Elefunk (PSN) | Gamer.nl

In 1991 kwam Lemmings op de markt,een spel waarin je moest proberen kleine mannetjes van de ene naar deandere kant van het level te brengen. Op papier klinkt dat simpel,maar in werkelijkheid was het geen kinderspel om de groenharigerakkers heelhuids naar de overkant te laten wandelen. Eenvergelijkbare ervaring krijg je tijdens het spelen van Elefunk, eengloednieuwe titel die via PlayStation Network te downloaden is envolledig draait rond olifanten.

Het klinkt mi chien wat vreemd dat menervoor gekozen heeft om net de olifant, een dier dat op het eerstegezicht over weinig charme beschikt, een hoofdrol te gunnen in ditspel. Eens je echter verneemt waarover Elefunk gaat begrijp je waaromde grijze mastodonten in het middelpunt van de belangstelling staan.Elefunk draait namelijk volledig rond het bouwen van bruggen waardoorolifanten veilig ravijnen, afgronden en gapende gaten te latenoversteken. Het intere ante aan de zaak is dat de gemiddelde olifantmakkelijk vier ton weegt en de bruggen die je maakt dus behoorlijkwat kilo's moeten kunnen dragen. Concreet is het de speler zijn taak ombestaande bruggen te versterken, of volledig nieuwe bouwwerken teontwerpen waardoor de slurfbeesten veilig hun oversteek kunnen maken.Vergelijkbaar met spellen als Bridge Builder en Pontifex dus, maardan met olifanten. Om je job als architect tot een goed einde tebrengen heb je verschillende soorten materiaal ter beschikking gaandevan steunbalken tot touwen. Het is aan jouw om uit te maken in welkesituaties je het best welke materialen kunt gebruiken. Zo is het insommige gevallen beter om een brug slechts gedeeltelijk teondersteunen omdat de constructie anders te zwaar kan worden en hetgevaar op instorting groter wordt. Het is trouwens niet mogelijk omsimpelweg de volledige brug even te ondersteunen. Elk level steltmaar een bepaald aantal stukken materiaal ter beschikking waarmee jede klus moet zien te klaren. Inzicht kweken is dus de boodschap, alkan het wel even duren voordat je precies weet wat er moet gebeuren.Elefunk is namelijk geen simpel spel,om niet te zeggen verra end pittig. Vooral tijdens de eerste levelszal het meer dan eens gebeuren dat je met de handen in het haar zitomdat je de functie van de materialen nog niet kent. Elke keer weerprobeer je de brug op een andere manier te ondersteunen, om daarnadoor een druk op de knop de olifant(en) over de constructie te latenmarcheren. Bereiken ze het einde, dan krijg je een voldaan gevoel.Zakken ze onderweg de dieperik in, zal er af en toe een scheldwoorddoor de kamer vliegen. Als je echter blijft doorbijten en telkens jebestaande strategie aanpast zul je merken dat elke puzzel te doen is.Mochten de olifanten elke brug naslechts vijf minuutjes puzzelen al kunnen oversteken, dan zou je natwee uurtjes het spel al aan de kant kunnen schuiven. De ontwikkelaarhad met andere woorden best wat meer omgevingen en situaties in hetspel mogen stoppen. Waarschijnlijk duiken er later nog nieuwe levelsin de PlayStation Store op, maar dan is het nog de vraag wat voorprijs we hiervoor zullen moeten betalen. Gelukkig ben je vaak meerdan een half uur je brein aan het pijnigen voordat je precies weethoe de vork in de steel zit. Hierdoor valt het gebrek aan puzzelsniet zo hard op en haal je toch nog een degelijke speelduur uitEfelunk.Nadat je alle levels tot een goed eindehebt gebracht is er nog de mogelijkheid om diezelfde omgevingenbinnen een bepaald tijdslimiet uit te spelen. Mocht je echter meerzin hebben om samen met een vriend te spelen, dan zorgt een soortJenga-achtige minigame voor het nodige vermaak. In deze modus staanverschillende olifanten op een toren gemaakt van houten balkjes. Elkespeler moet om de beurt een balkje verwijderen zonder dat de torenzijn evenwicht verliest en de beestjes naar beneden tuimelen. Na hetin je eentje doorspelen van de puzzellevels is dit een aardigetoevoeging waar zowel online als thuis op de bank nog wat extrauurtjes speelplezier uitgehaald kunnen worden.Audiovisueel is Elefunk geen absolutehoogvlieger. Zo hadden de animaties wat mooier kunnen zijn, maar jestoren aan de manier waarop alles in beeld wordt gebracht gebeurthaast nooit. Het is dan ook spijtig dat wanneer er veel actie op hetscherm te zien is (bijvoorbeeld wanneer een volledige constructieinstort) de framerate naar beneden duikt. Het lijkt me sterk dat ditsoort foutjes ontstaan doordat de PlayStation 3 over te weinigrekenkracht beschikt. We mogen echter gerust stellen dat er heel watplezier gehaald kan worden uit deze titel, waardoor het lijstje aankwalitatieve titels beschikbaar via PlayStation Network alweer watlanger wordt.