van de ene naar de andere kant van het level te brengen. Op papier klinkt dat simpel, maar in werkelijkheid was het geen kinderspel om de groenharige rakkers heelhuids naar de overkant te laten wandelen. Een vergelijkbare ervaring krijg je tijdens het spelen van Elefunk, een gloednieuwe titel die via PlayStation Network te downloaden is en volledig draait rond olifanten.

Het klinkt misschien wat vreemd dat men ervoor gekozen heeft om net de olifant, een dier dat op het eerste gezicht over weinig charme beschikt, een hoofdrol te gunnen in dit spel. Eens je echter verneemt waarover Elefunk gaat begrijp je waarom de grijze mastodonten in het middelpunt van de belangstelling staan. Elefunk draait namelijk volledig rond het bouwen van bruggen waardoor olifanten veilig ravijnen, afgronden en gapende gaten te laten oversteken. Het interessante aan de zaak is dat de gemiddelde olifant makkelijk vier ton weegt en de bruggen die je maakt dus behoorlijk wat kilo's moeten kunnen dragen. Concreet is het de speler zijn taak om bestaande bruggen te versterken, of volledig nieuwe bouwwerken te ontwerpen waardoor de slurfbeesten veilig hun oversteek kunnen maken. Vergelijkbaar met spellen als Bridge Builder en Pontifex dus, maar dan met olifanten. Om je job als architect tot een goed einde te brengen heb je verschillende soorten materiaal ter beschikking gaande van steunbalken tot touwen. Het is aan jouw om uit te maken in welke situaties je het best welke materialen kunt gebruiken. Zo is het in sommige gevallen beter om een brug slechts gedeeltelijk te ondersteunen omdat de constructie anders te zwaar kan worden en het gevaar op instorting groter wordt. Het is trouwens niet mogelijk om simpelweg de volledige brug even te ondersteunen. Elk level stelt maar een bepaald aantal stukken materiaal ter beschikking waarmee je de klus moet zien te klaren. Inzicht kweken is dus de boodschap, al kan het wel even duren voordat je precies weet wat er moet gebeuren. Elefunk is namelijk geen simpel spel, om niet te zeggen verrassend pittig. Vooral tijdens de eerste levels zal het meer dan eens gebeuren dat je met de handen in het haar zit omdat je de functie van de materialen nog niet kent. Elke keer weer probeer je de brug op een andere manier te ondersteunen, om daarna door een druk op de knop de olifant(en) over de constructie te laten marcheren. Bereiken ze het einde, dan krijg je een voldaan gevoel. Zakken ze onderweg de dieperik in, zal er af en toe een scheldwoord door de kamer vliegen. Als je echter blijft doorbijten en telkens je bestaande strategie aanpast zul je merken dat elke puzzel te doen is. Mochten de olifanten elke brug na slechts vijf minuutjes puzzelen al kunnen oversteken, dan zou je na twee uurtjes het spel al aan de kant kunnen schuiven. De ontwikkelaar had met andere woorden best wat meer omgevingen en situaties in het spel mogen stoppen. Waarschijnlijk duiken er later nog nieuwe levels in de PlayStation Store op, maar dan is het nog de vraag wat voor prijs we hiervoor zullen moeten betalen. Gelukkig ben je vaak meer dan een half uur je brein aan het pijnigen voordat je precies weet hoe de vork in de steel zit. Hierdoor valt het gebrek aan puzzels niet zo hard op en haal je toch nog een degelijke speelduur uit Efelunk. Nadat je alle levels tot een goed einde hebt gebracht is er nog de mogelijkheid om diezelfde omgevingen binnen een bepaald tijdslimiet uit te spelen. Mocht je echter meer zin hebben om samen met een vriend te spelen, dan zorgt een soort Jenga-achtige minigame voor het nodige vermaak. In deze modus staan verschillende olifanten op een toren gemaakt van houten balkjes. Elke speler moet om de beurt een balkje verwijderen zonder dat de toren zijn evenwicht verliest en de beestjes naar beneden tuimelen. Na het in je eentje doorspelen van de puzzellevels is dit een aardige toevoeging waar zowel online als thuis op de bank nog wat extra uurtjes speelplezier uitgehaald kunnen worden. Audiovisueel is Elefunk geen absolute hoogvlieger. Zo hadden de animaties wat mooier kunnen zijn, maar je storen aan de manier waarop alles in beeld wordt gebracht gebeurt haast nooit. Het is dan ook spijtig dat wanneer er veel actie op het scherm te zien is (bijvoorbeeld wanneer een volledige constructie instort) de framerate naar beneden duikt. Het lijkt me sterk dat dit soort foutjes ontstaan doordat de PlayStation 3 over te weinig rekenkracht beschikt. We mogen echter gerust stellen dat er heel wat plezier gehaald kan worden uit deze titel, waardoor het lijstje aan kwalitatieve titels beschikbaar via PlayStation Network alweer wat langer wordt.